Jump to content

spørsmål til forumets seilere ang seilrigg til viksund 31 goldfish

KnutIvar@home

Recommended Posts

Hei.

Jeg vurderer og rigge goldfishern og i den forbindelse lurer jeg litt på egenskapene til båten med rigg.

hvordan den er rigget kan dere finne på sidene til viksund :http://viksund.no/eldre-modeller se da på viksund goldfish 31.

der er båten både avbildet og riggen tegnet i et pdf dokument.

jeg ønsker i utgangspunktet ikke å rigge opp mesan masten, dette delvis fordi jeg ikke har noe seil erfaring og blir sikkert nok å styre med til å begynne med.

videre pga plassen bak på aktercabinen hvor jeg pleier og stue en del ting.

videre vurderes kalesje som kommer til å gå over aktercabinen.

lurer på hvordan seil egenskapene påvirkes med og uten mesan seil?

er det å anbefale mesan seil eller går det helt fint uten på denne båten ?

videre blir jeg ikke lei meg om goldfish seilere kan komme med generelle tips/erfaringer

her er bilde av min båt uten rigg (de mastene som er på , er noe greier forrige eier satte på , de er borte nå)

img_7038.jpg

Jeg har en Goldfish med komplett seilrigg men kun fjorårets sesong som erfaringsgrunnlag for båtens seilegenskaper.

Skal du rigge den ville jeg satt opp riggen med mesanmast. Gir mye bedre stabilitet i båten, og skal du gå for motor i litt sjø er mesanseilet et ypperlig støtteseil. Noe særlig ekstra arbeid er det heller ikke med mesanseilet. Båten klarer seg mye bedre på kryss også med dette seilet.

I lite vind og medvind er det lite vits i å seile, den trenger stabile 5 m/s før det begynner å skje noe, og ved 8-10 m/s seiler den faktisk ganske bra, og på kryss krenger den langt mindre enn hva jeg er vandt med fra "ekte" seilbåter.

Opplever ikke at mesanmasten er i veien på akterdekket. Men å dekke akterdekket med kallesje kan by på utfordringer da vant og bom vil stå i vegen.

Vil anbefale deg å rigge den komplett hvis du først gjør jobben. Lå noen dager på på brygga til det svenske redningsselskapet i Stenungsund i påvente av ny propell, og pratet mye med en gammel sjømann som drev redningstjenesten på stedet. Han hadde hatt mange båter, blandt annet en seilrigget Goldfish. Hans påstand var at Goldfishen seilet bemerkelsesmessig bra til motorseiler å være.

Original roret er derimot for lite ved seiling. Lager for øyeblikket et nytt og mye større ror til båten. Den svingte så tregt ved slag at ved lite vind må en starte motoren for å komme rundt. Etter 1978 tror jeg Viksund bygde større ror til Goldfishen.

Seilparken min består av mesanseil med ett rev, storseil med to rev, kryssfokk og genoa. Føler ikke jeg mangler noe, men kunne vært artig med en spinnaker.

takker for opplysende svar .-)

da får jeg se om jeg får opp hele riggen da.

ser at goldfishern er rigget fra fabrikk med 42 m2 seil.. den klarer vel en hel del mer ?

har liggende 100 m galvanisert 6mm wire, er vel rustfri wire som er vanlig å bruke?

er litt morsomt med disse båtene, folk stanser å ser, husker og prater :smiley:

har forresten bodd noen år i sandefjord , var fint å bo der.

Du må ha rustfrie vaiere!

Båten kan bære mere duk, men vet ikke hvor stor forskjell det kan gjøre på farten. Savner ikke mer seil på kryss, men på lens er behovet der. Leste på viksund sine sider om en som hadde seilt jevnt i 12 knop. Virker vel drøyt. Noen regattebåt er det tross alt ikke. Ferielastet blir vekten fort 7500-8000 kg på 31ft, og da skal det litt til å få opp farten.

Lykke til

Nå er riggen på båten min nede for full service. Tauverk, enkelte vantvaiere samt nye kabler, antenne og lys i master skal byttes. Men det ble lagt ut en Goldfish på Finn i går med ganske bra bilder av riggen, og den er rigget identisk som min. Ta en kikk der.

Hvis du ikke har for dårlig tid kan jeg måle lengden på de forskjellige vantvaierene på båten, hvis vi har samme type master og mastehøyde. Jeg har ubehandlede Seldenmaster, har ikke målt lengden på dem. Ser ut på bildet av båten din at flattjernene som vantene er festet i er montert?

ja dette så akkurat ut som det skal være på min.. alle fester , vinsjer m.mere er på plass på båten ja.

hovedmasten min er 9 m. mesan masten husker jeg ikke i farten nå.

jeg har ikke dårlig tid nei.. holder fortsatt på med å slutt fører motorbyttet nå.

vært på noen testturer og har noe elektrisk videre generell oppmontering av utstyr som vært utplukket under skiftet. når alt det er på plass så blir det tid for en

tur på verkstedet for å se om mastene kan settes opp igjen.

egentlig vært like greit å fått gjort det nå , da jeg kuttet ned de fiskebåt mastene så ble det ingenting å feste topplanterne i ..:-)

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)

Vet ikke hvorfor den krenger mindre. Men båten er bred i vannlinja og ballasten fyller hele den dype langkjølen. Mastehøyden er også kortere enn normalt på en vanlig seilbåt. Ble fortalt fra han jeg kjøpte båten av at første eier bestilte en del oppgraderinger av seilriggen og ballasten, så jeg har nok noe ekstra ballast men hvor mye vet jeg ikke. Hele kjølen er fylt opp til dørken med jernkuler. Første kjøper bodde mer eller mindre i båten i syv år og seilte Europa på kryss og tvers fra nord til syd.

Kan ha litt med høyden mot vinden også. Løygangen til fokk og genoa sitter helt ut på ripa. Skulle egentlig hatt en egen løygang til kryssfokka på hyttetaket. Da ville jeg klart bedre høyde. Men hovedgrunnen er vel et lite og lavt seilareal (45m2) på en bred og tung båt (7500kg). Får ikke prøvd ut noe mer seiling i år. Vantfester skal demonteres og festes på nytt mot forsterkninger i skroget. Forstagsfestet i dekket må forsterkes og forstagsfestet på bauspydet må lages på nytt. Revnet storseilet og den syrefaste "jernklumpen" som holder forstaget på bauspydet gikk opp i sveisen under en kuling i fjor sommer. Så i år fungerer den kun som motorbåt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...