Leon KAD502 Startet 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2012 (redigert) Er det noen her som har reparert el toalett i båt før og som kan gi meg noen tips for hvordan demontere dette så det blir minst mulig "drittjobb"? Toalettet/kverna og slanger til tank er antakelig fulle av dritt/tette. Så fort jeg trykker inn bryter for å spyle ned går sikringen. Så jeg tror alt sitter fast i kverna. I hvertfall bråstoppet den sist den gikk samtidig som sikringen gikk. Før dette var det ikke mulig og trekke ned. Kverna gikk, men ingenting forsvant til tanken. Pluttselig stoppet alt brått. Redigert 3.Juni.2012 av Leon Latex (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Det finnes ingen fasit der, det beror på hvilket opplegg det er i båten din. Vist en tank har inn og ut på toppen så vil alt som ligger i slangene ned til toalettet uansett måtte ut på en måte.... = griseri... Solide engangshansker og bøtte er vel tingen.... og taperull.. Med en gang du får av en slangestuss så er det å vrenge hansken over enden på slangen og ha tapen liggende klar. Angående trøbbel med selve toalettet, så må du bare bruke eliminasjonsmetode. Demontere og se. Kanskje det har gått lekk inn i motor og ødelagt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Leon KAD502 Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Ok. Har gått i ei uke og kvidd meg for operasjonen. Har sagt hver dag at i dag skal jeg ta toalettet. Litt kvien for og gå på jobben, men må vel bare sette i gang snart. Tømmeslangen sitter i bunn, og pumpa som tømmer tanken fungerer fint. Så tanken er tom. Slangen fra toalettet sitter i toppen av tanken. Tipset om en hanske ol. var jo lurt. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Eureka Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 siden ingen ting passerer gjennom slanger så er det vel ikke stor fare for at noe kommer ut når du tar av slangen som går inn på septikken, såfremt ikke proppen åpner seg :) uanset,t så er det sikkert fult av urinstein og papir. et verrsnittbilde av urinstein i septikkslange slår alltid ann her på BP. -til skrekk og advarsel om sparsommelig bruk av skyllevann. Lykke til, ser frem til at du dokumenterer med bilder! Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Tror ikke noen ville være intresert i de bildene. Ikke ville jeg tatt slike grisebilder heller. Ser for meg heldekkende ansiktsmaske, tykke og lange hansker, bøtter og spann og sprintsko når jeg skal lempe all dritten samt toalettet over bord midtfjords for renske opp i i dassen. Føler meg noe pysete nå. Tenkte litt på å bruke plumbo før alt låste seg, men kom på pakninger slanger og lignende kanskje ikke ville være for glad og begeistret for det. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Laholm Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Veldig god ide ikke å bruke plumbo. Denne problemstillingen er gjennomgått i et utall tråder. Noen jobber er slik at man bare må trekke pusten dypt, holde den i en halvtime, og så er verste delen av jobben gjort. Hadde samme jobb i fjor, har siden blitt veeeldig nøye med å fortelle alle som bruker doen at batterikapasiteten tåler lang spyling. Det finnes så mange råd om forebyggende virksomhet som det finnes medlemmer på båtplassen, jeg skal ikke si at noen er bedre enn andre. Selv sørger jeg for å etterspyle med ferskvann hver gang jeg kommer til land etter at doen er brukt. Legger inn en eddikseanse en gang i mellom, og skal rapportere om noen år om dette har virket. Jeg har nok en jobb å gjøre med lufteslangen fra septikken, kjente dolukt på akterdekket da jeg spylte grundig for et par dager siden. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
marius Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Har vært gjennom den jobben du har i vente ja, men med god planlegging blant annet med gummihansketrikset så går det ganske greit. Vil anbefale deg å kjøpe komplett rep.sett til kverna, det er ikke så fryktelig dyrt, og bytte slange mellom kvern og septik når du først er igang. Vasker du i tillegg septikktanken når du allikevel stinker dritt, får du et system som du vet status på. Det er ikke så ille når du først er igang, men du verden så deilig det er å ha et system du vet er tipp topp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.