Marnaman Startet 3.Juni.2012 Del på Facebook Startet 3.Juni.2012 Hei. Jeg har en Marna/volvo 2 syl. 8-11 hk. Ca. 1973 mod. Fikk ny topp og forgasser i 2010. Sveiv som ei klokke i fjor. Starter ikke i år. Har renset bensintank, filter og forgaser. Ser ut som den får greit med bensin opptil Forgasser. Nye plugger og de gnister men får fremdeles ikke start. Jeg kjinner kjinner har også prøvd å justere forgasser men til ingen nytte. Den sviver kun i noen få sekunder hvis jeg gir den en dram rett i plugghølet. Sø dør den atter en gang ut igjen. Noen som har noen tanker? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Det høres jo definitivt ut som mangel på bensin fra forgasser? Siden du er sikker på at forgasser, filter og tank er ren, kan du jo prøve en 'grunninnstilling' på forgasser, skru tomgangsskruen og fullfartskruen ut 1.5 omdriniger fra helt stengt, dram opp og prøv på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Marnaman Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Takk for svar. Har prøvd noe i samme duren men ikke så spesifikt. Skal prøve i morgen ettermiddag. Har du eller noen andre erfaring med startgass istedet for dram? Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Det kan jo være noe så banalt som gammel bensin, har du fyllt på ny frisk bensin eller er det fjorårets beholdning du har på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Marnaman Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Det er ikke bunnplugg i bensintanken og det var en liten skvett igjen, fikk blåst ut det meste og har fyllt på ny bensin. kanskje ikke godt nok? Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Hvis det bare var en skvett igjen og du fyllte opp tanken med ny bensin så skulle ikke det være noe problem. Du sier at den starter med dram, men så stopper igjen. Det tyder på at den ikke får bensin, er det bensinpumpe på motoren eller er du avhengig av fall fra bensintank? Har vært borti at det danner seg ei luftlomme i rør/slange som kan stoppe tilførselen hvis det er lite høydeforskjell mellom tank og forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
Marnaman Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Hei alle sammen. Må bare nevne at jeg har leid en lift og holder på å vaske å male huset og ikke hatt tid til å gå ned å prøve meg på motoren. Får se i løpet av helga.. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Det er ikke uvanlig att topp pasninger ryker på disse motorene , sjekk om du har kompresjons! Sitér dette innlegget Link to post
Fredåge Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Jeg hadde samme på min MB10A. Problemet var at han ikke fikk bensin i forgasser. Ved å åpne tappekranen i forgasser så kom det noen dråper bensin og så var det stopp. Årsaken var at det var rusk i inntaksdyse til forgasseren. Men det kan også være at flotør som henger seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 13.Juni.2012 Del på Facebook Svart 13.Juni.2012 Jeg fant et bensinfilter under dørken / delvis skjult av propellakslingen i min båt, dette var naturlig nok, potte tett. Bare flaks jeg fant det, makan til knotete montert. Har aldri prøvd stargass, sålenge det er gnist holder det med dram. Følg bensinen: 1.Hvis du løsner på bensintilførselen ved forgasser, pipler det pent bensin? 2. prøv å juster forgasser til 'safe' instilling, (ca. 1.5turn ut på både tomgang/fullfart dysen) 3. Start med en dram. 4. Hvis ingen av disse metodene fungerer, er jeg redd du må demontere forgasser og ta med hjem. Flottør kan sitte fast som nevnt tidligere av fredåge, rusk kan det være plenty av. Men hvis forgasser er nyrenset, så regner jeg med at steg 1-3 er nok:=) Sitér dette innlegget Link to post
Marnaman Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 God sommer! Motoren startet! Åpnet opp første kammeret dvs. Rett ved bensininntaket til forgasseren og der var det en liten rist som var full av dritt. Fjernet også et lite plastikkfilter som jeg forøvrig nettopp har byttet, som var montert på slangen rett før forgasser. Da dette ble fjernet gikk motoren bedre på høy fart. Ps. Har beholdt filteret ved bensintanken. Sitér dette innlegget Link to post
Marnaman Svart 30.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Mistet kompresjon. Som tidligere nevnt så eier jeg en Marna MB10. Nå Skal båten snart selges. Motoren ville først ikke ta til seg kjølevann (saltvann) fant ut at systemet var tett etter impeller. Koblet på vann direkte ifra hageslangen og fikk etterhvert blåst ut gammel guffe. Alt så nå ut til å fungere men så mistet jeg plutselig all kompresjon på motoren. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 30.Mars.2015 Del på Facebook Svart 30.Mars.2015 Har ventilen(e) hengt seg opp? Å tvinge fjæra oppover og slippe den slik at den smeller ned gjør underverker Sitér dette innlegget Link to post
Marnaman Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Takk for svar. Må ned å prøve dette i løpet av påska. Regner med jeg ma skru av hele toppen for å få til dette? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Marnamann : Regner med jeg ma skru av hele toppen for å få til dette? Ikke helt sikker på det. Mange av disse eldre motorene er sideventilert. Det vil si at ventilene ikke er i toppen, men i blokka. Da er selve stagene ofte på utsida og mulig fjærene også er det, husker ikke helt. Se på motorens sider. Sideventilerte motorer har ikke vippetøy. Ventilene står på hodet og toppen har et eget kammer på siden. Men om de bevegelige stagene med fjærene står åpent eller er inne i hver sitt rør på siden husker jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Gikk inn på Marna sin hjemmeside. MB 10a er sideventilert, men stag og fjærer er bak ei avlang luke. Mulig forgasser og manefoil må av for å få av luka. Det hjelper uansett ikke å ta av toppen om ventilfjærer skal sjekkes på denne. Det meste finner du her : http://www.marna.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Av med manifoilen, av med luka og inn med et stort skruejern(mulig du må legge noe under dette), vipp opp ventilen(e) og la den gli av skruejernet mens den er i øvre stilling. Et smell og ventilen er sannsynligvis på plass, hvis ikke så gjør du det om igjen. Toppen må bare av hvis du skal slipe ventilene. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 Kjørt motoren mye på starteren og fyllt opp eksosen med sjøvann som så har rent tilbake og inn i motoren? Rust på ventiler som da har satt seg fast. Sitér dette innlegget Link to post
Victoria1 Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 hegra, hva er vippetøy? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 (redigert) Victoria 1 : hva er vippetøy? Om det heter vippetøy er jeg usikker på, men jeg kaller det i hvert fall for vippetøy. Kjært barn, mange navn osv... Det er vipparmene som åpner ventilene og er festet i toppen på en vanlig motor. En sideventilert marnamotor har ikke vipparmer siden ventilene står på hode. Litt vanskelig å forklare, men det viser godt på en skisse som finnes på linken jeg la ut i innlegg #16. Gå inn på bruksanvisninger, og deretter overhalingsdata. På side 11 i den pdf filen er det en god skisse som viser hvordan en sideventilert motor er bygget opp. Redigert 1.April.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.