nexton123 Startet 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2012 Hei La ut min far sin båt på finn.no og så har jeg fått et bud og godtatt budet. Han mener jeg har vært for snar og godtatt for lav pris. Har han rett til å nekte salg siden det er jeg som har takket "ja" til tilbudet? Det er ikke jurdisk sett min båt. Pengene er overført til min konto. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Selvfølgelig kan han nekte så lenge det er hans båt! Det skulle tatt seg ut om jeg hadde lagt ut broderens bil til salgs på finn. Da tror jeg alle familiebånd hadde blitt brutt øyeblikkelig!. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 For meg høres det ut som at du har hjulpet din far å legge ut båten for salg, etter hans ønske. Dere er derimot ikke enige om den prisen du har godtatt, hvorfor du har godtatt en pris i det hele tatt er en gåte for meg, du burde begynne å høre på din far Sitér dette innlegget Link to post
nexton123 Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Ja tabbet meg litt ut med prisen, han som kjøpte den presset meg på en ekkel måte Og ja jeg har hjulpet han med å legge ut båten, men var for snar med å takke ja. Men uansett, han har overført pengene til kontoen min, er ikke noe jeg kan bli anmeldt for eller noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 , han har overført pengene til kontoen min, er ikke noe jeg kan bli anmeldt for eller noe slikt? Selvfølgelig kan du det. Har jo solgt en båt du ikke eier. Det er jo rein svindel. Både kjøperen og din far som eier av båten, kan anmelde det. Sitér dette innlegget Link to post
nexton123 Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Ja min far har sagt at det går greit (er ikke snakk om store summer her). Men har jeg noen rett til å nekte salg før samtykke fra min far? Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Ja tabbet meg litt ut med prisen Er jo flott at du ville hjelpe din far, men var det ikke bestemt på forhånd hva han ville ha for den da? Litt sløvt å godta et bud før det var avklart med båtens eier. Sitér dette innlegget Link to post
nexton123 Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Ja gikk litt fort. Men hva rettigheter har jeg? Må meg og min far bare finne oss i prisen som er gitt eller kan han nekte salg? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Men har jeg noen rett til å nekte salg før samtykke fra min far? snu på det: Har du noen rett til å selge andres saker? (svaret gir seg antakelig sjøl) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
nexton123 Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 (redigert) Nei jeg har jo ikke det. Men det er uinteressant nå. Spørsmålet er om det er mulig å komme seg ut fra dette her uten å bli anmeldt for svindel. Redigert 2.Juni.2012 av nexton123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Betal far mellomlegget og se på dette som lærdom. Hvordan ble du presset på en ekkel måte? Det lurer jeg fælt på... Sitér dette innlegget Link to post
nexton123 Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Nei trodde det ville bli vanskelig å få solgt båten. Så ville han kjøpe den med engang usett, eller så ville han ikke ha den hvis jeg skulle ha en budrunde på den. Så da solgte jeg den bare, men i ettertid så kunne jeg nok fått litt mer for den. Men er ikke mer en et par tusinger det er snakk om. Faren min var mest interessert i å få den vekk. Så han er ikke misfornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 (redigert) Hvis din far ikke godtar prisen er det bare å sende pengene i retur og be kjøper forhandle med din far. Det beste var nok at pengene ble overført til din fars konto og ikke din. Hvis det derimot kun er du selv som angrer på at du godtok den lave prisen bør du godta prisen å avslutte der. Redigert 2.Juni.2012 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nexton123 Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Han kunne nok tenke seg litt mer, men er ikke mye det er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Da blir det opp til din far, godtar han ikke prisen sender du pengene i retur og risikerer å ikke få solgt båten i det hele tatt. Isåfall bør du melde deg helt ut av salgsprosessen og overlate alt til din far. Jeg ville ikke kjøpt hos noen som hever prisen etter at de først har godtatt en lavere pris. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Hva ble båten solgt for da? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Betal far mellomlegget og se på dette som lærdom. Slik ser jeg på det også i den aktuelle situasjonen, men som far hadde jeg aldri tatt imot pengene. Hadde vel da også fått min lærdom i den forstand at jeg hadde en sønn som åpenbart ikke burde drive med kjøp og salg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hydrox Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 I prinsippet så har du nå påtatt deg jobben å megle salget og selger vil ikke selge for prisen han blir tilbudt. Uten din fars signatur på kontrakten så blir det ikke ny båt på kjøper, enkelt og greit. Du kan overføre pengene tilbake til kjøper og si at du har trukket deg i fra salgsprosessen grunnen uenighet mellom deg og selger(din far). Hva kjøper velger å gjøre videre er faktisk opp til ham. Men jeg tviler dog på at dette kan anmeldes for svindel i og med at det bygger på en misforståelse og at du tilbyr kjøper pengene tilbake. Får kjøper tilbake alle pengene som han har overført har han ikke blitt svindlet. Det finnes nok sikkert en eller annen paragraf eller forskrift som gir kjøper rett på en kompensasjon i %'vis forhold til kjøpesummen. Altså en erstatning du må betale til kjøper for å bryte kontrakten. Om kjøper gidder å ta seg bryet med å finne ut av dette og gjøre et krav mot deg må du bare vente å se an... Slik jeg ser dette så er det kontraksbrudd og ikke en svindel. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Kjøperen var vel ikke ekkel fordi han ikke ville være med på en budrunde? Synes han "presset" på en grei måte, for å gjøre en god handel. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Faren min var mest interessert i å få den vekk. Så han er ikke misfornøyd. Upps....hvor ble det av problemet? Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Tom Rør Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Hvis far ikke er misfornøyd, men at Dere bare har funnet ut at Dere kanskje kunne fått et par tusen til, så synes jeg Dere skulle la kjøper få båten. Etterpåklokskap duger ikke. Hva om kjøperen hadde kommet til Dere etter et par dager, og sagt at Dere var for dyre? Hadde Dere levert tilbake pengene da? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Jeg synes dere bør la kjøper få den. En avtale er en avtale. Jeg la inn et bud på en båt for noen år siden, og avtalte å kjøre ned 3-4 dager senere å hente og betale.. Ringte for sikkerthets skyld før jeg kjørte(40 mil) Nei.. da hadde han solgt båten.. uten å gi beskjed.. Useriøs selger.. Det synes jeg du også blir om du ikke selger til avtalt pris.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Stella Polaris Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 (redigert) Hei Du trenger ikke mer salt i såret men ta lærdom. I den virkelige verden er det nøye hva man gjør og hvordan. Det ligger juss og potensielle problemer i det meste vi gjør også innen kjøp og salg. Du har fått flere konkrete råd her og her er et til: Siden du har opptrådt på vegne av eier og faktisk har akseptert kjøpers bud er dette først og fremst en sak mellom deg og din far som kjøper ikke skal ta støyten for slik jeg ser det. Uansett argumentasjon så aksepterte du et bud dere i ettertid angrer på å ha akseptert. Ditt og din fars problem. Lykke til med løsningen. Mvh Arne Redigert 2.Juni.2012 av Stella Polaris (see edit history) Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Fantino Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Synes trådstarter får unødvendig mye pes for å faktisk ha hjulpet faren sin å selge båten raskt og effektivt, for så å bli utsatt for typisk gammelmannssyting i etterkant. Far bør slutte å sutre, evt slutte å be om hjelp... Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Enig la far selge båten sin selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.