MRG Startet 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2012 Har VP D4-300 - 2008 modell Har problemer med at i forover så får man kun tomgang. I neutral 1500 rpm som normalt, i revers som normalt. Girinnkobling er OK. Det som kanskje gjør dette ekstra vanskelig er at det ikke er permanent. Etter en liten pause kan det hende at alt er som normalt. Køyrde idag i ca 30 min i marsjfart, deretter reduserte til stilleståande for deretter å sette den i forover igjen. Ikkje snakk om å få den opp i over 750 omdr. Ble derfor ein sein tur hjem. Etter to timer var jeg i båten igjen - alt som normalt. Observerer at det ikke er turbotrykk når ein går opp til 1500 rpm i neutral, men det er vel normalt? Er laaangt til nermeste Volvo Penta service på tomgang. Tips til sjekkpunkt mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Turboen lader ikke før på 2200. Kompressoren starter på 1500. Om du gir full gass i nøytal hører du at kompressoren slår inn for så å koble ut (ihvertfall på mine D6 435 som er like) Beskriv symptomer mer. Noen rar lyd fra motor? Feilkoder? Blir alt ok om du restarter motoren? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Dersom du ikke får noen feilmelding vil jeg anta at det er noe med gass-spaken eller ledningen dit. Sitér dette innlegget Link to post
PERMOL Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Dette likner veldig på problemet som jeg hadde for et par år siden på min D6-370. Feilen var at endebryteren i aktuatoren ikke fikk signal om at drever var i gir. På enden av gear wiren er det et øye som er koplingen til aktuatoren. Løsne kontramutteren, og skru øyet en omdreining inn på wiren, så er det stor sansynlighet for at problemet er løst. Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 (redigert) Egentlig ingen andre symptomer enn de som er beskrevet i første post. Kompressoren kobles inn i neutral ved ytterligere gasspådrag (som normalt mener jeg). Kompressoren kobler også inn i forover når spaken beveges nok, men på tomgang. Ingen feilkoder. Å stoppe starte motor og/eller av/på med hovedbryter hjelper ikke. Redigert 2.Juni.2012 av Mr. G (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Dette likner veldig på problemet som jeg hadde for et par år siden på min D6-370. Feilen var at endebryteren i aktuatoren ikke fikk signal om at drever var i gir. På enden av gear wiren er det et øye som er koplingen til aktuatoren. Løsne kontramutteren, og skru øyet en omdreining inn på wiren, så er det stor sansynlighet for at problemet er løst. Vil det si at du strammer girvaieren på aktuatoren? Dette inntraff første gang ved årets sjøsetting. Før vinteropplag var alt OK. Drevet har vore avmontert, vil monteringen av girwire på drevet kunne påvirke dette? Mener å hugse at det var et ørlite spillerom i plasseringen av låsemekanismen på wire-strømpen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Dersom girwire er feiljustert eller at aktuatoren bånner vil dette skje. Sitér dette innlegget Link to post
PERMOL Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Den lille forskyvningen som er mulig ved innfesting av wire til drev er nok til å få dette problemet. Wiren blir da ca. 1 m/m. For lang, og stopper aktuatoren før den treffer ende bryteren. Sitér dette innlegget Link to post
MRG Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Har nå testet og det er nok aktuatoren som har vært problemet. Tydelig at wire var noen millimeter for lang. Justerte jeg den lenger : kun tomgang justerte jeg den kortere: alt ok Takk for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.