Jump to content

Båt/skip, hva heter de forskjellige delene? (hovedsaklig trebåt)

Båtjomfru

Recommended Posts

Heisann!

[Denne posten blir ganske lang, så ikke prøv å hold pusten!]

Dette er en tråd hvor vi en gang for alle lærer oss alle de riktige begrepene og uttrykkene for de forskjellige delene og utstyret som brukes på båter.

Dere finner vedlagte bilder lenger ned hvor jeg har - med mine fantastiske evner innenfor paint - markert de forskjellige områdene og utstyret (hovedsakelig på mindre robåter) som jeg er usikker på.

Det sies at sitteplassen i en mindre båt kalles for "tofte", men hva med dekksbjelker? De går også på tvers fra ripe til ripe og danner en slags sitteplass? Jeg regner med at det blir feil å kalle en dekksbjelke for tofte - og omvendt.

bilde_12.gif

Dekksbjelkene er vel helst forbindet med spantene ved hjelp av knær øverst og lasker nederst (?). Jeg er selv litt usikker på akkurat dette med knær og lasker, og hva som er forskjellen.

Er "lask" og "kne" det samme innenfor trebåtskonstruksjon?

Jeg har sett på noen bilder, og det virker som om laskene og kneene har samme funksjon. Det er vel kanskje bare plasseringen av de to delene som skiller dem?

Ut i fra bildene jeg har sett og det jeg har hørt, så virker det som om at laskene binder sammen dørkbjelkene med spantene, mens kneene binder sammen dekksbjelkene med spantene.

Er dette det samme, eller er det bestemt at de "bindeplatene" som brukes på dekksbjelkene og spantene skal kalles knær, mens de bindeplatene på dørkbjelkene og spantene skal kalles lask? Noen som vet?

bilde_3.gif

Hva med esingen? Ut i fra det jeg har hørt, så er esingen en list som ligger oppå den øverste bordgangen, men jeg har også hørt at esingen kan ligge andre plasser lengre ned? Hva er funksjonen til esingen til vanlig, og hva er dens funksjon hvis den ikke ligger oppå den øverste bordgangen?

Ripbordet (kanskje mest kalt ripa) er den øverste kanten på båten, så hvis du legger til en esing oppå den øverste bordgangen, så blir esingen det samme som ripa / ripa blir kanten til esingen. Litt dårlig forklart kanskje, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener. Hvis du legger til noe som gjør at kanten til båten blir høyere, så flytter også ripa seg til den NYE øverste kanten.

bilde_4.gif

Og så har vi vårt kjære kjølsvin. Jeg vet at "kjølsvin" er et uttrykk som mange bruker feil, og det er kanskje derfor litt greit at vi bestemmer oss en gang for alle hvor kjølsvinet egentlig er. Slik som jeg har forstått det, så er kjølsvinet en bjelke / planke som går langskips nederst, i midten av båten. Den er altså bygd oppå bunnstokkene, som igjen er bygd oppå kjølen.

bilde_6_2.gif

Angående forstevn og akterstevn, så er jo dette egentlig ganske enkelt å se på småbåter. Det er den fremste og bakerste delen der hudplankene / bordgangene på hver side av båten møtes. Forstevnen og akterstevnen avsluttes med en stevntopp øverst. Men hvordan blir dette på større båter, som f.eks supply skip, cruiseskip, fiskebåter osv (se bilder)?.

Etter det jeg kan se i hvert fall, så er forstevnen og akterstevnen på større skip ikke en egen bjelke, men bare de fremste og bakerste platene (?). Jeg har prøvd å markere det på to bilder.

Teller bulben med som en del av forstevnen, eller?

bilde_5_2.gif

bilde_9_2.gif

Casingen på større skip fungerer som luftinntak / uttak til maskinavdelingen, og den går ut fra monkeytoppen, men går den ut gjennom skorsteinen oppe på monkeytoppen, eller har den en egen utgang?

Ofte på større skip har du også noen gummi remser på skutesidene som (jeg antar) har samme funksjon som fendere. Jeg er, dog, ikke sikker, så det hadde vært greit om noen kunne rettet meg om jeg tar feil. Det kalles vel bare for gummi fendere?

bilde_10.gif

Er det slik at ankeret på større skip nesten alltid ligger i en såkalt "ankerlomme"?

bilde_12_2.gif

Det ble litt mye på en gang dette her, men jeg håper noen gidder å se over all denne informasjonen og RETTE det som er feil. Alt det som jeg har skrevet her (og på bildene) er ting som jeg er usikker på, så det er absolutt ikke sikkert at det er riktig.

Derfor poster jeg all informasjonen og bildene her slik at noen båtentusiaster kan verifisere om det er riktig eller ikke - og lære meg nye uttrykk og begreper.

PS: herregud så slitsomt det var å legge ved bilder. Jeg måtte skifte format, størrelse, skrive tekst på nytt, justere og masse annet hele tiden. Like før jeg knuste PC'n med ei slegge.

Jeg legger ved noen ekstra bilder nedenfor her med noen uttrykk og begreper som jeg er usikker på:

bilde_2_2.gif

bilde_8_2.gif

bilde_7_2.gif

bilde_11_2.gif

Dette er det nok mange som lurer på. Og det ser ut som navnene varierer litt etter hvem du spør. Hva er f.eks forskjellen på dollbord og skandekk? Hva er det riktige navnet på det vertikale bordet som er montert mot dollbordet(skandekket) innvendig i båten? Jeg har hørt navnet 'Skvettbord', men vet ikke om det er riktig. Noen svar kan finnes her, men ikke alle.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Joda, jeg er også glad i å bruke båten. Men syns nå likevel det kan være greit å kunne benevne ting ved rett navn, istedet for "den tingesten som holder den greia på plass". Liker å vite litt om båten min, jeg. Kanskje det er en av de tingene som utgjør forskjellen på båtfolk og folk i båt? :wink:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

• 6 år senere...

Hvis det bare var så enkelt.....

I tradisjonelle klinkbåter har alle delene navn, noen av navna er felles men svært mange er forskjellig avhengig av båttype.

I kravelbygde båter gjelder mye det samme, selv om hvert enkelt hudbord ikke har navn.

Finnes en del literatur om tradisjonsbåter, lån/kjøp og les......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...