leohrvik Startet 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2012 Ser det er endel tråder om ekkolodd, men ingen som er av nyere dato. Er på utkikk etter ekkolodd til max 4000. Det skal brukes primært til fiske i saltvann på dybder ned til 150 meter. Er det noen som har anbefalinger å komme med? Det er på en Hansvik 18. Hekksvinger er vel å foretrekke? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Jeg kjøpte i dag en raymarine a57d.. plotter, ekkolodd og svinger til 5500.. a50d koster vel 5000.. da får du en plotter på kjøpet som er kjekt å ha,. Du må endre tittelen din ellers blir tråden stengt.. følger ikke reglene for overskrifter... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
leohrvik Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Jeg kjøpte i dag en raymarine a57d.. plotter, ekkolodd og svinger til 5500.. a50d koster vel 5000.. da får du en plotter på kjøpet som er kjekt å ha,. Du må endre tittelen din ellers blir tråden stengt.. følger ikke reglene for overskrifter... Beklager det, men får ikke til å forandre tittelen nå. Jeg skal kun ha ekkolodd, trenger ikke kart, da jeg allerede har det. Sitér dette innlegget Link to post
leohrvik Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Er ute etter kun ekkolodd. Kartmaskin har jeg. Er det nok med 83/200kHz eller må det være 50/200. Forventer ikke at man skal kunne se en enkelt fisk nede på 150 meter, men få ett klart bilde av bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
TurboThomas Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 hei. jeg monterte et garmin 400c i fjor på båten min. kostet ca 3500 og har visning helt ned på 600m. Sitér dette innlegget Link to post
EmilS Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Det er bare å innse realitetene. Med ekkolodd med svinger til 4000 ser du ikke fisk på 150 m dybde. Kjøp en 1 kw svinger så får du registert enkelt-fisk også. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Kjøp en 1 kw svinger så får du registert enkelt-fisk også. Kan du gi noen eksempellinker? Takk. Sitér dette innlegget Link to post
EmilS Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Jeg har prøvd forskjellige svingere på 600w effekt men de klarer ikke å detaljere bildet på dypt vann på grunn av at strålebredden blir for vid. Har nå 1000w svinger med smal stråle og ser ganske detaljert på 150 m dybder. Ser godt enkeltvis storseien. Også annen fisk. Airmar.com sine sider forklarer det meste. Men 1000w svingerene er ganske kostbare. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Jeg har prøvd forskjellige svingere på 600w effekt men de klarer ikke å detaljere bildet på dypt vann på grunn av at strålebredden blir for vid Hvordan har uteffekten noe med loben å gjøre? Har nå 1000w svinger Hvor mye strøm trekker denne for å avgi 1 kW? Sitér dette innlegget Link to post
EmilS Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Alle 1000 w svingere har mye smalere strålebredde enn 600w svingere. 600w har som regel rundt 45grader stråle på 50khz og ca 12 grader på 200khz. Min 1kw svinger har en oval stråle på 15 x 21 grader på 50khz og bare 3 x 5 grader på 200khz. Det kan sammenlignes med å fokusere med en lommelykt. Jeg bruker begge frekvenser samtidig. Når det gjelder strømforbruk tror jeg det er ubetydelig mer. Har ikke kontrollert det. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Først. Hvor mange "Watt" svingeren er påstemplet betegner kun hvor mye effekt den tåler før den brenner av. Effekten bestemmes av sluttrinnet i senderen. Men. bredden på loben bestemmes av størrelsen på svingeren, og i noen tilfeller hvordan den er bygget opp. Bygges den opp av mange elementer kan den i en viss grad bedrive "beamforming". Dernest. 3 x 5 grader på 200 kHz er relativt oppsiktsvekkende. Simrad sin 50/200 Combi D klarer 7 x 7. Det er en diger sak som er en halv meter lang og veier 6.5 kg. Likeens med Furuno FC-30. 7 grader. Brukes til avansert fiskeleting og oppmåling. Sist. Å se fisk på 150 meter er egentlig ikkeno problem. Min billige Furuno LS-4100 med en billig plastsvinger klarer det fint. Den tar bunnen støtt på 650 meter mens den er krystallklar når jeg lurer meg fram med mindre enn en meter under båten. Trikset er å montere svingeren med stor omhu. Sitér dette innlegget Link to post
EmilS Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Jeg vet at du Mulligan er en kapasitet på dette området. Svingeren jeg har montert nå er en Airmar B 258. Den tåler 1,2 kw. Har Furuno Navnet 3D aparat og blacboks loddet DFF1 sender ut 1000W nå. Svingeren har 4 ceramic elementer innebygget. Ja det er en stor sak under båten. Den er hele 54,6 cm lang med fairingen. Er helt enig med deg at monteringen er helt avgjørende for å få et godt resultat. Pinlig nøyaktighet må til. Jeg også kunne se fisk på dybder rundt 150 m med den 600w svingeren jeg brukte før, men ikke så detaljert som nå. En ting jeg ikke får til å virke tilfredstillende er auto-modus. Den kjører på for mye gain. Bruker manuell innstilling nå. Kanskje du har gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 hvor viktig er det med denne nøyaktigheten? hva får man utav det? det er vel ikke snakk om ansiktsuttrykk man ser på fisken? så hva er forskjellen på et vanlig ekkolodd og disse? Jeg tenker at ser jeg en fisk, kaster jeg ut snøret, og utseendet og form og dagsform på fisken er ikke så nøye?? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
leohrvik Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Ingen som har noen gode forslag til ett enkelt og greit lodd som funker til mitt bruk? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Mulligan har gitt deg et godt forslag. Tipper 83 khz vil fungere da et litt bedre lodd kan brukes ned til 400meter på 200 khz. Men enkle fisker ser du nok ikke der nede. De står ofte helt nede ved bunn. Sitér dette innlegget Link to post
leohrvik Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 (redigert) LS-4100 er vel ikke vanntett, eller er det det? Hvor bør man helst plassere svingeren? Legger ved bilde av båten min Redigert 7.Juni.2012 av feirik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EmilS Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Hekksvingeren din bør monteres på den siden av motoren hvor propellen går nedover. Høyregående på styrbord side. Sitér dette innlegget Link to post
leohrvik Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Det har jeg skjønt. Tenkte å plassere svinger mellom treplata og lensehullet. Det er vel greit? Sitér dette innlegget Link to post
EmilS Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Ja det ser ut til å vere en grei plass. Jeg ville ha plasert den enda litt fra midten. Litt til høyre for lensehullet. Bare så vidt forbi hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.