Jump to content

Antipest primer på glassfiberbåt

mollen80

Recommended Posts

Hei folkens!

Håper på gode svar på dette innlegget.

Jeg har begynt på et oppussingsprosjekt, av en 19 fot glassfiberbåt.

Her har jeg slipt ned all farge, ned til glassfiberen over og under vannlinje. Og jeg hadde planer om å påføre Jotun sin antipest primer over hele båten (over & under vannlinje), for deretter å påføre toppcoat over vannlinjen og bunnstoff under vannlinjen. mrk. har allerede påført ett lag med primer over vannlinjen.

Kom deretter i diskusjon med en kar som sa at dette ikke ville bli et godt resultat, og der kommer mitt spørsmål!

Gjør jeg noen alvorlige feil her?

Med hilsen en nybegynner i båtlivet!

Da jeg var på båtmessa, hadde jeg en del sp.mål ang. dette. Jeg fikk beskjed om dette fra en kar på jernia-standen som solgte jotun produkter.

Virket som han hadde greie på det, og det samme står forøvrig i bladet til jotun.

Før du legger på noe som helst må du pusse overflaten med P120-P150 papir

Over vann:

1. precoat, enten på glassfiber eller slipt gelcoat som en slags grunning, og for å holde det vanntett. Du kan også bruke antipest leste jeg akkurat.

2. epoxysparkel, om du skal reparere sår/skader.

3. precoat, for å forsegle sparkel områder

4. toplakk, for å få den fargen man ønsker på skroget.

Under vann:

1. antipest 1 strøk der det er sår/skader

2. epoxysparkel, for å reparere sår/skader

3. antipest 2-3 strøk

4. evt. bunnstoff hvis båten skal i saltvann.

Håper det hjalp litt.

Mvh Ørjan.

Redigert av FlyingDutchman (see edit history)

Der var mye sprekker i den gelcoaten som var på, og ville pusse den opp. Og jeg er ikke noen erfaren båt mann, og gjorde som det står på bruksannvisningen på jotun sitt spann. Tenkte at når jeg bruker tid og penger på dette, kan jeg gjøre det skikkelig.

Så slik jeg forstår det bør jeg ta vekk det laget jeg har smurt på den delen over vannlinjen med antipest primer, og smøre på toppcoat før primer igjen.

For deretter og smøre toppcoat på den delen under vannlinjen, før jeg primer og legger på bunnstoff?

Blir usikker nå når du går bort fra listen du beskrev i sted "FlyingDutchman", og snakker om toppcoat der du sa en kunne også bruke jotun sin 2-komp. primer.

Redigert av mollen80 (see edit history)

Prøvde å klippe ut adresselinja, men det gikk ikke...

Hvis du går på jotun.no og klikker på:

-Båtpuss

-Primer

-Bruksguide for primer

Der står det veldig bra forklart, hvis du ikke alt har vært der og kikket.

Der sto det også at man skulle bruke antipest.

Det sto også noe om "speed undercoat" men det var noe som kunne sprøytes på, og det er jo ikke samme tykkelsen som f.eks gelcoat.

Hvis du googler "speed undercoat" og velger det øverste alternativet som kommer opp, så står det en god del der også om framgangsmåte.

Men jeg vil tro du bør ha et slags lag utenpå antipesten, noe liknende som gelcoaten.

Men det kan du jo høre med Jotun om, hva de anbefaler og hva som blir enklest :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...