Jump to content

Ny med stor båt. (29' Unique)

29er

Recommended Posts

Hei.

Må først få skryte av et meget bra forum. Etter at vi har hatt en 17' Mørebas, som har gitt oss mange gode minner de siste 3 årene. Bestemte vi oss til og kjøpe en (stor) båt 29' Unique med aktercabin(833 AC?).

Med et slikt sprang i størrelsen for oss, dukker det opp mange spørsmål.

Det står en Yanmar på 135 HK i båten som har 2600 timer på telleren.

I Mørebassen som vi bruker innaskjærs på godværsdager, har det bare vært og startet og kjøre. Men med en slik stor båt blir det vel litt anderledes. Ser for meg at vi kommer til og bruke den mere på lengre strekninger og kanskje flere uker borte fra hjemmet i sommer. Det jeg er på jakt etter er de typiske nybegynner feilene som dere erfarne båt folk har vokst fra dere. Hva er lurt og ha i båten, både av sikkerhet, men og av hyggelige små ting som er lett og glemme? Hvilken gode oppskrifter på mat finnes når det bare er en begrenset sprit safeflame kokeapparat. Hva med slepejolle? Har lest til øyet er vått og sårt på forumet, men ikke kommet til konklusjon. Er det bare for lek, eller er det og sikkerhet? Er det mulig og kombinere både sikkerhet og morro med dette? Har 2 barn 6 og 9 som jeg vil at de skal ha det kjekt og synes at det ikke er bare kjedelig på turer. Og hva med tv. Blir det brukt eller er det ikke vits i å invistere i dette.

Når det gjelder motor, er det noe top 10 sjekker før du legger ut på tur som gjør at du ungår de innlysende feilene etter noen få dager i båten?

Alle lure ting små og store taes i mot med takk.

Reserve olje og dieselfilter og impeller. Gjerne reserve viftereim(er). Gummijolle er jo greit å ha for å komme iland, når man ligger på svai, og som redningsbår og leketøy for ungene. Diverse verktøy. Nok tauverk for sikker tjoring i uthavn.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Velkommen til forumet, og gratulere med utvidet båtliv!

Vi hadde tilsvarende overgang høsten 2006, fra 18 fots "hengerbåt" og til Nidelv 28, og har ikke angret på dette!

Jeg kan jo starte med noen punkter, så får du sikkert mangeflere tips etter hvert:

• Med større båt følger flere "duppeditter". Gjør deg kjent med disse og hvilken funksjon de har.
  • Finn ut av de forskjellige komponentene på motor og drivlinje (slikt som varmeveksler, kjølere, olje-/drivstoffilter, matepumpe/luftemekanisme, dynamo/dynamorem, hylsesmøring/pakkboks)
  • I en eldre båt som gjerne har hatt flere eiere, er det ofte gjort diverse modifiseringer - særlig på det elektriske anlegget. Hvis det ikke allerede finnes koblingsskjema, er det lurt å lage seg et slikt. Samtidig blir du også kjent med anlegget (strømfordelere, sikringer, ladeopplegg med eventuell laderegulator og batteriskiller)
  • Inntil du blir kjent med motoren er det lurt å peile olje og sjekke kjølevannstanden gang pr. dag før start. Da får du oversikt over om motoren bruker olje/vann. Sjekk samtidig etter olje-/diesel-/vannlekkasjer rundt på motoren. Sjøvannslekkasje avslører seg gjerne som saltutslag. Sjekk spesielt rundt blandebendet (der eksos og sjøvann blandes), etter tegn på lekkasje/korrosjon.

Ha en fin båtsesong!

:sailing:

Populær mat for barna som er lett å lage på Safeflame: Pannekaker! Bruk sånne ferdige pakker, fyll det på en brusflaske sammen med væske og rist. Veldig lettvint, og alltid populært. Ellers så lager vi nesten hva som helst på Safeflamen, ingen problem det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Gratulerer med større båt :)

for å ta de tingene du nevner:

Gummibåt: kjekt å ha på tur, både til fiske, lek, definitivt ekspedisjoner i strandsonen og nærområdet om man ligger i gjestehavn eller uthavn, og sikkerhet. Om du ikke har gummibåt og motor, men vil kjøpe dette, tenk igjennom på forhånd hvordan du har tenkt til å ha med deg dette på tur. Skal du slepe jolla eller ha den på daviter bak på en eventuell badeplattform. Hva med å å oppbevare den fremme på dekk. Angående sleping, så tror jeg ikke dette er å anbefale dersom marsjfarten er over 10-15 knop. tenk over vekta på gummibåten. Er den over 50 kg, så kan det bli tungt å håndtere den på egen hånd opp og ned fra båten. påhengsmotor skal både tas av og på, kanskje en 4 hk er nok mtp vekt og at du uansett må ha en 8 hk for å få den i plan med to voksne. på den ene båten vi har, har vi en 6 hk mercury 4-takter til gummibåten som er 275 cm lang og 45 kg. Den motoren tas av og på hver gang gummibåten skal opp og ned fra davitene. 6hk firtakter er tungt nok å håndete inn og ut av en sittebenk med oppbevaringsrom. .

Her på seilbåten, hvor jeg sitter nå, har jeg en 4 hk 2takter. lettere motor å håntere, samt at gummibåten er noe kortere og lettere. Med mine 80 kg går den lett i plan, men vil nok ikke gå i plan med to voksne.

-men uansett, gummibåt med en liten motor anbefales.

Tv: tja, langt fra nødvendig, men nå har ikke jeg barn. Kanskje det kan være godt å være uten den for en stund. Film mm, mtp barn kan man jo se på pc. ganske mye kjekt som sendes på radio også. Hva med jatzy, kortspill, alias? Dersom aktivitetsnivået holdes høyt på dagen, sovner vel ungene kjapt på kvelden. Jeg tror nok at dersom man ikke har tv fra begynnelsen av, så er det lettere å trives uten tv.

Landstrøm: ha med tilstrekkelig med landstrømkabel og begge typer kontakter for å plugge inn i landkontakt.

Utstyr: Hva med å bo ombord i den en helg på tur i nærområdet før dere legger ut på lengre tur? Få et system på hvor ting skal ligge.

Uansett: funksjonstest alt utstyr skikkelig. Se over elektrisk anlegg at alle koblinger er pene. Kontroller batterienes tilstand og hvordan opplegget er langt opp.

Er det dieselvarmer ombord, kjør den hardt for å brenn den ren.

er det toalett og septikktank, se til at den funker skikkelig.

Er kalesjen hel og tett, midlertidig reparasjon kan gjøres med spinnakertape.

Når det kommer til spritbrenner, er jeg av den klare oppfatning at denne MÅ ha tykkbunnede kasseroller og stekepanner for å ikke svi maten. Dårlig varmefordeling, sentrert flamme gjør at den blir veldig varmt på ett punkt. Bruk brennstoffet som heter "fin fyr" og sørg for at det er nok brennstoff i beholderen FØR du starter den. Går det tomt mens potetene koke, må du vente til beholderen er helt avkjølt før du etterfyller. legg noe over åpningen på beholderen når den ikke er i bruk og husk å ta den bort når du skal fyre opp. Det følger orginalt med en liten pad for å legge over, er den borte så funker det med det meste annet som ikke trekker til seg væske. Du kan lage alt du kan lage hjemme på en slik koketopp. Det finnes til og med en slags ovn du kan sette oppå for å steke brød. Tror den heter "Omni" eller noe slikt. Origo spritbrenner kan være utsatt for trekk. Pass på at flammen brenner pent og ikke "blåser" ut til siden.

Motor: jeg har en formening om at uren drivstofftank er kilden til mange problemer når man har kjøpt ny, bruktbåt. Se til at tanken er ren, om så drener og rengjør. Fyll skikkelig drivstoff fra steder som har god omsetning.

Dukker det opp problemer med utstyr ombord anbefaler jeg deg å søke på forumet eller i google. Søk i google haver du ofte her. Har du problem med noe er det garantert noen som har opplevd det samme før.

Tren på finmanøvrering med båten til og fra brygge og lag deg et system for fortøyning.

Redigert av Eureka (see edit history)

Mye klokt er sagt her

Kryp rundt og gjør deg kjent i båten. Søk på nettet etter bruks og rep håndbøker

Sjekk dieseltank for grums. Ren tank er gull. Møkk i tanken er potensielt farlig, det gir motorstopp

Jolle er et must for ungene. De holder på med den i det uendelige. Liten RIB er best mener jeg. Den går an å ro og tåler litt bølger. Bedre å slepe også. Etterhvert kommer en liten påhenger, kanskje elektrisk? Eller en Yamaha 2,5 hester. Holder lenge det

Lykke til, spør i vei. Velkommen ombord :smiley:

Tv funker av og til. Vi bruker vår lite. Sats på dvd spiller eller ipad med filmer. Trådløst nett fra ICE funker bra. Router til tusen kroner. 175 kr uka de ukene su bruker nettet

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Tusen takk for alle gode innspill.

Mye bra her både på lure tips og god sikkerhet. Slike ting som ha med "Reserve olje og dieselfilter og impeller", gode oppskrifter og for ikke snakke om, "Tren på finmanøvrering med båten til og fra brygge". Dette er noe helt nytt. Går fra påhenger til fast aksling, men med baugpropell. Tror det er her jeg har den største overgangen på kort sikt. Igjen vil jeg berømme dette flotte forumet for både gode og får ikke snakke om rask respons. Ha en nydelig sommer alle sammen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...