Jump to content

Installere NVkart i OpenCPN

Danemann

Recommended Posts

Har lastet ned OpenCPN 2.5.0 og kjøpt NVdigital kart-CD fra Nautisk Forlag. Får kun opp en blå kystlinje på området hvor kartet skulle vært. Har installert C:\Chartkit\Bsbchart, hvor kartene ble lagt inn, som under Tilgjengelige Kartmapper. Noen som kan hjelpe meg videre?

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Hei Danemann :sailing:

Jeg bruker også disse NV-kartene, og det skulle være rett frem å installere disse.

NB!

Regner med at registreringen av lisensen gikk greit over Internett?

Ser ellers at du har fått kvalifiserte svar allerede........., det som jeg kan tipse deg om er å sjekke at du bruker den riktige NV-Plugin til OpenCPN Versjon 2.5.0. , fra denne nedlastingssiden http://opencpn.org/ocpn/downloadplugins

Den nedlastede plugin legger du i en under-mappe som heter plugins, - i selve OpenCPN programmappen på C:\ Programfiler

Deretter må du huske å gå inn på flippen "Utvidelser" under knappen Verktøy i Verktøylinjen i OpenCPN-programmet og der aktivere NV-plugin.

Lykke til! :smiley:

Roger-Jo: Jaaaa :yesnod: , kartene virker Chart Navigator light!

Nemo: Angir banen til kartene som C:\NV-Digital\Chartkit

Medlem: Når jeg prøver å laste ned overnevnte plug-in får jeg bare til svar en feilmelding som sier: Denne filen har ikke et tilknyttet program for utførelse av denne handlingen. Installer et program, eller opprett en tilknytning i kontrollpanelet for angivelse av tilknytninger hvis et program allerede er installert. :confused:

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Danemann skrev On 5.6.2012 at 17.09:

Angir banen til kartene som C:\NV-Digital\Chartkit

Det første innlysende du må gjøre er følgende:

Marker kun mappen chartkit i øverste vinduet under kart-flippen "Tilgjengelige....." - trykk så knappen "Legg til"

Forstår ikke helt hva du mener ang. nv-pluginen......., men du må ihvertfall ha en installert på riktig måte for at kartene skal vises!

Dette blir nok bra skal du se...:-)

Medlem: Når jeg prøver å laste ned overnevnte plug-in får jeg bare til svar en feilmelding som sier: Denne filen har ikke et tilknyttet program for utførelse av denne handlingen. :confused:

Du skal ikke installere denne filen. Du skal bare lagre den i mappen plugins . Mappen finner du under Programfiler/ OpenCPN/ plugins.

Når du har fått dette på plass, må du åpne OpenCPN, gå inn på verktøy og utvidelser. Der skal nå ligge NVC PlugIn for OpenCPN. Klikk på filen og veg aktiver.

Ser du har en annen bane til kartene enn det som er skrevet i første innlegget.

Lykke til.

Roger-Jo: Jaaaa :yesnod: , kartene virker Chart Navigator light!

Nemo: Angir banen til kartene som C:\NV-Digital\Chartkit

Skal ligge i "C:\Chartkit\"

Mulig at du må slette alle kartene og legge du inn på ny.

Kontrollpanel\avinstalere programmer \ dobbelklikk på "programmet nv.digital og fjern haken i de kartene du har installert .

Nemo skrev On 5.6.2012 at 20.43:

Du skal ikke installere denne filen. Du skal bare lagre den i mappen plugins . Mappen finner du under Programfiler/ OpenCPN/ plugins.

Når du har fått dette på plass, må du åpne OpenCPN, gå inn på verktøy og utvidelser. Der skal nå ligge NVC PlugIn for OpenCPN. Klikk på filen og veg aktiver.

Ser du har en annen bane til kartene enn det som er skrevet i første innlegget.

OK.

Åpne OpenCPN med "et høyre klikk" og bruk valg "kjør som Administrator"

Åpne verktøy, velg fanen "Karter" utvidelser marker de kartene du har i ruten "Aktiverte kartmapper".og merk av og " slett utvalg"

Gå så opp i ruten "Tilgjenglige kartmapper" merk av "C:\Chartkit\" og legg til.

Velg fanen "Utvidelser" Klikk på "NVC" trykk på "deaktiver" og Aktiver op nytt klikk OK.

Åpne verktøy, velg fanen "Karter" Huk av nede i vanstre hjørne på "oppdateringskontroll" og trykk ok.

Virker det ikke nå Må du avinstalere programmet og slett mappen " OpenCPN" i C:\programfiler\ og

Installere nye utgaven av Open CPN som kom nu. og last ned de nye "pluggins" og som Nemo sier legg filene i mappa "pluggins".

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har avinstallert ver. 2.5 og lagt inn 3.0. Har lagt kart-fila der den skal, lasta ned plug-in som foreskrevet. Den legger seg på plass der den skal når jeg går inn på "Min maskin" under C:Programfiler osv, men det står ingenting om den under fliken "Utvidelser" i selve programmet. Er det bare jeg som er over gjennomsnittet treig, eller gjør jeg noe annet feil???

Verktøy "Utvidelser" ser det slik ut og du får Aktivert NVC 1.3.

nvc.jpg

Og kart filen har lagt seg i "Aktive Kart mapper" og du startet programmet "kjør som Administrator"

kart.jpg

Virker det ikke Da...

Kontrollpanel\avinstalere programmer \ dobbelklikk på "programmet nv.digital og hak av de kartene du har installert og avinstaller de Og slett mappen C:\Chartkit.

Sett i KartCD`n og installer kartene på ny.

nvdig.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 9 måneder senere...

Noen spørsmål til dere som kjører Open CPN med NV Verlag sine karter.

Har i dag Cmap93 kart som fungerer fint, men er etter hvert ganske utdaterte.

Siden jeg bruker kurs opp, vil teksten på disse kartene også snu seg etter hvilken retning en går, slik som Cmap

gjør etter bruk med Open GL?

Ser på NV Verlag sine sider at kartene over norge kan leveres på Sd brikke til plottere.

Kan denne også brukes til Open CPN eller er det CD som gjelder?

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...