Jump to content

Er det forbudt å seile med fremmed flagg på hekken?

Tom Rør

Recommended Posts

skjønner egentlig ikke ditt problem hvorfor skal værmannsen gå rund og leke politi. det må da være opp til båteier og gjøre hva han vil. men er enig med deg at det ikke er og være tro mot sitt eget flagg.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Hvem sier at jeg skal leke politi?? Dette er en jeg kjenner, og vil gjøre ham oppmerksom på at det ikke er lov hvis så er tilfelle.Når det gjelder forskjellig flaggføring "til alle døgnets tider", så har ikke jeg tenkt til å sjekke opp alle, men når du kjenner fyren, så er det vel ikke akkurat "politiaktig" å gjøre vedkommende oppmerksom på det?

Det ville undre meg hvis ikke også Norge har regler og i tvil bøter for feil.

I Tyskland betaler man i hvert fall så sant man kjører feil flagg innenfor 12nm (nasjonalt sjøgrense),

og det gjelder like for tyske på tysk båt og utenlandske båter.

Under bestemte forhold kan dette t.o.m. føre til både høye bøter og hen til fengselsstraff.

Det finnes klare lov, som sagt trolig også i Norge.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ha i bakhode at flagget følger flaggstaten der båten er registrert. Mannskapet kan godt komme fra KualaLumpur. Og på toppen burde jo din venn føre gjesteflagg på SB side + en del andre vimpler.

Enig med Joerg. Dette kan bli en dyr og morsom opplevelse for eier av båten. Vist ikke papirene for båten er i orden kan dette betraktes som smugling av båt til Norge.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Et skip skal føre flagget som henviser til nasjonaliteten. Dvs. registreringsland. Internasjonale konvensjoner sier at nasjonaliteten på et skips flagg avgjør under hvilken domstol eventuelle lovbrudd skal behandles (når lovbruddet har funnet sted i internasjonalt farvann)

Lovverket er veldig greit:

«Fører av skip som uberettiget fører et norsk flagg eller annet norsk nasjonalitetsmerke, eller i norsk farvann fører noe flagg eller nasjonalitetsmerke som han ikke er berettiget til, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år,» heter det i Straffelovens § 423.

Takk Chiefengineer :thumbsup: . Det var det jeg lurte på. Og til Dere som får det for seg at jeg personlig tar dette veldig alvorlig, må jeg nok skuffe dere med at det gjør jeg ikke. Jeg prøver bare å få en jeg kjenner til å ikke f.eks. dra på seg en bot for dette. Wiking 26 ac: Jeg koser meg på sjøen i dette øyeblikk helt uten advokat :giggle:

Nå gjelder ikke reglene det refereres til for fritidsbåter da...

Hva er Andhøys fartøy da? Yrkesfartøy?

http://www.aftenpost...gg-6798289.html

Om myndighetene ønsker det kan de nok stikke kjepper i hjulene for deg, uansett om du har et yrkesfartøy eller en fritidsbåt med inkorrekt nasjonalitetsflagg så lenge det finnes et spesifikkt regelverk for dette. Andre typer flagg kan man nok føre uten de samme bekymringer da lovverket retter seg mot nasjonalitetsflagg. Jussen og handhevelsen av dette kan helt sikkert politiet hjelpe til med bedre enn meg.

God helg folkens.:-)

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Hvor står det?

Fra Havna.com:

"Det som finnes av flaggregler for båter gjelder for handelsfartøy, og marinens fartøyer. Det står ingen steder at det gjelder for fritidsfartøyer. Hvis man har lyst, kan man gjerne følge dem, men det er faktisk ingen LOV som sier at man skal."

Flaggloven fra Lovdata:

§ 2. Det i § 1 bestemte Flag skal benyttes paa Handelsfartøier, naar de i udenlandsk Havn ønsker at erholde Beskyttelse og Bistand af Gesandtskaber, Konsuler eller Handelsagenter. Paa Statens offentlige Bygninger, Post- og Toldfartøier benyttes samme Flag med Split og Tunge, dog saaledes, at i Postflagets og Toldflagets Midte anbringes et hvidt Felt, hvori Ordene « Post » eller « Told » med Krone over.

Det er vel få av oss som bruker fritidsfartøyet vårt i noen særlig grad som handelsfartøy, bortsett fra en og annen tur til Strømstad for å handle på Systembolaget...

Redigert av Dahling (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

"Det som finnes av flaggregler for båter gjelder for handelsfartøy, og marinens fartøyer. Det står ingen steder at det gjelder for fritidsfartøyer. Hvis man har lyst, kan man gjerne følge dem, men det er faktisk ingen LOV som sier at man skal."

Tatt ut av sin sammenheng. Gjelder bestemmelser for når det skal flagges.

Flagget er mitt nasjonalitetsmerke. Selvsagt kan jeg ikke føre en annen stats flagg.

Hvis vi tar med hele § 423 så blir det nok ikke så krystallklart som du ønsker å fremstille det. Forøvrig er dette diskutert opp og ned i mente, men så langt har ingen kunnet dokumentere at reglene også gjelder fritidsfartøyer.

Her kan du lese Stein Kagge sitt innlegg for å få litt mer kjøtt på beinet:

http://www.batmagasi...23?OpenDocument

§ 423. Fører av skip som uberettiget driver fraktfart mellom steder på den norske kyst, straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder.

Fører av skip som uberettiget fører et norsk flagg eller annet norsk nasjonalitetsmerke, eller i norsk farvann fører noe flagg eller nasjonalitetsmerke som han ikke er berettiget til, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.

Redigert av Dahling (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Det finnes ikke lovregler som regulerer fritidsbåters flaggbruk. Derfor; flagg med hva du vil, når du vil.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...