mollen80 Startet 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2012 Hei folkens! Håper på gode svar på dette innlegget. Jeg har begynt på et oppussingsprosjekt, av en 19 fot glassfiberbåt. Her har jeg slipt ned all farge, ned til glassfiberen over og under vannlinje. Og jeg hadde planer om å påføre Jotun sin antipest primer over hele båten (over & under vannlinje), for deretter å påføre toppcoat over vannlinjen og bunnstoff under vannlinjen. mrk. har allerede påført ett lag med primer over vannlinjen. Kom deretter i diskusjon med en kar som sa at dette ikke ville bli et godt resultat, og der kommer mitt spørsmål! Gjør jeg noen alvorlige feil her? Med hilsen en nybegynner i båtlivet! Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Ned til glassfiberen skriver du. Mener du at du har slipt bort all gelcoaten helt ned til glassfiberduken? Eller fargen og bunnstoffet/primeren ned til gelcoaten? Sitér dette innlegget Link to post
mollen80 Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Slipt bort gelcoaten og ned til glassfiberen, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Topcoat påføres direkte på glassfiberen. Når du har brukt antipest over vannlinjen, vil jeg anbefale at du tar en telefon til Jotun for å sjekke om dette er nok til å påføre lakk. Også hva som må gjøres fo å få god heft for lakken. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 under vannlinjen er epoksy og anbefale. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
mollen80 Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 er ikke denne primeren god nok under vannlinjen? Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 (redigert) Da jeg var på båtmessa, hadde jeg en del sp.mål ang. dette. Jeg fikk beskjed om dette fra en kar på jernia-standen som solgte jotun produkter. Virket som han hadde greie på det, og det samme står forøvrig i bladet til jotun. Før du legger på noe som helst må du pusse overflaten med P120-P150 papir Over vann: 1. precoat, enten på glassfiber eller slipt gelcoat som en slags grunning, og for å holde det vanntett. Du kan også bruke antipest leste jeg akkurat. 2. epoxysparkel, om du skal reparere sår/skader. 3. precoat, for å forsegle sparkel områder 4. toplakk, for å få den fargen man ønsker på skroget. Under vann: 1. antipest 1 strøk der det er sår/skader 2. epoxysparkel, for å reparere sår/skader 3. antipest 2-3 strøk 4. evt. bunnstoff hvis båten skal i saltvann. Håper det hjalp litt. Mvh Ørjan. Redigert 3.Juni.2012 av FlyingDutchman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mollen80 Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Takker for det innlegget "FlyingDutchman", da har jeg ikkje gjort noe som ikke kan rettes opp ;). Da er det å rubbe litt i det laget jeg har smurt på, og legge på under vannlinjen i de lagene som er beskrevet. takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Bare hyggelig Jeg driver med noe lignende sjøl, skrape gammelt bunnstoff, slipe skroget u/vann sparkle sår og slikt.... Uff, en formidabel møkkajobb, men det blir nok verdt det til sommeren Ønsker oss begge lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Uansett om man bruker primer, antipest osv, så skal båten ha toppcoat eller gelcoat utenpå polyeswteren/glassfiberarmeringen. Har hatt en rekke plastbåter, aldri plaget med plastpest og var vel bare en stk båt jeg brukte antipest primer på. Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Bare for for å være nysgjerrig; hvorfor har du slipt helt ned til glassfiberen? Var det mye skader på den? Og som "Auskar" skriver: Du bør nok ha på et godt lag med topcoat eller gelcoat utenpå glassfiberen. Sitér dette innlegget Link to post
mollen80 Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 (redigert) Der var mye sprekker i den gelcoaten som var på, og ville pusse den opp. Og jeg er ikke noen erfaren båt mann, og gjorde som det står på bruksannvisningen på jotun sitt spann. Tenkte at når jeg bruker tid og penger på dette, kan jeg gjøre det skikkelig. Så slik jeg forstår det bør jeg ta vekk det laget jeg har smurt på den delen over vannlinjen med antipest primer, og smøre på toppcoat før primer igjen. For deretter og smøre toppcoat på den delen under vannlinjen, før jeg primer og legger på bunnstoff? Blir usikker nå når du går bort fra listen du beskrev i sted "FlyingDutchman", og snakker om toppcoat der du sa en kunne også bruke jotun sin 2-komp. primer. Redigert 3.Juni.2012 av mollen80 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Det ble vel skrevet litt feil, men jeg mente topcoat utenpå antipesten. Kan ikke skjønne at det skulle by på problemer, siden man skal ha på antipest før man sparkler sår/skader.... Skal se om jeg finner noe på nettet, gi meg en liten stund Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Prøvde å klippe ut adresselinja, men det gikk ikke... Hvis du går på jotun.no og klikker på: -Båtpuss -Primer -Bruksguide for primer Der står det veldig bra forklart, hvis du ikke alt har vært der og kikket. Der sto det også at man skulle bruke antipest. Det sto også noe om "speed undercoat" men det var noe som kunne sprøytes på, og det er jo ikke samme tykkelsen som f.eks gelcoat. Hvis du googler "speed undercoat" og velger det øverste alternativet som kommer opp, så står det en god del der også om framgangsmåte. Men jeg vil tro du bør ha et slags lag utenpå antipesten, noe liknende som gelcoaten. Men det kan du jo høre med Jotun om, hva de anbefaler og hva som blir enklest Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.