Danemann Startet 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2012 Har lastet ned OpenCPN 2.5.0 og kjøpt NVdigital kart-CD fra Nautisk Forlag. Får kun opp en blå kystlinje på området hvor kartet skulle vært. Har installert C:\Chartkit\Bsbchart, hvor kartene ble lagt inn, som under Tilgjengelige Kartmapper. Noen som kan hjelpe meg videre? Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Roger jo Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 (redigert) Les manualen om plugins og instaler "NVC" og alla de andre Plugins så blir det bra http://opencpn.org/ocpn/about_plugins Det er flere tråder om Opencpn bruk søke motoren. og installere kart http://opencpn.org/ocpn/installing_charts Redigert 3.Juni.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Danemann Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Prøver og prøver, men får ikke inn kart. Bare blå kystkontur. Har fått lagt inn GPS, da. Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Nemo Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 (redigert) Når du har åpnet programmet, går du inn på verktøy. Der velger du karter og så skriver du der hvor kartene dine er lagret. Hos deg blir det da C:\Chartkit Håper det går bra! Redigert 4.Juni.2012 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Hei Danemann Jeg bruker også disse NV-kartene, og det skulle være rett frem å installere disse. NB! Regner med at registreringen av lisensen gikk greit over Internett? Ser ellers at du har fått kvalifiserte svar allerede........., det som jeg kan tipse deg om er å sjekke at du bruker den riktige NV-Plugin til OpenCPN Versjon 2.5.0. , fra denne nedlastingssiden http://opencpn.org/ocpn/downloadplugins Den nedlastede plugin legger du i en under-mappe som heter plugins, - i selve OpenCPN programmappen på C:\ Programfiler Deretter må du huske å gå inn på flippen "Utvidelser" under knappen Verktøy i Verktøylinjen i OpenCPN-programmet og der aktivere NV-plugin. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Sjekk at kartene virker I programmet som fulgte med. " Chart Navigator Light ". Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Danemann Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Roger-Jo: Jaaaa , kartene virker Chart Navigator light! Nemo: Angir banen til kartene som C:\NV-Digital\Chartkit Medlem: Når jeg prøver å laste ned overnevnte plug-in får jeg bare til svar en feilmelding som sier: Denne filen har ikke et tilknyttet program for utførelse av denne handlingen. Installer et program, eller opprett en tilknytning i kontrollpanelet for angivelse av tilknytninger hvis et program allerede er installert. Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Seastar Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Angir banen til kartene som C:\NV-Digital\Chartkit Det første innlysende du må gjøre er følgende: Marker kun mappen chartkit i øverste vinduet under kart-flippen "Tilgjengelige....." - trykk så knappen "Legg til" Forstår ikke helt hva du mener ang. nv-pluginen......., men du må ihvertfall ha en installert på riktig måte for at kartene skal vises! Dette blir nok bra skal du se...:-) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Medlem: Når jeg prøver å laste ned overnevnte plug-in får jeg bare til svar en feilmelding som sier: Denne filen har ikke et tilknyttet program for utførelse av denne handlingen. Du skal ikke installere denne filen. Du skal bare lagre den i mappen plugins . Mappen finner du under Programfiler/ OpenCPN/ plugins. Når du har fått dette på plass, må du åpne OpenCPN, gå inn på verktøy og utvidelser. Der skal nå ligge NVC PlugIn for OpenCPN. Klikk på filen og veg aktiver. Ser du har en annen bane til kartene enn det som er skrevet i første innlegget. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 (redigert) Roger-Jo: Jaaaa , kartene virker Chart Navigator light! Nemo: Angir banen til kartene som C:\NV-Digital\Chartkit Skal ligge i "C:\Chartkit\" Mulig at du må slette alle kartene og legge du inn på ny. Kontrollpanel\avinstalere programmer \ dobbelklikk på "programmet nv.digital og fjern haken i de kartene du har installert . Du skal ikke installere denne filen. Du skal bare lagre den i mappen plugins . Mappen finner du under Programfiler/ OpenCPN/ plugins. Når du har fått dette på plass, må du åpne OpenCPN, gå inn på verktøy og utvidelser. Der skal nå ligge NVC PlugIn for OpenCPN. Klikk på filen og veg aktiver. Ser du har en annen bane til kartene enn det som er skrevet i første innlegget. OK. Åpne OpenCPN med "et høyre klikk" og bruk valg "kjør som Administrator" Åpne verktøy, velg fanen "Karter" utvidelser marker de kartene du har i ruten "Aktiverte kartmapper".og merk av og " slett utvalg" Gå så opp i ruten "Tilgjenglige kartmapper" merk av "C:\Chartkit\" og legg til. Velg fanen "Utvidelser" Klikk på "NVC" trykk på "deaktiver" og Aktiver op nytt klikk OK. Åpne verktøy, velg fanen "Karter" Huk av nede i vanstre hjørne på "oppdateringskontroll" og trykk ok. Virker det ikke nå Må du avinstalere programmet og slett mappen " OpenCPN" i C:\programfiler\ og Installere nye utgaven av Open CPN som kom nu. og last ned de nye "pluggins" og som Nemo sier legg filene i mappa "pluggins". Redigert 6.Juni.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Nemo Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Tror ikke du må installere kartene på nytt siden de virker med Chart Navigator light. Last heller ned den nye versjonen av OpenCPN etter at du har avinstalert den gamle Open CPN. Sitér dette innlegget Link to post
Danemann Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Har avinstallert ver. 2.5 og lagt inn 3.0. Har lagt kart-fila der den skal, lasta ned plug-in som foreskrevet. Den legger seg på plass der den skal når jeg går inn på "Min maskin" under C:Programfiler osv, men det står ingenting om den under fliken "Utvidelser" i selve programmet. Er det bare jeg som er over gjennomsnittet treig, eller gjør jeg noe annet feil??? Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Roger jo Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 (redigert) Verktøy "Utvidelser" ser det slik ut og du får Aktivert NVC 1.3. Og kart filen har lagt seg i "Aktive Kart mapper" og du startet programmet "kjør som Administrator" Virker det ikke Da... Kontrollpanel\avinstalere programmer \ dobbelklikk på "programmet nv.digital og hak av de kartene du har installert og avinstaller de Og slett mappen C:\Chartkit. Sett i KartCD`n og installer kartene på ny. Redigert 7.Juni.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Danemann Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Jeg får lagt inn kartfilene som det du har gjort, men under "utvidelser" får jeg bare opp Dashbord 1.1 og Grib 1.4 Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Danemann Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Der fikk jeg det til :yesnod: Tusen takk for hjelpa!!! Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Knut T. Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Noen spørsmål til dere som kjører Open CPN med NV Verlag sine karter. Har i dag Cmap93 kart som fungerer fint, men er etter hvert ganske utdaterte. Siden jeg bruker kurs opp, vil teksten på disse kartene også snu seg etter hvilken retning en går, slik som Cmap gjør etter bruk med Open GL? Ser på NV Verlag sine sider at kartene over norge kan leveres på Sd brikke til plottere. Kan denne også brukes til Open CPN eller er det CD som gjelder? Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
LALUNA II Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 (redigert) Er det plotter du har velger du Sd brikkeskal du bruke de på pc/nettbrett etc.velger du cd så du kan kopere de der du vil ha de Redigert 28.Mars.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Knut T. Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Ok så det er CD som gjelder, men hva med tekstene/navn på kartet, snur de seg etter hvilken retning en går, og bruker kurs opp? Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.