Jump to content

AQAD 41A, justering av max gass på dieselpumpe.

Neros

Recommended Posts

Har 2 stk av disse grønne dyra i kjeller'n. Den ene yter rundt 250-300rpm mer enn den andre. Jeg ser at maks gasspådrag på dieselpumpa har 2mm større utslag på den motor som er sprekest. Max pådrag er stoppet mekanisk av en justerbar endestopp som er plombert.

Skal jeg tørre å justere den svakeremotors endestopp slik at de får likt max pådrag? Regner med at den plomberingen ikke et satt der for morro skyld ;-)

Begge motorer oppfører seg forøvrig pent, virker sterke, går pent, stabil temp, lite røyk(selv ved oppstart) Motorer har gått i undetkant av 2000 timer.

Jeg ville sjekket boka og sett hva sk "høy tomgang" skal være (sikkert 4100 eller noe).

Dvs max turtall ved rusing. Justeres på en frisk motor på pådragsarmen.

Hvor mye diesel den skal levere i forhold til posisjon på armen kan justeres ett annet sted.

Tror ikke jeg ville jukset med dette. Hvis den ene motoren gir så mye ekstra blir den vel noe varmere enn den andre?

Ingen tegn til temp forskjell mellom motorer... Full rusing av motorer for sjekk av max turtall høres skummelt ut, men er kanskje ikke så farlig ;-) Lurer litt på om jeg skal kryssbyte RPM instrumenter bare for å være sikker på at jeg ikke blir lurt av målerfeil. Kan ikke merke at båten trekke til en side ved maks gasspådrag, til tross for 200 rpm mindre på en motor..

Kryssbytting av turtellere er førte pungt, evt sjekk begge med ekstern turteller.

Prøv så og kjøre en og en motor og merk av fart /turtall. Man ser da hvilken som går best. At en motor går på lavere turtall kan også være propell. Ideelt sett skal man måle turbotrtykk og ladeluftemp, da ser man raskt om noe er galt.. Er ladeluftkjøleren skitten eller turbo slitt / igjengrodd blir det fort dropp i maxturtall. Dårlige dyser kan også virke inn på turtallet eller at man får dårlig forbrenning og sot i turbo osv. En feil gir ofte følgefeil som samlet gjør at motoren yter mindre.

Er dette noe som alltid har vært eller har det oppstått gradvis med samme propellere ?

Begynn for all del ikke å stille på pumpa før "alt " annet er prøvd ut.

Desverre ikke lett og komme med en A4 løsning på dette. Det kan teoretisk være at en motor er høyt ratet i fra fabrikk og den andre lavt ratet. Da er det ideele og kjøre begge motorene i benk og tune de opp i mot hveradre, men dette er lite sannsynlig.

Nå er det vel W-uttak fra dynamoene som gir signal til turtellerne på disse motorene ?

I såfall så kan du sjekke at dynamoene er like; Dvs. har samme antall polpar (vanligvis 6) og utveksling på reimdriften (samme diameter på dynamoens remhjul).

Om du har en multimeter som kan måle frekvens (Hz) så kan du måle, og sammenligne, frekvensen ved å måle W uttak til gods(minus) eller pluss.

Lykke til !

:smiley:

Bjørn.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...