Jump to content

Vurderer Mamba 311, fra Portugal. Noe spesielt man bør se etter?

totei

Recommended Posts

Nå er flybilletter til Portugal kjøpt. Noen som har noen tanker om hva som bør sjekkes ekstra nøye? http://www.finn.no/f...nnkode=35137413 her er båten. Avtale er gjort med eier, så båten blir ikke solgt til noen andre før jeg har sett den.

Jeg føler meg underkvalifisert, så all hjelp tas imot med stor takk!

Båten skal i tilfelle seiles hjem (med hjelp fra erfarene seilere) enten senere i sommer eller neste sommer.

Redigert av totei (see edit history)

Nå er flybilletter til Portugal kjøpt. Noen som har noen tanker om hva som bør sjekkes ekstra nøye? http://www.finn.no/f...nnkode=35137413 her er båten. Avtale er gjort med eier, så båten blir ikke solgt til noen andre før jeg har sett den.

Jeg føler meg underkvalifisert, så all hjelp tas imot med stor takk!

Båten skal i tilfelle seiles hjem (med hjelp fra erfarene seilere) enten senere i sommer eller neste sommer.

Lurer litt på hva som menes med at den har vært brukt «som hytte» ... er skeptisk til å ta ibruk ting som har ligget lenge i dvale. Når var seilene sist hos en seilmaker? Når ble det tatt service på motoren sist?

Du bør også finne ut hva som menes med at båten er registrert i Norge. Hvis det betyr at norsk moms alt er betalt så bør du finne ut hvilke dokumenter du skal få med slik at det kan bekreftes når du tar båten inn til landet.

Lurer litt på hva som menes med at den har vært brukt «som hytte» ... er skeptisk til å ta ibruk ting som har ligget lenge i dvale. Når var seilene sist hos en seilmaker? Når ble det tatt service på motoren sist?

Du bør også finne ut hva som menes med at båten er registrert i Norge. Hvis det betyr at norsk moms alt er betalt så bør du finne ut hvilke dokumenter du skal få med slik at det kan bekreftes når du tar båten inn til landet. Er den reg. i Skipsrergistret må du seff også sjekke at det ikke er pant i båten. Svjv. betyr ikke registrering i Skipsregistret nødvendigvis at det er betalt moms på båten.

nå står det jo mere om fasilitetene på land der hvor båten ligger enn om selve båten, så jeg regner med du har fått god oversikt over tilstanden på båten fra selger.

Nå har jeg ikke peiling på denne båtmodellen, og igrunn ikke lang erfaring med seilbåt. Men nå sitter jeg her i min seilbåt, kjøpt for noen uker siden, og det er jo litt av hvert man erfarer av hva som kan være galt på en gammel seilbåt.

For det første er det jo å få oversikt over båten. Hva fungerer av utstyr, tilstand og servicehistorikk på motor. Får du inntrykk eller opplysninger om at tettning på dekksgjennomføringer er holdt ved like. Tenker da på røstjern, kabelgjennomføringer skruefester for diverse innfestinger, rekkestøtter mm. Hva opplyser selger at han har gjort. -er han diffus, så betyr det at tettninger IKKE er byttet som forebyggende vedlikehold. Se etter lekkasje og vannmerker i treverk ute i borde, titt inni skap og under innredning. Det kan bli svært tidkrevende å utbedre vannskadet sandwichlaminat i dekket. Men jeg skulle tro båten har hatt god tørke der den ligger i "syden".

Seil og rigg er jo naturlig å gå over, her har jeg intet å tilføye.

Elektrisk anlegg: -dette ser jeg på som viktig å se på. Hvordan er opplegget, hjemme-mekk eller skikkelig opplegg. er det mye jukseløsninger mtp jalla tilkobling eller er det rikelig med kurser, se på koblinger mm. Hva slags landstrømopplegg er det?. Her og, sjølmekk med egenmonterte utenpåliggende 220v opplegg eller landstrømsentral med hovedsikkringer og godt dimensjonerte kabler.

Skru ut eltavla og se hvordan det ser ut mtp irr og gamle koblinger. Hovedstrømbrytere etc.

Båtlukt, er det rent og tørt i kjølen?

Tilstand på sprayhood og kalesje? - en ny sparyhood til en slik båt koster omlag 7tusen, cockpitkalesje 14tusen.

Tusen takk for svar.

Selger opplyser at motor har fått service årlig, og seil var nye for ca 4 år siden. Den har ligget på land ca 3månder i året og har da fått diverse vedlikeholdsarbeid gjort. Båten har ikke vært seilt i det heletatt de siste to år, men har før dette blitt seilt fra norge og rundt omkring i middelhavet før den havnet i portugal for ca 5år siden.

Når det gjelder prisen ligger den jo ca 50-60% under hva tilsvarende båt koster på finn i norge. Jeg har begynt, gjennom kontakter i portugal, og prøve å få tak i en lokal "takstmann" som kan hjelpe meg og se over båten.

Når det gjelder eventuell hjemtur, er jeg klar over at det er langt, og er forbredt på at det vell vill ta rundt fire uker. (hvis man ikke støter på store problemer) Jeg er forsåvidt heller ikke fremmed for å la båten ligge feks i nordspania over vinteren og heller bruke sommer og høst på å seile der nede.

Mange ting er fremdeles ikke tenkt så nøye gjennom. Første steg må være å se båten og prøve å danne meg ett så korekt bilde av tilstanden som mulig.

Mvh Øystein

Noen som kan fortelle meg hvordan jeg søker i skipsregisteret? NOR 5736

Jepp, du fyller inn søkekriterie her http://www.nis-nor.n...tuelleData.aspx og trykker søk. Noen ganger er det nyttig å bytte fra current data til historical data.

For å søke den opp er det enkleste antagelig å spørre selger hva kallesignalet er (og sjekke at det stemmer v. besiktigelse). Kallesignalet skal være gravert tydelig inn i båten på et tilgjengelig sted, på min er det gravert inn i dørken oppi stuerommet i cockpit. Du kan også søke på selgers navn, Brunstad, Egil, men da finner ihvertfall ikke jeg noe. Kanskje den står på firma? Kanskje den ikke er registret i NIS-NOR?

Når båten er registrert i Skipsregistret er eierskapet dokumentert, dersom du skulle få registrert en uregistrert båt kjøpt i utlandet ville dokumentasjonsbyrden ligget på deg, og det tror jeg er en papirmølle det er greit å slippe. Samtidig er det viktig at du sender inn omregistreringspapirene til Skipsregistret når du kjøper båten, med selgers, din egen og to vitners underskrifter, slik at båten blir ført over på deg. Og du sjekker selvfølgelig heftelser på båten før du signerer kontrakt og betaler ut kjøpesummen. (Du kan søke opp min (kallesignal LK8616) og se i historiske data så ser du hvordan det ser ut når heftelser blir slettet).

Du må ihvertfall sende inn bill of sale: http://www.nis-nor.n...d/kr-0020e.pdf. Jeg ville kontaktet Skipsregistret og spurt om det er noe mer iom. at båten innføres fra utlandet.

Når det gjelder moms, tror jeg ikke det er noe kriterie for å få båten registrert, det kan mao. gjerne hende du må betale moms ved innførsel selv om båten er registrert i Skipsregistret. I motsatt fall må du sikkert dokumentere at momsen alt er betalt, og da ville jeg kontaktet tollvesenet for å få vite hvilken dokumentasjon som kreves.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Når det gjelder eventuell hjemtur, er jeg klar over at det er langt, og er forbredt på at det vell vill ta rundt fire uker. (hvis man ikke støter på store problemer) Jeg er forsåvidt heller ikke fremmed for å la båten ligge feks i nordspania over vinteren og heller bruke sommer og høst på å seile der nede.

Ville fått en seilmaker eller annen kvalifisert til å se over både seil og rigg før hjemreise, seilene er sikkert ok om de er så lite brukt, men riggen kan ha behov for vedlikehold siden båten tross alt har vært ute på tur, og det er nok *ikke* morsomt å oppdage midt i Biscaya ...

Å seile båten hjem høres forøvrig ut som et eventyr i seg selv, men når den nå først er i utlandet må jo det også være en glimrende anledning til å utforske eksotiske farvann ...

Har mamba selv og noe som " alltid" er en feil på de er gjerne lekkasje i vinduer og noen rundt luke innntil lugar og forpigg.

Er det det på denne og som jeg synes jeg ser utav bilde så sjekk om treverk er blitt ødelagt på vannets vei mot dørken... Fikk min til samme pris som deg grunnet dette.

Hos meg må jeg bytte mahogny rundt inngangsluke og vinduer og på sengebunn i stikkøye bak og i forpigg.

Røstjernene og kjølbolter på disse båtenr er rutfrie. Sjekk dørk rundt kjølbolt etter tegn på grunnstøtning.

Vet ikke om det er en svakhet eller om mange er uheldige... Jeg , tompa2 på forumet her og et par andre båter jeg har lest om har sprukket ror.

Mitt har sprekk i forkant inn mot båten... Dette er noe du bør sjekke og før du legger ut på seilas.

Håpe båten er i bra stand, er fine båter med mye bra trearbeide... Lykke til.

Redigert av bukt (see edit history)

Takk for mange gode svar. Jeg har nå bett selger om å fremskaffe all innformasjonen dere skisserer.

Jeg skal prøve å få tak i en seilmaker der nede som kan hjelpe meg og se over rigg og seil. Jeg flyr ned på mandag, og hjem på fredag så jeg har heldigvis god tid til å se på båten. Jeg skal bo ombord. De første dagene ligger den i sjøen, så blir den satt på land på torsdagen.

Går utifra at ingen har noen tips til seilmaker eller liknende i omerådet der nede de har gode erfaringer med?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...