Båtjomfru Startet 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2012 Heisann! [Denne posten blir ganske lang, så ikke prøv å hold pusten!] Dette er en tråd hvor vi en gang for alle lærer oss alle de riktige begrepene og uttrykkene for de forskjellige delene og utstyret som brukes på båter. Dere finner vedlagte bilder lenger ned hvor jeg har - med mine fantastiske evner innenfor paint - markert de forskjellige områdene og utstyret (hovedsakelig på mindre robåter) som jeg er usikker på. Det sies at sitteplassen i en mindre båt kalles for "tofte", men hva med dekksbjelker? De går også på tvers fra ripe til ripe og danner en slags sitteplass? Jeg regner med at det blir feil å kalle en dekksbjelke for tofte - og omvendt. Dekksbjelkene er vel helst forbindet med spantene ved hjelp av knær øverst og lasker nederst (?). Jeg er selv litt usikker på akkurat dette med knær og lasker, og hva som er forskjellen. Er "lask" og "kne" det samme innenfor trebåtskonstruksjon? Jeg har sett på noen bilder, og det virker som om laskene og kneene har samme funksjon. Det er vel kanskje bare plasseringen av de to delene som skiller dem? Ut i fra bildene jeg har sett og det jeg har hørt, så virker det som om at laskene binder sammen dørkbjelkene med spantene, mens kneene binder sammen dekksbjelkene med spantene. Er dette det samme, eller er det bestemt at de "bindeplatene" som brukes på dekksbjelkene og spantene skal kalles knær, mens de bindeplatene på dørkbjelkene og spantene skal kalles lask? Noen som vet? Hva med esingen? Ut i fra det jeg har hørt, så er esingen en list som ligger oppå den øverste bordgangen, men jeg har også hørt at esingen kan ligge andre plasser lengre ned? Hva er funksjonen til esingen til vanlig, og hva er dens funksjon hvis den ikke ligger oppå den øverste bordgangen? Ripbordet (kanskje mest kalt ripa) er den øverste kanten på båten, så hvis du legger til en esing oppå den øverste bordgangen, så blir esingen det samme som ripa / ripa blir kanten til esingen. Litt dårlig forklart kanskje, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener. Hvis du legger til noe som gjør at kanten til båten blir høyere, så flytter også ripa seg til den NYE øverste kanten. Og så har vi vårt kjære kjølsvin. Jeg vet at "kjølsvin" er et uttrykk som mange bruker feil, og det er kanskje derfor litt greit at vi bestemmer oss en gang for alle hvor kjølsvinet egentlig er. Slik som jeg har forstått det, så er kjølsvinet en bjelke / planke som går langskips nederst, i midten av båten. Den er altså bygd oppå bunnstokkene, som igjen er bygd oppå kjølen. Angående forstevn og akterstevn, så er jo dette egentlig ganske enkelt å se på småbåter. Det er den fremste og bakerste delen der hudplankene / bordgangene på hver side av båten møtes. Forstevnen og akterstevnen avsluttes med en stevntopp øverst. Men hvordan blir dette på større båter, som f.eks supply skip, cruiseskip, fiskebåter osv (se bilder)?. Etter det jeg kan se i hvert fall, så er forstevnen og akterstevnen på større skip ikke en egen bjelke, men bare de fremste og bakerste platene (?). Jeg har prøvd å markere det på to bilder. Teller bulben med som en del av forstevnen, eller? Casingen på større skip fungerer som luftinntak / uttak til maskinavdelingen, og den går ut fra monkeytoppen, men går den ut gjennom skorsteinen oppe på monkeytoppen, eller har den en egen utgang? Ofte på større skip har du også noen gummi remser på skutesidene som (jeg antar) har samme funksjon som fendere. Jeg er, dog, ikke sikker, så det hadde vært greit om noen kunne rettet meg om jeg tar feil. Det kalles vel bare for gummi fendere? Er det slik at ankeret på større skip nesten alltid ligger i en såkalt "ankerlomme"? Det ble litt mye på en gang dette her, men jeg håper noen gidder å se over all denne informasjonen og RETTE det som er feil. Alt det som jeg har skrevet her (og på bildene) er ting som jeg er usikker på, så det er absolutt ikke sikkert at det er riktig. Derfor poster jeg all informasjonen og bildene her slik at noen båtentusiaster kan verifisere om det er riktig eller ikke - og lære meg nye uttrykk og begreper. PS: herregud så slitsomt det var å legge ved bilder. Jeg måtte skifte format, størrelse, skrive tekst på nytt, justere og masse annet hele tiden. Like før jeg knuste PC'n med ei slegge. Jeg legger ved noen ekstra bilder nedenfor her med noen uttrykk og begreper som jeg er usikker på: Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Når tråden handlar om språk tillet eg meg å nemna at skipsterminologi skal skrivast i eit ord. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Båtjomfru Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Hehe, du har nok rett i det. Det gikk visst litt fort i svingene. Kommentar fra moderator: Har endret emnetittelen Håper foresten at folk legger til noen andre maritime uttrykk (hvis dere kjenner til noen) som en sjømann bør kunne, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Det som du kaller for årepinner pleier vi å kalle for tollepinner. Og ja "gummiremsene" på supplybåten er fendere og kalles for det. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Dette er det nok mange som lurer på. Og det ser ut som navnene varierer litt etter hvem du spør. Hva er f.eks forskjellen på dollbord og skandekk? Hva er det riktige navnet på det vertikale bordet som er montert mot dollbordet(skandekket) innvendig i båten? Jeg har hørt navnet 'Skvettbord', men vet ikke om det er riktig. Noen svar kan finnes her, men ikke alle. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
arkmarin Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Dette blir nok for spesielt interesserte, jeg har nok med å seile båten. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Dalton Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Joda, jeg er også glad i å bruke båten. Men syns nå likevel det kan være greit å kunne benevne ting ved rett navn, istedet for "den tingesten som holder den greia på plass". Liker å vite litt om båten min, jeg. Kanskje det er en av de tingene som utgjør forskjellen på båtfolk og folk i båt? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Båtjomfru Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Jeg har det på akkurat samme måte som deg, Trond. Jeg har utrolig lyst å vite hva de forskjellige delene heter slik at jeg kan benevne ting om bord i båten riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Lettrus Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Her kan du klikke og lese en stund: http://forshipbuilding.com/ship-types/cargo-ship/ Sitér dette innlegget Link to post
Båtjomfru Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Hadde vært perfekt om benevnelsene hadde vært på norsk. Jeg klarer jo selvfølgelig å oversette litt, men det kan bli litt kluss hvis man bare oversetter alle begrepene direkte fra engelsk. Uansett, takk for bidraget! Sitér dette innlegget Link to post
Båtjomfru Svart 9.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2012 Follow up question: Er ripa den øverste bordgangen eller den øverste kanten til et skip? Jeg har hørt litt forskjellige meninger angående dette. Hvis f.eks stevntoppen er høyere opp en den siste bordgangen (eventuelt esingen), regnes da stevntoppen som ripa? Sitér dette innlegget Link to post
Nærsokk Svart 2.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2019 (redigert) Noen som kan forklare meg hva skinnekjøl er for noe? I forbindelse med stålbåter. Redigert 2.Januar.2019 av Nærsokk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 2.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2019 Hvis det bare var så enkelt..... I tradisjonelle klinkbåter har alle delene navn, noen av navna er felles men svært mange er forskjellig avhengig av båttype. I kravelbygde båter gjelder mye det samme, selv om hvert enkelt hudbord ikke har navn. Finnes en del literatur om tradisjonsbåter, lån/kjøp og les...... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2019 Flott tråd som mange nokk kan ha nytte av. Ser jo stadig vekk folk som snakker om kjølsvinet i en plastbåt så å lære seg riktig navn på ting skader nokk ikke. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 2.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2019 Som nevnt over, mange navn og deler. Ikke alle brukes på alle båter, det er store forskjeller mellom klinkbygget og kravellbygget, mellom seilfartøy og motorbåt, og mellom åpen og lukket båt. Du finner endel her: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Trebåter_og_treskips_anatomi Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Bjørkski Svart 2.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2019 Hvis du er interessert i trebåtbygging, dens historie og navn på de ulike deler er dette boken: https://www.nautiskfritid.no/products/kravellbygging-i-norge-historie-teknikk-utvikling2 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.