Jump to content

Volvo Penta D4-300 - kun tomgang i forover

MRG

Recommended Posts

Har VP D4-300 - 2008 modell

Har problemer med at i forover så får man kun tomgang. I neutral 1500 rpm som normalt, i revers som normalt.

Girinnkobling er OK.

Det som kanskje gjør dette ekstra vanskelig er at det ikke er permanent. Etter en liten pause kan det hende at alt er som normalt. Køyrde idag i ca 30 min i marsjfart, deretter reduserte til stilleståande for deretter å sette den i forover igjen. Ikkje snakk om å få den opp i over 750 omdr. Ble derfor ein sein tur hjem. Etter to timer var jeg i båten igjen - alt som normalt.

Observerer at det ikke er turbotrykk når ein går opp til 1500 rpm i neutral, men det er vel normalt?

Er laaangt til nermeste Volvo Penta service på tomgang. Tips til sjekkpunkt mottas med takk.

Dette likner veldig på problemet som jeg hadde for et par år siden på min D6-370.

Feilen var at endebryteren i aktuatoren ikke fikk signal om at drever var i gir.

På enden av gear wiren er det et øye som er koplingen til aktuatoren.

Løsne kontramutteren, og skru øyet en omdreining inn på wiren, så er det stor sansynlighet for at problemet er løst.

Egentlig ingen andre symptomer enn de som er beskrevet i første post.

Kompressoren kobles inn i neutral ved ytterligere gasspådrag (som normalt mener jeg).

Kompressoren kobler også inn i forover når spaken beveges nok, men på tomgang.

Ingen feilkoder. Å stoppe starte motor og/eller av/på med hovedbryter hjelper ikke.

Redigert av Mr. G (see edit history)

Dette likner veldig på problemet som jeg hadde for et par år siden på min D6-370.

Feilen var at endebryteren i aktuatoren ikke fikk signal om at drever var i gir.

På enden av gear wiren er det et øye som er koplingen til aktuatoren.

Løsne kontramutteren, og skru øyet en omdreining inn på wiren, så er det stor sansynlighet for at problemet er løst.

Vil det si at du strammer girvaieren på aktuatoren?

Dette inntraff første gang ved årets sjøsetting. Før vinteropplag var alt OK. Drevet har vore avmontert, vil monteringen av girwire på drevet kunne påvirke dette? Mener å hugse at det var et ørlite spillerom i plasseringen av låsemekanismen på wire-strømpen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...