Alternes. Startet 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2012 Har en ensylindret luftavkjølt slik i båten. virker som en god og pålitelig motor hitil men jeg har lite kjennskap til merket så det hadde vært innteressant med noen innspill fra noen som kjenner disse motorene. motoren har stått i båten siden den var ny, 1977 Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Retox_93 Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 slitesterke motorer det.. Er det en 11/10 hk hatz? Har en slik en på en gammel traktor.. lettstarten er de også, og ikke minst veldig pålitlige Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 (redigert) Ja det er det. og som du sier er den veldig lettstartet det er i følge det jeg vet om den en industrimotor. ensylindret gedigen klump som faktisk er like stor om ikke større en min forige volvo penta på 28 hk, hehe. den ser i allefall veldig solid ut! jeg er faktisk så heldig å ha både delekatalog, servicehefter, manualer og alt annet av pairer på motoren, men disse ser veldig gamle ut. så vil det være problemer å skaffe reservedeler til en slik en? Redigert 2.Juni.2012 av Alternes (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Retox_93 Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Deler burde ikke være vanskelig.. Er en gedigen jernklump.. Sveiver du den i gang eller har du starter? Min må e sveive igang Står ofte i de gamle to-hjulstraktorene, mere spes Agria 2800. De kom med enten Berning 8?hk eller Hatz diesel... Meld deg inn her = http://www.viiagria.no/ så har du større sjangs får å få tak i deler vis du trenger Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 takk for tips : ) heldigvis har jeg startmotor ; ) men det hadde sikkert ikke vært noe problem med sveiv heller! Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Toroa Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Det står en god del Hatz generatorsett i fiskebåter langs norskekysten. Jeg jobbet for et verksted på 80tallet som hadde blandt annet Hatz i sortimentet, og det var vel stort sett reimer og dysespisser vi solgte til dem. I dag er det Industrimotor i Fevik som er importør. De har etter sigende deler til de fleste motorene på lager. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
rastapinky Svart 8.August.2020 Link til dette innlegget Svart 8.August.2020 Vi har en Marex 770 med BMW D-50/Hatz (49 hk). I dag begynte plutselig oljetrykksindikatoren å pipe/lyse rødt under sakte gange. Vi slo av og sjekket peilepinnen. Der var det ikke noe olje. Jeg helte på 2 liter olje, men det var fortsatt ikke noe på pinnen. Da jeg prøvde å starte slukket rødlyset og pipingen ble borte. Siden vi bare var 20 minutter fra båtplassen tøffet vi rolig hjemover. 5 minutter før vi kom fram begynte alarmene å gå igjen og 200 meter fra brygga døde motoren. Temperaturen var aldri over 80 grader. Ble slept inn. Jeg synes det har samlet seg mye olje/vann i kjølsvinet, og lurer på om det kan være en oljelekkasje? Da vi hadde fått båten på plass og roet oss ned litt prøvde jeg å vri om nøkkelen, og jaggu startet den på første. Jeg slo av med en gang. Hvor skal jeg begynne å feilsøke når jeg ikke har peiling? Har kikket litt på manualen fra side 71 http://www.bmwmarine.com/media/d35_d50_work_man.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.