Jump to content

Er det forbudt å seile med fremmed flagg på hekken?

Tom Rør

Recommended Posts

Interessant å se at så mange finner på å kverulere om en slik sak. Straffeloven skiller ikke mellom fritidsbåter og yrkesfartøyer og dommen ang. 17. fotingen sier vel sitt om presedens i en slik sak.

De kverulerer jo bare fordi de er blitt lettere "rævkjørt", og det må de får lov til, det er jo et debattforum... Men en skal vel være særdeles trangsynt for å ikke skjønne dette elementære i straffeloven som du skriver. Det er noen fortsatt nekter for at fritidsbåt er å anse som det samme som skip i straffeloven ref. Høyesterettsdommen bekrefter jo dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Interessant situasjon Tom Rør bringer opp her. For hva er hensikten med å føre en annens nasjons flagg vist båten er norsk og muligens registrert i Norge.

Den helt spesifikke saken jeg hadde i tankene, var at en ikke norsk båteier, som har en norsk båt, men går med flagget fra hjemlandet på hekken.

Det var svært som denne saken engasjerte enkelte :giggle:

Den helt spesifikke saken jeg hadde i tankene, var at en ikke norsk båteier, som har en norsk båt, men går med flagget fra hjemlandet på hekken.

Det var svært som denne saken engasjerte enkelte :giggle:

Da skal denne båten føre norsk flagg om han i det hele tatt har tenkt å ha noe flagg oppe. Det er hva som står i hekken på skipet som avgjør hvilket flagg fartøyet skal føre.Står det Bahamas så er det Bahamasflagg som gjelder. Hvilket land kapteinen kommer fra eller hvor rederiet har sin administrasjon har null betydning for flaggførselen. Og Høyesterett har som dommen lengre opp refererer til vist til at en 17 fots båt er å definere som et skip hva gjelder norsk rett. Eiers hjemstadsadresse blir nok å anse som fartøyets hjemmehavn/nasjonalitet i en slik sammenheng etter norsk lov hva gjelder ikke-registreringspliktige fartøyer. Objektet skal nok i alle tilfelle befinne seg på en eller annen selvangivelse tilhøre en adressert person registrert i folkeregisteret om man er i overenstemmelse med skatteloven.

Hva som gjelder for nordmenn med båter i utlandet og eventuelle andre interessante bostedsadresser eller hjemmehavner bør man sjekke opp med de respektive lands lovverk før man heiser noe flagg, men i Norge gjelder norsk lov, og det var vel dette denne saken gjaldt.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Seriøst: tror noen at det norske politiet vil bøtelegge eller sette i gang en rettsak og fengsle folk for å ha et "feil flagg" i hekken på en fritidsbåt? Det vil selvfølgelig aldri skje.

Trådstarter mener at han skal hjelpe sin bekjent med å opplyse han at flaggføringen er ulovlig og redde han fra bot og/eller fengsel. Slapp av, trådstarter! Han er trygg!

Det kan jo være gode grunner for å ha "feil flagg" på hekken. Dersom jeg hadde bodd i Sverige villle jeg kanskje hatt norsk flagg på båten min allikevel. Når det gjelder store skip er det ok å følge reglene da de sikkert har en funksjon. På jolla i skjærgården er det for å vise hvor de som bruker båten er fra.

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Seriøst: tror noen at det norske politiet vil bøtelegge eller sette i gang en rettsak og fengsle folk for å ha et "feil flagg" i hekken på en fritidsbåt? Det vil selvfølgelig aldri skje.

Helt riktig, det vil aldri skje og det har heller aldri skjedd, selv om "ekspertene" på Båtplassen hevder at straffeloven er glassklar :diving:

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Hvorfor er det så mange som har problemer med å passere mellom Norge og Sverige - til stadighet hører en hylet etter disse uheldige helt opp hit på Mørekysten :lol:

Baatplassen har mange klagesaker liggende i arkivet :wink:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hei, veldig interssant diskusjon :) jeg hiver meg på....

Såvidt jeg husker fra "båtjussen" skal en fritidsbåt føre det flagget der båten er registert. Altså norsk båt = norsk flagg. Derimot tviler jeg på at norske myndigheter/politi hadde gjort store fremstøt mot en fritidsbåt med "feil" flagg annet enn at det sannsynligvis hadde vært en god gruinn til å sjekke papirer på skuta for å se om det var snakk om noe skatt/moms unndragelse eller annet som kunne gi en fin bot.

Jeg har 2 opplevelser knyttet til flaggbruk. Kom inn til Jomfruland med seilbåt (norsk) fra Sverige og hadde glemt å heise flagget etter en strabasiøs kryssing:) dette medførte stopp av politibåt og påpakning fordi flagget ikke var heist og det dermed var umulig å avklare nasjonalitet på båten?? (skjønte aldri dette helt, tipper de hadde oss på radaren og trodde vi smuglet...) OG bruk av båt i Frankrike (norsk flagg). Båten er registret i Frankrike og heldigvis for oss var alle papirer på tolling tilstede, men det var rett før vi fikk bot for å ha brukt "feil" flagg....fransk politi er ikke til å spøke med i så hensende...tilogmed bevæpnet?

Jeg tror moralen er at man bruker det flagget der båten er registert så slipper man ubehagelige spørsmål og masse papirstyr. Jeg kunne f.eks. godt tenke meg å bruke italiensk flagg på "riva-kopien" min, men patrioten i meg går for norsk:)

Spørsmålet her er jo veldig klart og tydelig, enten ja eller nei:

Forutsetter da at vi er innenfor Norges grenser og at det dreier seg om fritidsbåt.

Er det forbudt å seile med fremmed flagg på hekken? - NEI!

Inntil noen kan vise til en lov som sier at fritidsbåter er underlagt en lov som regulerer "flaggbestemmelser for fritidsbåt" så er ikke dette forbudt i Norge.

Hva som er lurt, moral, etikk, vanlig, burde være ikke være etc så er det noe annet :flag_bp:

Såvidt jeg husker fra "båtjussen" skal en fritidsbåt føre det flagget der båten er registert. Altså norsk båt = norsk flagg.

Jo, men poenget til mange, meg selv inkludert, er at det ikke er registreringsplikt på båter i Norge.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tror svaret her ligger i straffeloven § 423 - som setter fengselsstraff inntil ett år for den som uberettiget fører NORSK flagg. Og det har bare norskregistrerte fartøyer - og fartøyer som ikke er registreringspliktige, har RETT til å føre norsk flagg dersom båten er norsk EID. Det vil i praksis si at eieren er norsk statsborger eller i det minste hjemmehørende i Norge.

Ellers er jeg enig med det bjolbre skriver i innlegget sitt. Man vet altså ikke det før man har sjekket med den utenlandske bestemmelse. Mitt inntrykk er imidlertid at de fleste stater er nokså restriktive her, så jeg tror det er lurt ikke å smelle opp "star spangled banner" i hekken uten å ha spurt Hillary først.

Ellers har også strl. § 328 bestemmelser det er verdt å være obs på. Men også den krever at bruken er uberettiged, så den konsumeres vel av strl. § 423.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Stemmer nok ikke. Når vi snakker om en "flaggstat" og fartøy, eller skip, så snakker vi om registreringspliktige skip.

Skinnuenighet. Sjøloven bestmmer at flaggstat = den stat som har utstedt nasjonalitetsbeviset, og det kan man jo få selv om båten ikke er registreringspliktig. Men det er vel ikke uriktig å si at selv om båten ikke er registreringspliktig, så er flaggstaten den stat som har jurisdiksjonsmyndighet over båten. Hvis din Elwaro skulle forville seg inn i internasjonalt farvann, er det Norge som er din flaggstat (jeg forutsetter at du er norsk statsborger og at båten ellers er norskeid). Det selv om du ikke har noe flagg dinglende i hekken og selv om båten ikke er registrert i noe skipsregister.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Sjøloven §1 inneholder følgende definisjon om når skipet er norsk.

§ 1.Nasjonalitetsvilkår

Et skip skal anses som norsk når det ikke er innført i annet lands skipsregister og det eies av:

1) norsk statsborger;

Høyesterett har avsagt en dom om at fritidsbåter og joller er å anse som skip i henhold til straffeloven, så fritidsbåter er ikke unntatt straffeloven..

Har ennå ikke sett noen som kan dokumentere at fritidsbåter ikke er å anse som skip i henhold til straffeloven.. Så vidt meg bekjent så finnes det kun en dom fritt tilgjengelig på nettet, og den er fra 1973.. linket til tidligere.. Har ikke sett noen dokumentere at fritidsbåter ikke er å anse som skip i henhold til straffeloven.. Så inntill denne dokumentasjonen foreligger så gjelder selvsagt høyesterettsdommen fra 1973 og den danner presedens for definisjon av skip i henhold til straffeloven.. Ergo så er det ulovlig for et skip som er å anse som norsk i henhold til sjølovens §1 å føre et annen nasjons flagg uberettiget i Norge i henhold til §423 i straffeloven..

Så inntil noen kan dokumentere at det finnes en høyesterettsdom som viser at fritidsbåter ikke er å anse som skip i henhold til straffeloven, så er min påstand rett..

Venter på juridisk holdbar dokumentasjon som overprøver det jeg henviser til...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

@Sydvesten: Den vil du ikke få, simpelthen fordi du har rett. Men minner igjen om at § 423 forutsetter at føring av det andre landets flagg er uberettiget - det betyr jo at man må innom den fremmede statens interne rett. Jeg kan imidlertid tenke meg (og jeg understreker at det bare er min egen tanke) at en dommer fort vil tenke som så at dersom det ikke er en fornuftig grunn til å bruke et utenlandsk flagg i hekken, ja så er bruken UBERETTIGET.

Poenget med dette med flagg har jo siden tidenes morgen vært å se hvilket lands regler som gjelder for et fartøy. Selv om havnestatskontrollen nå er blitt utvidet, gjelder det fremdeles at et norsk skip er norsk område, undergitt norsk jurisdiksjonsmyndighet. Så hva er vitsen med å heise eksempelvis somalisk flagg i hekken på Princess'en din?

NB også at den høyesterettsdommen du viser til er blitt mindre viktig etter at vi fikk småbåt / fritidsbåtloven, som nå har objektiviserte promillegrenser. Men i forhold til de øvrige reglene i strl som gjelder for "skip", er jo den HRD'en (det finnes et par til med samme resultat) fremdeles av interesse.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

@quantumduck: Men det er jo det som er poenget jo! Norsk lov GJELDER som utgangspunkt på et norsk fartøy, men slik at skipet må følge reglene som gjelder for det jurisdiksjonsområdet det ferdes i.

Dvs OGSÅ i chilensk og spesielt i internasjonalt farvann. I sistnevnte tilfelle er jo dette spesielt viktig. Det er IKKE slik at internasjonalt farvann er lovløst område, slik enkelte later til å tro,,,

Redigert av bjornas (see edit history)

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...