Turbåt Startet 3.Juni.2012 Del på Facebook Startet 3.Juni.2012 Jeg har en Tohatsu 5 HK, 2004-modell (M5B-S) som påhengsmotor på min Zodiac rib-jolle. Problemet er at den slutter å virke etter en stund (f.eks. etter 10 minutters kjøring). Påhengsmotoren fungerer helt fint til å begynne med og tar meg opp i plan i jolla. Men etter en stund er det altså slutt, da forsvinner all kraft og påhengsmotoren stopper opp. Jeg kan få den til å putre litt til etter det, ved hjelp av aktiv choking og gassing, men egentlig er det bare å ta årene fatt, noe jeg som regel ender opp med å måtte gjøre. Jeg har renset forgasseren og står derfor i beit når det gjelder hva som kan være årsaken til problemet. Det skal sies at påhengsmotoret stod ubrukt et par år også. Noen som har ideer så hadde jeg blitt veldig lykkelig! Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Lufteskruen på tanken åpen? Om ekstern tank kan det være pumpa på slangen Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 3.Juni.2012 Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Den får nok kjøling tror du? God vannstråle? Min 5hk stoppet ganske raskt pga varmegang og det viste seg at impeller var ødelagt. Er bensinen også 2 år gammel? Kan være kondens vann i tanken som kommer inn i motor etterhvert når vannet får skvulpet opp og ned i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Tusen takk for gode bidrag fra Bitteliten og nopain99. Sistnevnte var nok nærmest årsaken i dette tilfellet. Da jeg begynte å sjekke den eksterne bensintanken nærmere, fant jeg etter hvert ut at det var vann i selve bensinslangen. Ikke spør meg hvordan den havnet der (kondens?), men der var det altså vann. Etter ha ha ristet ut alt vannet, blåst ut av bensinfilteren og drenert skåla i forgasseren så funker nå motoren som ny igjen! Du verden så lettet en blir av slikt Jeg drenerte forgasseren også under fart - for å sikre at jeg fikk ut alt skitet. Vann, altså. Så "enkelt" kan det være noen ganger... Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.