Skipper Worse Startet 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2005 Eber'n i Hangarskipet ser ut til å ha sett sine beste dager. Mest pga. ikke-bruk ser det ut for. Med tanke på mulig utskiftning har jeg lurt på å gå over til gassvarmer. Ser ut som om fordelene er tre: Lavere pris, nesten lydløs, mindre størrelse (sammenliknet med D8L). Har kikket på en Trumatic E 4000 som en mulig kandidat. Noen som har erfaringer med gassvarme ombord? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Careka Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 (redigert) Jeg har en slik i båten min, den funker helt topp. Er ikke helt sikker på om min er en 4000E eller en 4000A. Redigert 24.Januar.2005 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Skipper Worse Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Jeg har en slik i båten min, den funker helt topp. <{POST_SNAPBACK}> Det jeg i grunnen lurer mest på er om den varmer opp godt nok -- Eber'n har 7 kW effekt mens Trumatic har 4 kW Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hebbe Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Eber'n i Hangarskipet ser ut til å ha sett sine beste dager........... Om Eber`n fungerer er det ikke bare å skru den ut for å sende den på en overhaling, skulle tro at en overhala Eber skulle kunne gi deg mange gode og varme stunder i båten din. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Careka Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Vel den varmer opp båten min, og inne i seilbåten min er volumet stort. Jeg har innetemp med is ute på dekk. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mix Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Hei, har en Truma C6002E i en flybridgebåt på 34 fot. Den varmer kjapt opp min båt. Men båten er godt isolert med isolerglass etc. Den er på 6000W. Har 4 varmluftsutganger. + varmtvannsbereder. Alltid varmtvann i båten. Luksus. Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Hei. Har også planer om en ny varmer da min Ardic 432 er blitt reparerrt for siste gang. Har vurdert en vannvarmer men gassvarmer høres jo innteresant ut, særlig viss den kan lage varmtvann i tillegg. Hvem har disse Truma varmerne? Hvor sikkert er det med gass? Forbruk? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Neptus er Truma importør i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Hei. Har også planer om en ny varmer da min Ardic 432 er blitt reparerrt for siste gang. Har vurdert en vannvarmer men gassvarmer høres jo innteresant ut, særlig viss den kan lage varmtvann i tillegg. Hvem har disse Truma varmerne? Hvor sikkert er det med gass? Forbruk? <{POST_SNAPBACK}> Du finner dem her med info om forbruk etc. men ikke priser. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Verrie Svart 24.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Hei, i forbindelse med undersøkinger i høst om hvilken varmer jeg skulle gå for, var det et moment som ble viktig for meg. Nå kjenner ikke jeg Skipper_Worse hvordan det er med hangarskipet ditt og planene fremover, men dersom du ser for deg overvintring uten tilgang på strøm for båten fremover, er det fordeler med dieselvarmer, da denne etter maritimes utsagn kan stå å brenne i båten uten å selv være tilstede. Det kan du ikke med gass. Jeg var tidlig i høst helt bestemt på at jeg skulle ha gassvarmer, men utfra ovenfornevnte da endret oppfatning. Kun for orientering ! Lykke til med valget....... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2005 Nå kjenner ikke jeg Skipper_Worse hvordan det er med hangarskipet ditt og planene fremover, men dersom du ser for deg overvintring uten tilgang på strøm for båten fremover, er det fordeler med dieselvarmer, da denne etter maritimes utsagn kan stå å brenne i båten uten å selv være tilstede. Det kan du ikke med gass. <{POST_SNAPBACK}> Aldri uten strøm for min del. Vil ha litt varme på, en liten oljeovn i akteren og en liten i forlugaren. Pluss en frostvakt i maskinrommet. Kanskje også en avfukter. For ikke å snakke om lading. Men å ha fyr i båten uten å være til stede selv? Aldri! Speller ingen rolle hvor trygt de sier at det er. Var nettopp nedom havnen, der ligger det en skjønnhet av en Princess 45 (den gamle klassiske, ikke den nye som det går fjorten på dusinet av). Den har strøm, men likevel Eber'n i gang. Det ville jeg aldri ha våget ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Careka Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 En ny Truma 4000E/A koster ca 15000.- Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
NoWaK Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Kanskje litt dyrere men, den har jo lading i tillegg da. WisperGen Jeg vurderer en slik selv, så jeg har sendt prisforespørsel. (jeg kommer tilbake med pris når jeg får det. NoWaK Sitér dette innlegget Jan Fredrik Jeg bor her, du æ? Badegjest? Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller. Link to post
mami Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Kanskje litt dyrere men, den har jo lading i tillegg da. WisperGen Jeg vurderer en slik selv, så jeg har sendt prisforespørsel. (jeg kommer tilbake med pris når jeg får det. NoWaK <{POST_SNAPBACK}> Da snakker vi om høyere pris (100 000 kanskje mer, fikk orientering på medlemsmøte i båtforeningen i høst) men de mulighetene, men men må nok holde med vanlig dieselvarmer en stund enda! Sitér dette innlegget Link to post
NoWaK Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Var vel det jeg fryktet... he he. Skal bli artig å se hva forhandleren svarer..... Sitér dette innlegget Jan Fredrik Jeg bor her, du æ? Badegjest? Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller. Link to post
JanS/EIR Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 WisperGen Sikkert O.T., men likevel: Hva er/hvordan virker en Stirling-motor? ( I enkelt språk, please) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 WisperGen Sikkert O.T., men likevel: Hva er/hvordan virker en Stirling-motor? ( I enkelt språk, please) <{POST_SNAPBACK}> Stirling Motor; http://travel.howstuffworks.com/stirling-engine.htm M/Y Ellen Marie (egentlig ei ganske nyttig side som gir svar på så mangt) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
JanS/EIR Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Takk for en meget interessant link! Instruktiv artikkel, dette skjønte jeg det meste av, tror jeg (?) Langt på vei en Perpetum Mobile? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 30.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2005 Hva med å sender varmeren på service og ha den i backup ? I tillegg kan du kanskje installere en diesel kamin som gir behagelig varme uten bråk (3 klikk i min) Atle Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.