Jump to content

volvo penta aq 140a går seg varm/mister kjølevann (tidlig 1980 mod

pyrre

Recommended Posts

hei.

jeg har en volvo penta aq140 a som mister kjølevann.

når jeg åpner luken til motorrummet, så kommer det ut vanndamp når motoren er i gang.

det ser ut som om at dampen kommer ut av en slags ventil som ligger under innsuget.

noen som vet hva som kan være galt, og hvor det er lettest å starte for å finne feilen?

det skal også sies at motor var delivis under (salt)vann i fjor, men den ble renset og konservert rett etterpå. (motor har fungert smertefritt til nå etter dette)

noen ideer, eller er det bare å bytte motor?

takker for al hjelp jeg kan få!

Det som emmis sier stemmer, det er "kun" en tempføler som står under innsuget. Føler uansett det er verdt å nevne at hvis ikke selve innsuget er festet skikkelig, så er det en "gjennomføring" som kan lekke ut fra toppen på "høyre side" sett fra innsuget.

Har litt vanskeligheter for å forklare dette skikkelig, men når du drar til innsuget så blinder innsuget av dette hullet hvor det kan lekke kjøleveske.

Hvis du ser damp ut under innsuget så tror jeg du skal se på den føleren, da kanskje denne er ødelagt.

Uansett, ved varmgang kan topp-pakning mm ryke, så trykktest og se . Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...