Jump to content

Ny propell 115HK Yamaha 4-stroke (Ibiza 20 T SE) 2006

espn86

Recommended Posts

Har en Ibiza 115hk 4-stroke som gjør 32 knop, samme om det er 1 eller 4 personer om bord. Er det noen knop å hente ved å bytte propell? Båten motoren står på er en Ibiza 20 Touring SE 2006mod, ca 900kg (uten motor).

Leser om folk som klarer 36-38 knop med like mange fots båt, men har ikke sett noen Ibiza klare dette, noen som har erfaringer/tips?

Redigert av espn86 (see edit history)

Hvilke turtall får du på full gass. ?

Vist båten din planer enkelt med 4 stk om bor hadde jeg beholdt den propellen.

Hadde en selv som gikk 2 knop raskere men var vanskelig og få i plan.

Ellers synnes jeg Ibiza har lagd de båtene alt for flatte i bun og at de derfor slår altfor mye i sjøen. Veldig synn for det er et fint konsept.

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Hvilke turtall får du på full gass. ?

Vist båten din planer enkelt med 4 stk om bor hadde jeg beholdt den propellen.

Hadde en selv som gikk 2 knop raskere men var vanskelig og få i plan.

Ellers synnes jeg Ibiza har lagd de båtene alt for flatte i bun og at de derfor slår altfor mye i sjøen. Veldig synn for det er et fint konsept.

Skal sjekke turtallet neste gang jeg er utpå. Den går fint opp i plan ja med 4 stk ja, så da bør jeg vel kanskje revurdere et propell-bytte ja. Har 2 kompiser som har lik båt med 140hk, så blir alltid liggende litt bak, derfor måtte jeg bare høre.

Propellen mangler litt lakk og det er litt rust som har begynte å tære på propellen, har noe å si? Håper jeg ikke spør for dumt nå.

Joda det slår litt, men i den prisklassen så var det egentlig ikke noe annet som fristet. Meget pene båter å se på.

Det er litt bedre med en stålpropell har jeg hørt.. Holder på å kjøpe det selv nå.. Om du kjører mye alene, eller 1 eller to passasjerer, kunne du prøvd å gå opp et hakk på stigning og Rustfri propell.. Kjedelig å altid henge litt bak. Søk på finn. Er en annonse med en som har 75 brukte stålvisper. Ganske billig og masse størrelser.. Da koster det ikke så mye å prøve.

Jeg klarer 40 knop nå og er egentlig fornøyd.. Men vil prøve å se om det blir bedre..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg leste en test, husker ikke hvor, men der testet de mange forskjellige propell-merker.

Den som var best i test, mht. pris, akselerasjon, toppfart m.m. var Ballistic med kuppede blader. (hvis ikke alle Ballistic har det)

Jeg har også prøvd Ballistic og var veldig fornøyd :smiley:

Men hver enkelt må jo finne en som funker for seg og båten man har :smiley:

Mvh Ørjan.

• 4 uker senere...

En kompis av meg har Ibiza 19 Touring(?) med Yamaha F100, han har prøvd 17" alu, 19" alu samt en 19" Turbo Quest. Minimale forskjeller i fart, 17" best til all round bruk, den ble treg å få opp i plan med 19-tommerne. Tror det var 32 knop på gps hos han også

5900 på topp høres perfekt ut spør du meg.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...