Jump to content

Solgt far sin båt, kan han nekte salg?

nexton123

Recommended Posts

Selvfølgelig kan han nekte så lenge det er hans båt! Det skulle tatt seg ut om jeg hadde lagt ut broderens bil til salgs på finn. Da tror jeg alle familiebånd hadde blitt brutt øyeblikkelig!.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei trodde det ville bli vanskelig å få solgt båten. Så ville han kjøpe den med engang usett, eller så ville han ikke ha den hvis jeg skulle ha en budrunde på den. Så da solgte jeg den bare, men i ettertid så kunne jeg nok fått litt mer for den. Men er ikke mer en et par tusinger det er snakk om.

Faren min var mest interessert i å få den vekk. Så han er ikke misfornøyd.

Betal far mellomlegget og se på dette som lærdom.

Slik ser jeg på det også i den aktuelle situasjonen, men som far hadde jeg aldri tatt imot pengene. Hadde vel da også fått min lærdom i den forstand at jeg hadde en sønn som åpenbart ikke burde drive med kjøp og salg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I prinsippet så har du nå påtatt deg jobben å megle salget og selger vil ikke selge for prisen han blir tilbudt. Uten din fars signatur på kontrakten så blir det ikke ny båt på kjøper, enkelt og greit.

Du kan overføre pengene tilbake til kjøper og si at du har trukket deg i fra salgsprosessen grunnen uenighet mellom deg og selger(din far).

Hva kjøper velger å gjøre videre er faktisk opp til ham. Men jeg tviler dog på at dette kan anmeldes for svindel i og med at det bygger på en misforståelse og at du tilbyr kjøper pengene tilbake. Får kjøper tilbake alle pengene som han har overført har han ikke blitt svindlet. Det finnes nok sikkert en eller annen paragraf eller forskrift som gir kjøper rett på en kompensasjon i %'vis forhold til kjøpesummen. Altså en erstatning du må betale til kjøper for å bryte kontrakten. Om kjøper gidder å ta seg bryet med å finne ut av dette og gjøre et krav mot deg må du bare vente å se an...

Slik jeg ser dette så er det kontraksbrudd og ikke en svindel.

Jeg synes dere bør la kjøper få den. En avtale er en avtale.

Jeg la inn et bud på en båt for noen år siden, og avtalte å kjøre ned 3-4 dager senere å hente og betale.. Ringte for sikkerthets skyld før jeg kjørte(40 mil) Nei.. da hadde han solgt båten.. uten å gi beskjed.. Useriøs selger.. Det synes jeg du også blir om du ikke selger til avtalt pris..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hei

Du trenger ikke mer salt i såret men ta lærdom.

I den virkelige verden er det nøye hva man gjør og hvordan. Det ligger juss og potensielle problemer i det meste vi gjør også innen kjøp og salg. Du har fått flere konkrete råd her og her er et til:

Siden du har opptrådt på vegne av eier og faktisk har akseptert kjøpers bud er dette først og fremst en sak mellom deg og din far som kjøper ikke skal ta støyten for slik jeg ser det. Uansett argumentasjon så aksepterte du et bud dere i ettertid angrer på å ha akseptert. Ditt og din fars problem. Lykke til med løsningen.

Mvh

Arne

Redigert av Stella Polaris (see edit history)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...