larsen2000 Startet 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2012 Noen som vet reglene for plukking av måkeegg i Oslofjorden? Og hva er eventuelt beste tiden å ta dem på? Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 (redigert) Måsegg er jo nydelig, og tilbehøret også (... iskald pils...). Her finner du det meste du bør vite om sanking, koketips, lover og regler, m.m.: http://naturtips.no/...eggene plukkes? Redigert 3.Juni.2012 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Det er nok i seineste laget å plukke de nå hvis ikke noen har plukket de først slik at måken har måttet egge påny, ellers er det vel fritt fram å plukke egg fra måken Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Auskar Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 (redigert) Nei det har du ikke lov til med mindre du er grunneier. Det meste av fugl og vilt er fredet i yngle og hekkeperioden. Den eneste jeg i farten vet kan felles hele året er Minken, selv kråke, skjære og ravn er fredet i hekke og yngleperioden. Å plukke egg på annens eiendom, er vel det samme som å forsyne seg av bærbusker, eller fra potet, gulrot og kålåkeren til naboen, eller naboen jordbær for den del. Ikke desto mindre er det de som bedriver dette, hvis de blir tatt av naturoppsynet eller anmeldt av grunneier, kan det vanke bøter i flere tusen kroners klassen. I verste fall kan både båt og motor bli beslaglagt, avhengig av hvor alvorlig dette er. Skjer dette i ett naturreservat er man skikkelig ille ut.... Der har man faktisk ikke lov til å gå på land i hekke og yngleperioden hvis man ikke havarerer der da. Litt søking på nett gir pekepinn angående dette. http://www.regjering....html?id=179662 http://www.regjering....html?id=389312 http://www.lovdata.n...810529-038.html Redigert 3.Juni.2012 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Fritt frem til å plukke på min eiendom, på taket også Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Det er nok riktig som auskar sier, tenkte meg ikke om da det bestandig ar hvert fritt fram der vi har ferdes. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
jensemann2 Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 legg eggene i ferskvann. hvis de flyter er det for sent, synker de kan de spises:) Har spist måkeegg for ca 3 uker siden, så det er vel for sent nå ja... men fant over 30 egg på noen timer:) lar det ligge igjen 2 egg i hvert reir. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Fisj.... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Fisj.... Pingle Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Trenger ikke legge noen igjen måken legger nye, se heller på det som en god gjerning mot hannen da han får mere uttelling Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
larsen2000 Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Lovlig med plukking i Sør Norge til og med 20. mai ser jeg. Men hvem er grunneier på små holmer og øyer i Oslofjorden? Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 (redigert) http://www.lovdata.n...20301-0190.html § 6. Sanking av egg og dun Grunneier eller bruker kan sanke egg fra fuglereir tilhørende følgende arter i følgende områder: Område Arter Nordland, Troms og Finnmark Gråmåke, svartbak og kvinand i tiden til og med 14. juni. Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag Gråmåke, svartbak og kvinand i tiden til og med 20. mai. Resten av landet Gråmåke, sildemåke, svartbak og kvinand i tiden til og med 20. mai. Hele landet Ærfugl i tidligere fredlyste egg- og dunvær i tiden til og med 1. juni. Hele landet Grågås i tiden til og med 15. april. Hele landet Stripegås og kanadagås i tiden til og med 1. juli. Fylkene Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Buskerud, Vestfold, Oslo og Akershus, Østfold, Oppland og Hedmark Fylkesmannen kan gi tillatelse til sanking av egg fra grågås utover 15. april i områder hvor dette inngår i en forvaltningsplan for grågås. Fylkesmannen skal godkjenne det faglige innholdet og de tiltak som beskrives. Dun av ærfugl kan tas bort hele sommeren etter at klekking har funnet sted. 7. Dispensasjon Direktoratet for naturforvaltning kan i særlige tilfeller endre og dispensere fra disse bestemmelsene. 8. Straff Overtredelser av bestemmelser gitt i denne forskrift straffes etter viltloven § 56. 9. Ikrafttredelse og oppheving Forskriften trer i kraft 1. april 2012. Fra samme tidspunkt oppheves forskrift 1. februar 2007 nr. 112 om jakt- og fangsttider samt sanking av egg og dun for jaktsesongene fra 1. april 2007 til og med 31. mars 2012 Fire måkearter er nå rødlistet – krykkje, hettemåke, sildemåke og fiskemåke pr. 2011 etter det jeg vet. Redigert 3.Juni.2012 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Pingle Ja Tenk å ikke spise det som produseres av en flyvende søppelfylling Smaken er det igrunn ikke noe å utsette på, men ikke alt som er godt som er på menyen av andre grunner Lykke til, kommer dere til nord en gang så kan dere få sanke uante mengder Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Denne tråden løfter jeg. Denne helga brukte jeg Missingen i Oslofjorden. Fuglefredninga her starter 15.April. Etter en spasertur(les fjellklatring), gikk jeg på tre reir med egg fra Ærfugl. Har jeg lov å sanke disse? Store som vinglass, og så fristende ut. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Lovlig med plukking i Sør Norge til og med 20. mai ser jeg. Men hvem er grunneier på små holmer og øyer i Oslofjorden? Fire år for sent, men de fleste øyer i Oslofjorden er eid av kommunene, men noen er eiet av Forsvaret (ved Forsvarets bygningstjeneste) og enkelte er private, for eksempel eier stamhuset Jarlsberg en hel rekke øyer når man kommer nedover mot Vestfold. Kommunen kan hjelpe deg med å finne ut eier av bestemte plasser du ønsker å sanke egg. Til poenget Denne helga brukte jeg Missingen i Oslofjorden. Fuglefredninga her starter 15.April. Etter en spasertur(les fjellklatring), gikk jeg på tre reir med egg fra Ærfugl. Har jeg lov å sanke disse? Store som vinglass, og så fristende ut. Nei, eggene fra ærfugl kan kun sankes i tidligere fredlyste egg- og dunvær i tiden til og med 1. juni. I gamle dager behandlet man ærfuglen nesten som et husdyr nordpå, fordi man var avhengig av egg og dun fra fuglen, og derav kommer uttrykket "fredlyste dunvær". Meg bekjent finnes det ingen slike "fredlyste dunvær" langs Oslofjorden, kun i Nord-Norge. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Lov eller ikke. Ett år jeg og en kompis bestemte oss for å ha Gåsegg&Bacon til lunsj var vi nok litt unøyaktige i godkjenningsfasen.... Det første egget hadde øyne når det kom i panna.... .Yyaack.... Det ble noe heeelt annet til lunsj den dagen. (hvordan det andre egget så ut inni, er det ingen som vet) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.