Jump to content

noen som kjenner hatz diesel?

Alternes.

Recommended Posts

Ja det er det. og som du sier er den veldig lettstartet :smiley: det er i følge det jeg vet om den en industrimotor. ensylindret gedigen klump som faktisk er like stor om ikke større en min forige volvo penta på 28 hk, hehe. den ser i allefall veldig solid ut! jeg er faktisk så heldig å ha både delekatalog, servicehefter, manualer og alt annet av pairer på motoren, men disse ser veldig gamle ut. så vil det være problemer å skaffe reservedeler til en slik en?

Redigert av Alternes (see edit history)

KNS MEDLEM

Det står en god del Hatz generatorsett i fiskebåter langs norskekysten. Jeg jobbet for et verksted på 80tallet som hadde blandt annet Hatz i sortimentet, og det var vel stort sett reimer og dysespisser vi solgte til dem. I dag er det Industrimotor i Fevik som er importør. De har etter sigende deler til de fleste motorene på lager.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

• 8 år senere...

Vi har en Marex 770 med BMW D-50/Hatz (49 hk).

I dag begynte plutselig oljetrykksindikatoren å pipe/lyse rødt under sakte gange. Vi slo av og sjekket peilepinnen. Der var det ikke noe olje. Jeg helte på 2 liter olje, men det var fortsatt ikke noe på pinnen. Da jeg prøvde å starte slukket rødlyset og pipingen ble borte. Siden vi bare var 20 minutter fra båtplassen tøffet vi rolig hjemover. 5 minutter før vi kom fram begynte alarmene å gå igjen og 200 meter fra brygga døde motoren. Temperaturen var aldri over 80 grader. Ble slept inn. Jeg synes det har samlet seg mye olje/vann i kjølsvinet, og lurer på om det kan være en oljelekkasje?

Da vi hadde fått båten på plass og roet oss ned litt prøvde jeg å vri om nøkkelen, og jaggu startet den på første. Jeg slo av med en gang.

Hvor skal jeg begynne å feilsøke når jeg ikke har peiling?

Har kikket litt på manualen fra side 71 http://www.bmwmarine.com/media/d35_d50_work_man.pdf 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...