Jump to content

Er det forbudt å seile med fremmed flagg på hekken?

Tom Rør

Recommended Posts

Muligens ikke i Norge REM.

Har hørt at i Tyskland vanker det huden full av kjeft og bot om ikke båtens nasjonalitets flagg vises.

Handelsfartøy: Vi kom inn til Kongo Brazzaville for noen år siden, med Kongo's flagg heist.

Nå viste det seg at Kongo brazzaville hadde byttet flagg siden sist vi var der. Resultatet ble en halv mill Nok i bot.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det finnes ikke lovregler som regulerer fritidsbåters flaggbruk. Derfor; flagg med hva du vil, når du vil.

Vil dette si det samme som at en (Tysk) som ankommer Norge kan bytte til norsk flagg ved 12 mils sonen og beholde båten i Norge på ubestemt tid. Er jo ikke noe påbud om å registrere fritidsbåt i Norge...

Kan jo bli interessant for de som ønsker seg ny båt fra utlandet. Slippe avgifter og det som verre er. Bare snille mennesker opplyser om slikt ved ankomst Norsk havn / hjemsted.

Kom til å tenke på Frank Sinatras tekst: "What kind of clown am I" :lol:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det som er riktig i REM sitt innlegg er at flaggloven for det norske flagget ikke gjelder for fritidsbåter, men er bør selvsagt følge det om en skal føre Norges flagg... Har en ikke til hensikt å følge flaggloven så kan gjerne heise trusa eller BH'n til kjerringa om en får tilgang til dette,,

Problemet i denne tråden er flaggloven ikke relevant siden det er snakk om en annen nasjons flagg, så det å refere til den er bare tull...

Det som er saken her er at føres en annen stats flagg som er nasjonalitetssymbolet til dette landet på sjøen, hvilket nok vil rammes av §423 i straffeloven... Fritidsbåtførere er ikke fritatt fra å følge straffeloven... Så jeg er nok enig med Chiefen her,

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hva andre gjør ang flagg får være opp til dem. Jeg personlig ville aldri tenkt tanken på og ha søta bror eller daneborg i hekken ikke forstår jeg vitsen heller. Ikke for og tråkke noen på tærne så forstår jeg ikke hvorfor de gjør det det er vel ikke noen lov som sier at det er forbudt ,men for meg virker dette relativt meningsløst

Er det ulovlig å bruke en annen nasjons flagg på fritidsbåt i norge, og hvordan stiller myndighetene seg til denslags?

Det er selvfølgelig ikke jeg som har tenkt til å fjøre det, men vet om en annen kar som praktiserer det, og vil gjøre ham oppmerksom på det hvis det ikke er lov.

Tom

Synes du burde lære å passe dine egne saker.. dette er typiskt norsk, å begynne legge ut slike teite inlegg med ønske om å lage problemer for en annen fordi du personelig irriterer deg over en annenns personelige annligender!

Redigert av Alternes (see edit history)

KNS MEDLEM

Vedkommende har sikkert sine grunner for å gjøre som han gjør. nordmenn er ikke akkurat lenger kjent for å være patriotiske og fedrelandskjærlige, å være det er jo grusomt.. nasjonalistisk, nazistisk, udemokratisk og annet gruuuuusomt man kan finne på å kalle det. hadde trådstarter vært oppriktg ærekjær ovenfor sitt fedrelands flagg hadde jeg holdt med han.. men tar vi det ovenfor tatt i betraktning, er dette kun for å ha noe å utsette på vedkommende. vis våres høgst patriotiske myndigheter betrakter flaggføringen hans som en kriminell handling vil de sikkert ta tak i dette :wink:

Redigert av Alternes (see edit history)

KNS MEDLEM

Hvis du ikke kan lese, så foreslår jeg at du heller ikke kommenterer innlegg!!!!! Hvis du hadde åpnet gluggene, så hadde du sikkert fått med deg at jeg kjenner fyren som hadde dette flagget på båten sin, og at min intensjon ikke var å rettsforfølge ham, eller på noen annen måte lage kvalm. Siden det virker som om det er ditt mål med dine kommentarer akkurat nå(å lage kvalm, og komme med idiotkommentarer om nazizme og annen dritt), hadde det vært flott om du i det minste skjønte hva du kommenterte.PS: Du har ikke filla peiling på hva jeg føler for hverken flagg eller fedreland, så vær snill å ikke dra det inn i denne tråden.

Redigert av Tom Rør (see edit history)

1. Tom Rør: Hold fram som du stevner! Du har forklart flere ganger din intensjon, og den er jo helt grei den? Rene sjikaneinnlegg som fra Alternes gidder vi ikke å kommentere (gjorde det nå da.... :)

2. Flaggregler (heising/firing) er bare regler og ikke noen lov (selv om jeg selv forsøker å følge dem)

3. Staraffelovens paragraf 423 gjør ingen forskjell på fartøystørrelse, og vil derfor gjelde også for fritidsfartøy.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Det som er saken her er at føres en annen stats flagg som er nasjonalitetssymbolet til dette landet på sjøen, hvilket nok vil rammes av §423 i straffeloven... Fritidsbåtførere er ikke fritatt fra å følge straffeloven... Så jeg er nok enig med Chiefen her,

Jeg tror du er helt på villspor her Sydvesten. Så lenge det ikke er noe lovverk som regulerer bruk av flagg på fritidsbåter kan du nok heller ikke komme trekkende med straffeloven hvis noen henger opp sildesalaten, sjørøverflagget eller danebrog. I § 423 2 ledd står det følgende: " Fører av skip som uberettiget fører et norsk flagg eller annet norsk nasjonalitetsmerke, eller i ...."

I Norge har vi ikke noen klar definisjon på hva et skip er, men det er definitivt ikke en fritidsbåt som ikke en gang er registreringspliktig. Men jeg regner med at du kan vise til rettspraksis på området?

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

3. Staraffelovens paragraf 423 gjør ingen forskjell på fartøystørrelse, og vil derfor gjelde også for fritidsfartøy.

Stemmer nok ikke.

Her er definisjonen av skip fra SSB

Skip Skip betegner en farkost som brukes til transport av personer eller gods til vanns. Med skip forstår man gjerne en farkost som er større enn en båt, men det er ingen klar, definert grense mellom skip og båt. Et skille kan settes ved bemanning fordi et skip alltid krever flere personer med forskjellige oppgaver for å kunne fylle sin funksjon.

Redigert av Dahling (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

. I § 423 2 ledd står det følgende: " Fører av skip som uberettiget fører et norsk flagg eller annet norsk nasjonalitetsmerke, eller i ...."

I Norge har vi ikke noen klar definisjon på hva et skip er, men det er definitivt ikke en fritidsbåt som ikke en gang er registreringspliktig. Men jeg regner med at du kan vise til rettspraksis på området?

At du ikke har noen klar formening om hva skip lovens forstand er har jeg full forståelse for, men både jeg og høyesterett har iallefall dette.. Så det er nok liten tvil om at en fritidsbåt er å regne som skip i lovens forstand.

INSTANS:

Høyesterett - kjennelse

DATO:

1973-04-07

PUBLISERT:

Rt-1973-433

STIKKORD:

(Passbåtdommen) Promillekjøring med passbåt.

SAMMENDRAG:

En 49 år gammel snekker, tidligere dømt for promillekjøring med bil, ble i herredsretten dømt til 22 dagers ubetinget fengsel etter straffeloven §422 annet ledd og §351, nr. 1 samt løsgjengerloven §17. Domfeltes anke over lovanvendelsen førte ikke frem. Under henvisning til

Rt-1966-916 og uttalelser av strafferådet fant Høyesterett at en 17 fots plastbåt med motor på 115 hk var å anse som « skip », jfr. straffeloven §422. Domfeltes handling falt da også inn under ordene « under tjenesten ». Heller ikke anken over saksbehandlingen (mangelfulle domsgrunner med hensyn til beruselsen) fikk medhold. Anken over straffutmålingen ble også forkastet. Domfeltes manøvrering innebar så store faremomenter at overtredelsen av straffeloven §351 nr. 1 alene måtte føre til ubetinget straff.

Henvisninger:

lov-1900-05-31-5-§17 (Løsgjengerlov §17), lov-1902-05-22-10-§351 (Strl §351). lov-1902-05-22-10-§422 (Strl §422).

SAKSGANG:

L.nr. 58/1973

PARTER:

Statsadvokat Magnar Flornes, aktor mot A (forsvarer høyesterettsadvokat Trygve Norman).

FORFATTER:

Bendiksby, Leivestad, Sandene, Roll-Matthiesen, justitiarius Ryssdal.

INSTANS:

Høyesterett - kjennelse

DATO:

1973-04-07

PUBLISERT:

Rt-1973-433

STIKKORD:

(Passbåtdommen) Promillekjøring med passbåt.

SAMMENDRAG:

En 49 år gammel snekker, tidligere dømt for promillekjøring med bil, ble i herredsretten dømt til 22 dagers ubetinget fengsel etter straffeloven §422 annet ledd og §351, nr. 1 samt løsgjengerloven §17. Domfeltes anke over lovanvendelsen førte ikke frem. Under henvisning til

Rt-1966-916 og uttalelser av strafferådet fant Høyesterett at en 17 fots plastbåt med motor på 115 hk var å anse som « skip », jfr. straffeloven §422. Domfeltes handling falt da også inn under ordene « under tjenesten ». Heller ikke anken over saksbehandlingen (mangelfulle domsgrunner med hensyn til beruselsen) fikk medhold. Anken over straffutmålingen ble også forkastet. Domfeltes manøvrering innebar så store faremomenter at overtredelsen av straffeloven §351 nr. 1 alene måtte føre til ubetinget straff.

Henvisninger:

lov-1900-05-31-5-§17 (Løsgjengerlov §17), lov-1902-05-22-10-§351 (Strl §351). lov-1902-05-22-10-§422 (Strl §422).

SAKSGANG:

L.nr. 58/1973

PARTER:

Statsadvokat Magnar Flornes, aktor mot A (forsvarer høyesterettsadvokat Trygve Norman).

FORFATTER:

Bendiksby, Leivestad, Sandene, Roll-Matthiesen, justitiarius Ryssdal.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

" Selvsagt kan jeg ikke føre en annen stats flagg."

For det første, makan til eder og galle til en som retter et ærlig spørsmål til forumet ska man vel lete lenge etter. Heldigvis.

Når det gjelder lovligheten av å føre en annen stats flagg, må man jo spørre, annen en hva? Er det båtens nasjonalitet man tenker er det vel mest nærliggende for meg å føre engelsk flagg, siden båten er engelsk og det jo ikke er noen gistreringsplikt på båter her i landet? Eller tenker man kanskje på skipperens eller eierens nasjonalitet? Jeg er norsk statsborger og skal vel da føre norskt flagg? Hva da med min svigersønn som lånte båten i forrige uke? Han er irsk. Skal han vise irsk flagg?

Jeg mener fortsatt du kan flagge med hva du vil, når du vil. Jeg vil alikevel føye til at dette gjelder så lenge du ikke gjør zet i vinnings hensikt. Gjør du det kan du bli antagelig rammet bli rammet av regler i straffeloven?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Glimrende, da vet vi at vi alle er eiere av et skip :-)

Når det gjelder "falskt" flagg, finnes det svært mange norskeide "eu båter" liggende i Stømstad. Av de jeg kjenner, seiler alle under norskt flagg. Jeg er ikke sikker på hva jeg hadde gjort om jeg hadde hatt en slik båt, men tror kanskje at man ved å sette båten under norskt flagg bekrefter at man har smuglet båten til norge.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:

Interessant å se at så mange finner på å kverulere om en slik sak. Straffeloven skiller ikke mellom fritidsbåter og yrkesfartøyer og dommen ang. 17. fotingen sier vel sitt om presedens i en slik sak.

Hvor trangsynt trenger man å være for å ikke innse realitetene? Norsk båt, norsk bosatt eier, norsk lov, norsk flagg. Hva man gjør i andre land får man rette seg etter de respektive lands lovverk. Så enkelt er dette etter mitt syn. I Norge følger vi norsk lov.

" Selvsagt kan jeg ikke føre en annen stats flagg."

Selvfølgelig kan du det så fremst båten er registrert i flaggstaten for flagget. Flagget følger båten og registreringen og ikke mannskapet. Du kan f.eks. ha en båt registrert på Malta og seile i norsk farvann som nordmann, men du er nødt til å sørge for at båten kommer seg ut av norsk farvann innen fristen for opphold. Som nevnt tidligere betyr ikke mannskapets nasjonalitet noe for opphold i Norge dersom du er norsk. Andre utenfor EU/EØS må forholde seg til oppholdstillatelsen.

Er du lovlydig i dette tilfelle må du føre norsk gjesteflagg. Er du ikke lovlydig og bytter til norsk flagg på hekken og fjerner gjesteflagget underveis blir saken en annen da du ikke er pliktig til å registrere i Norge. Det siste her bør alle se bort fra da det er ulovlig å oppfordre til dette :lol:

Noe annet som muligens vil oppstå er at skattefuten vil undre seg over båten som dukker opp i din hjemmehavn...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

En liten korrigering til dette: "Som nevnt tidligere betyr ikke mannskapets nasjonalitet noe for opphold i Norge dersom du er norsk eller EU/EØS borger."

Med hensyn til Malta må du i tillegg ha sertifikater for å kunne forlate Malta's territorium. Tilsvarende gjelder for ganske mange andre nasjoner i EU/EØS og utenfor EU/EØS.

Er det ulovlig å bruke en annen nasjons flagg på fritidsbåt i norge, (...)

Alltid kjekt med jussdiskusjoner! Det får visst frem skråsikkerheten i n´te potens! Her er mitt bidrag i så måte:

Straffeloven forbyr kun den uberettigede bruk. Det vil si at dersom det finnes hjemmel for flaggbruken i vedkommende lands regler, så forbyr ikke norsk lov bruken. For å vite om norsk lov forbyr deg å bruke eksempelvis et dansk flagg, er det danske, ikke norske regler som blir avgjørende...

Blir du tatt, mistenkt for å ha ført en annen nasjons flagg på et hvilket som helst fartøy må du dokumentere nasjonaliteten til båten. Kan du ikke dette kan du sannsynligvis heller ikke dokumentere eierskapet til fartøyet som isåfall med enkelhet kan bli beslaglagt inntil dette er avklart. Mangel på dokumentasjon av eierskap vil i alle tilfelle kunne straffes i henhold til brudd på andre lover som f.eks. unnlatelse av formuebeskatning (skatteloven) etc.

Blir det påvist at du fører en annen nasjons flagg i norsk farvann som eier av et norsk fartøy vil du dermed kunne straffes etter straffelovens paragraf 423.

Jeg ser ikke den helt store problemstillingen som enkelte legger opp til rundt dette. Det fremstår for meg som like dumt som om jeg selv skulle ønske å begynne å bruke svensk pass som norsk statsborger og tror dette er helt greit.

Brudd på flaggreglene straffes i enkelte land knallhardt og kan enkelt framkalle bøter i hundretusenkronersklassen.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Interessant situasjon Tom Rør bringer opp her. For hva er hensikten med å føre en annens nasjons flagg vist båten er norsk og muligens registrert i Norge. En kan jo undres noe over dette. Det hadde jo kunnet blitt en morsom situasjon ut av dette dersom konsulen for flaggstaten avla denne båten et besøk og fant ut at båten ikke hadde papirene i orden fra flaggstaten. Brudd på flaggstatens lovverk er ikke noe en spøker med i tid og utide som Chiefengineer nevner ovenfor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...