Bancarios Startet 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2012 Jeg meldte meg i dag inn i forumet, etter å ha brukt det flittig for å lese om andres ulike erfaringer vedr. båt og motor. Kjøpte en brukt Scand Dynamic 9200, 1991-modell for to uker siden. Umiddelbart etter overtakelse ble tanken fyllt med bensin, og jeg la i veg på jomfruturen. Den varte i ca. 400 meter, og da jeg skulle øke turtallet stoppet motoren. Etter en nærmere gjennomgang var svaret - kondensvann på bensintanken i marinaen. Ikke drømmestart på båtsesongen. Opp med båten for tømming, skifting av filtre osv.... Etter denne operasjonen fungerte båten fint i to dager, før den måtte på land igjen. Diagnose denne gang; Tæret hull i begge eksosmanifoldene og vann inn i sylinderne...... Manifoldene er de orginale for motoren, og er således mer enn 20 år. Den tidligere eieren av båten driver verksted for båtmotorer, mens han hadde engasjert en båtforhandler til å foreta salget. Jeg fikk på bakgrunn av dette en forsikring om at motoren var i tipp topp stand - og at alderen ikke var grunnlag for bekymring. Reparasjonen kommer på +\- 30.000. Arbeidet grunnet kondens i bensintanken på marinaen er avklart. Der betaler jeg ingen ting. Tar gjerne i mot råd om hvordan jeg forholder meg til reparasjonen av de ødelagte eksosmanifoldene, og hvem som er ansvarlig for dette. Vil gjerne også høre andres generelle erfaringer med Scand 9200 - eldre modeller. Sitér dette innlegget "Jeg burde kanskje nevne det", sa Brumm da de gikk nedover mot strandkanten på øya, "at det ikke er en helt alminnelig båt. Noen ganger er den en Båt, og noen ganger er den snarere en Ulykke. Det kommer an på." Link to post
DieselDahl Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 De manifoldene var brukt opp ja. Du bør endre emnetittelen fordi dette har med motoren å gjøre, ikke båten. Skriv hva slags motor det er. Mercruiser 7,4? Dette er forøvrig lureri fra selger sin side. Denne motoren har ikke fått nødvendig ettersyn. Antagelig har det kommet sjøvann inn i sylindrene en god stund og da er nok motoren ødelagt. Her må du kreve å få hevet kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Om oljen var fin før take off er det ingen grunn til bekymring. Problemet med slike eksosmanifolder er at det er umulig å se på utsiden når det er på tide å bytte. Så man får kjøre med de så lenge man tør eller til det går hull. Men 20 år var nå å strekke det langt ja. Hvorfor koster det 30 000 å bytte eksosmanifolder og olje et par ganger? det var svæært stivt Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Ny longblock, manifolder, kne, pakninger, olje og servicedeler pluss arbeid..... tja tar du det for 30k? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Hysterisk latterlig anslag uten rot i virkeligheten. At det har vært vann i oljen betyr ikkje automatisk at alt må skrotes. Bytt olje en gang eller to og manifolder og den kan gå i 20 år til som intet var skjedd. Sjølvsagt under forutsetning at ikkje det blei bråstopp under gange så både det eine og det andre knakk og knustes. Ellers får eg føye til at et avar til innlegg #1. Man reparerer ikkje slike eksosmanifolder, man bytter de bare ut. De skal byttes med noen års mellomrom. Alt etter hvor lenge man tør ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bancarios Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Det er en V8´er 7,4 L Bigblock. Må skifte ut kne og pakninger også. I tillegg er også ny starter med i prisen. Dyrt likevel ?? !!! Sitér dette innlegget "Jeg burde kanskje nevne det", sa Brumm da de gikk nedover mot strandkanten på øya, "at det ikke er en helt alminnelig båt. Noen ganger er den en Båt, og noen ganger er den snarere en Ulykke. Det kommer an på." Link to post
Bearded Beast Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 tjaa. Et komplett sett manifolder, kne pakninger bolter osv ligger på ganske nøyaktig 10" og en starter får man lett til 2500-3000. Så får man regne sjøl om man synes prisen er rett Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 (redigert) Billig er det iallefall ikke hvis det ikke inkluderer ny longblock. Jeg skal ikke påstå at den nødvendigvis er gåen, men det er grunn til å undersøke fordi du ikke har eid båten mer enn to uker og det kan ha vært sjøvann i sylindrene lenger enn bare noen dager. Kanskje er du heldig, men personlig hadde jeg byttet ut en 20 år gammel sjøvannskjølt motor når du først skal gjøre denne jobben. http://www.ebay.com/...#ht_1441wt_1037 http://www.ebay.com/itm/Mercruiser-style-exhaust-system-807988A03-807078T10-/360324185436?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item53e4febd5c&vxp=mtr#ht_500wt_1287 Redigert 2.Juni.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bancarios Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Takker for alle tilbakemeldinger. Jeg får gå i tenkeboksen og finne ut hva jeg gjør. Kanskje like greit å bytte hele motoren. Sitér dette innlegget "Jeg burde kanskje nevne det", sa Brumm da de gikk nedover mot strandkanten på øya, "at det ikke er en helt alminnelig båt. Noen ganger er den en Båt, og noen ganger er den snarere en Ulykke. Det kommer an på." Link to post
Bearded Beast Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Og mens du tenker går motoren du har til helvete. Når slikt skjer må en handle raskt og ikkje sette seg tilbake og filosofere!! Skift olje og få på på nye manifolder fortere enn svint og start opp!! tenke om du vil bytte heile motoren kan du gjøre seinere, om du venter noe særlig lenger nå har du snart ikkje noe valg! Å sette på manifolder tar en time så du har kun å tape om det ikkje skjer. Bytte motor kan du alltids gjør seinere uansett om du kommer til den konklusjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Og mens du tenker går motoren du har til helvete. Når slikt skjer må en handle raskt og ikkje sette seg tilbake og filosofere!! Skift olje og få på på nye manifolder fortere enn svint og start opp!! tenke om du vil bytte heile motoren kan du gjøre seinere, om du venter noe særlig lenger nå har du snart ikkje noe valg! Å sette på manifolder tar en time så du har kun å tape om det ikkje skjer. Bytte motor kan du alltids gjør seinere uansett om du kommer til den konklusjonen. Må bare si meg 100% enig. Hvis motoren går rundt, reager nå. Du kan kjøpe en komp måler på BT, så får du sett tilstand ellers på motor. Jeg tror heller ikke 2 manifolder med tilbehør koster mye mer enn 10.000,-, søker du på finn.no, finner du ofte noen feilkjøpte, ikke ble brukt etc blokker til en gunstigere pris. Forutsatt komptest viser ok resultat, marinisere en ny block kan du gjøre i vinter, så ødelegger du ikke årets båtsesong. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.