Jump to content

Eldre Evinrude 30hk stopper ikke på nøkkel eller dødmannsknapp...

kjellboe

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en 30 hk evinrude BE30ELEIC med omc kontrollboks.

Motoren starter lett, men jeg får ikke stoppet den før jeg kobler fra tennpluggene...

Jeg ser inne i kontrollboksen at det har vært noen lokale helter med avbiter på gang her, så nå trenger jeg litt hjelp for og få dette i orden igjenn...

Jeg har lest at den svarte kabelen med gul stripe skal stoppe motoren ved jording.

Jeg har prøvd og jorde den uten at det skjer noe...

Jeg anntar at en ledning på motoren skal jordes for at den skal stoppe, hvem ledning er det?

Håper noen kan hjelpe meg :)

Mvh

Kjell

kontrollboks.jpg

evinrude_1.jpg

evinrude_2.jpg

evinrude_3.jpg

Redigert av kjellboe (see edit history)

Skal være en svart/gul ledning som kommer fra tenningen og går innom dødmannsknappen før den så går til jord via godset i styrekonsollen.

Dersom noen har vært innom med avbiter, skal du ikke se så mørkt på det......dem har sikkert bare fjernet den ledningen som går til ekstra instrumenter som nesten er på alle fjernkontroller.

Prøv å finne jord på tenningen, følg så denne til dødmannsknappen for så å sørge for at denne er jordet skikkelig der alle andre ledninger er jordet i fjernkontrollen.

Hadde samme problemet selv, men var jeg som bare hadde festet jord fra tenningen og ikke koblet den sammen med dødmannsknappen.

• 4 år senere...

Jeg vet at dette ikke er min tråd og er kanskje litt off topic men jeg må bare spøre om noe. Hva er den skru bryteren til, altså den mellom tenningslås og kabel bunten. Når jeg setter den i reværs  så går det bra med lite gass, men hvis jeg gir mye gass så høres det ut som noe slurer inni boksen eller noe, akkurat som det er noe som hopper over noen tenner eller noe. rare greier.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...