Jump to content

Kjølevann synker, er det fare?

torbi

Recommended Posts

Du bør først gå over alle fleksible rør i forbindelse med varmeveksleren og kjenne om det er fuktig noen plasser. Ellers så kan det være at det er et lite hull i varmeveksleren som gjør at kjølevannet forsvinner inn i sjøvannet i varmeveksleren og ut gjennom eksosen. Om det er noe galt med toppen så vil du enten se at olja blir grå og at oljenivået i motoren vil øke. I noen tilfeller såkan du se litt avleiringer med samme farge som kjølevæsken utenpå motoren. Er du heldig så er det bare noen gummirør som må byttes.

Uansett så bør du finne ut av det før du drar på båtferie, å få reparert noe slikt midt på sommeren er ikke enkelt! Lykke til!

Redigert av Vinke Lanke (see edit history)

Du skriver ikke hva slags motor du har. Dersom det er toppakning vil den neppe holde særlig lenge hvis du først har begynnt å miste vann. Du kan jo kjenne etter om det er høyt trykk i kjølevannsslangene til varmeveksleren. Kan vel kanskje være lekkasje i varmeveksler? Sjekk at ikke oljen er grå/kondens-slam i oljepåfyllingslokk.

Jeg hadde på perkinsen min litt av det samme problemet. ikke noen synlig lekasje og.ikke antydning til vanni olje. Det viste seg.når jeg fikk ut motoren at det hadde runnet litt vann fra en vannslange ved vannpumpen. Det fordampet pga varmen på motor. Litt kom nok ned i kjølsvinet, men det var jo ikke store mengdene det.var snakk om..

Endelig ble det Bobåt

Det er ikke synlig lekkasje, og olje er fin og ren. eg tenkte no på pakning på de to ende til varmeveksleren hvor innmat varmeveksleren er, kanskje de er ikke tette?

Diesel Dahl: det er en perkins 217 hk .

Redigert av torbi (see edit history)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

var i båt idag og tok av ene endelokk til varmeveksleren, ved turbo, og eg fylte ferskvann på påfyllingslokk og det rant vann ut i fra innmat på veksleren der hvor sjøvann skal være i. ser ut at veksleren lekker et sted, tenker eg riktig.?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...