Jump to content

Scand Dynamic 9200 med 7,4L V8 - eksosmanifolder korrodert


Bancarios

Recommended Posts

Jeg meldte meg i dag inn i forumet, etter å ha brukt det flittig for å lese om andres ulike erfaringer vedr. båt og motor.

 

Kjøpte en brukt Scand Dynamic 9200, 1991-modell for to uker siden. Umiddelbart etter overtakelse ble tanken fyllt med bensin, og jeg la i veg på jomfruturen. Den varte i ca. 400 meter, og da jeg skulle øke turtallet stoppet motoren. Etter en nærmere gjennomgang var svaret - kondensvann på bensintanken i marinaen. Ikke drømmestart på båtsesongen. Opp med båten for tømming, skifting av filtre osv....

Etter denne operasjonen fungerte båten fint i to dager, før den måtte på land igjen. Diagnose denne gang; Tæret hull i begge eksosmanifoldene og vann inn i sylinderne......

 

Manifoldene er de orginale for motoren, og er således mer enn 20 år. Den tidligere eieren av båten driver verksted for båtmotorer, mens han hadde engasjert en båtforhandler til å foreta salget. Jeg fikk på bakgrunn av dette en forsikring om at motoren var i tipp topp stand - og at alderen ikke var grunnlag for bekymring. Reparasjonen kommer på +\- 30.000.

 

Arbeidet grunnet kondens i bensintanken på marinaen er avklart. Der betaler jeg ingen ting.

 

Tar gjerne i mot råd om hvordan jeg forholder meg til reparasjonen av de ødelagte eksosmanifoldene, og hvem som er ansvarlig for dette.

 

Vil gjerne også høre andres generelle erfaringer med Scand 9200 - eldre modeller.

 

 

 

 

img_0465.jpg

"Jeg burde kanskje nevne det", sa Brumm da de gikk nedover mot strandkanten på øya, "at det ikke er en helt alminnelig båt.

Noen ganger er den en Båt, og noen ganger er den snarere en Ulykke. Det kommer an på."

Link to post

De manifoldene var brukt opp ja. Du bør endre emnetittelen fordi dette har med motoren å gjøre, ikke båten. Skriv hva slags motor det er. Mercruiser 7,4? Dette er forøvrig lureri fra selger sin side. Denne motoren har ikke fått nødvendig ettersyn. Antagelig har det kommet sjøvann inn i sylindrene en god stund og da er nok motoren ødelagt. Her må du kreve å få hevet kjøpet.

Link to post

Om oljen var fin før take off er det ingen grunn til bekymring. Problemet med slike eksosmanifolder er at det er umulig å se på utsiden når det er på tide å bytte. Så man får kjøre med de så lenge man tør eller til det går hull. Men 20 år var nå å strekke det langt ja.

Hvorfor koster det 30 000 å bytte eksosmanifolder og olje et par ganger? det var svæært stivt

Link to post

Hysterisk latterlig anslag uten rot i virkeligheten. At det har vært vann i oljen betyr ikkje automatisk at alt må skrotes. Bytt olje en gang eller to og manifolder og den kan gå i 20 år til som intet var skjedd. Sjølvsagt under forutsetning at ikkje det blei bråstopp under gange så både det eine og det andre knakk og knustes.

 

Ellers får eg føye til at et avar til innlegg #1. Man reparerer ikkje slike eksosmanifolder, man bytter de bare ut. De skal byttes med noen års mellomrom. Alt etter hvor lenge man tør ;)

Link to post

Det er en V8´er 7,4 L Bigblock. Må skifte ut kne og pakninger også. I tillegg er også ny starter med i prisen. Dyrt likevel ?? !!!

"Jeg burde kanskje nevne det", sa Brumm da de gikk nedover mot strandkanten på øya, "at det ikke er en helt alminnelig båt.

Noen ganger er den en Båt, og noen ganger er den snarere en Ulykke. Det kommer an på."

Link to post

Billig er det iallefall ikke hvis det ikke inkluderer ny longblock. Jeg skal ikke påstå at den nødvendigvis er gåen, men det er grunn til å undersøke fordi du ikke har eid båten mer enn to uker og det kan ha vært sjøvann i sylindrene lenger enn bare noen dager. Kanskje er du heldig, men personlig hadde jeg byttet ut en 20 år gammel sjøvannskjølt motor når du først skal gjøre denne jobben. http://www.ebay.com/...#ht_1441wt_1037

http://www.ebay.com/itm/Mercruiser-style-exhaust-system-807988A03-807078T10-/360324185436?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item53e4febd5c&vxp=mtr#ht_500wt_1287

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Takker for alle tilbakemeldinger. Jeg får gå i tenkeboksen og finne ut hva jeg gjør. Kanskje like greit å bytte hele motoren.

"Jeg burde kanskje nevne det", sa Brumm da de gikk nedover mot strandkanten på øya, "at det ikke er en helt alminnelig båt.

Noen ganger er den en Båt, og noen ganger er den snarere en Ulykke. Det kommer an på."

Link to post

Og mens du tenker går motoren du har til helvete. Når slikt skjer må en handle raskt og ikkje sette seg tilbake og filosofere!! Skift olje og få på på nye manifolder fortere enn svint og start opp!! tenke om du vil bytte heile motoren kan du gjøre seinere, om du venter noe særlig lenger nå har du snart ikkje noe valg! Å sette på manifolder tar en time så du har kun å tape om det ikkje skjer. Bytte motor kan du alltids gjør seinere uansett om du kommer til den konklusjonen.

Link to post

Og mens du tenker går motoren du har til helvete. Når slikt skjer må en handle raskt og ikkje sette seg tilbake og filosofere!! Skift olje og få på på nye manifolder fortere enn svint og start opp!! tenke om du vil bytte heile motoren kan du gjøre seinere, om du venter noe særlig lenger nå har du snart ikkje noe valg! Å sette på manifolder tar en time så du har kun å tape om det ikkje skjer. Bytte motor kan du alltids gjør seinere uansett om du kommer til den konklusjonen.

 

Må bare si meg 100% enig. Hvis motoren går rundt, reager nå. Du kan kjøpe en komp måler på BT, så får du sett tilstand ellers på motor. Jeg tror heller ikke 2 manifolder med tilbehør koster mye mer enn 10.000,-, søker du på finn.no, finner du ofte noen feilkjøpte, ikke ble brukt etc blokker til en gunstigere pris. Forutsatt komptest viser ok resultat, marinisere en ny block kan du gjøre i vinter, så ødelegger du ikke årets båtsesong.

 

Lykke til

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...