Jump to content

Eberspächer D4 slår seg av før valgt temp. er oppnådd

Leon KAD502

Recommended Posts

Må høre om nok et problem. Eller, om det er ett problem vet jeg ikke. Har en ny eber D4. Den varmer godt når den starter opp, men så slår den seg ned og til slutt av. Synes den bruker for lanf tid før den slår seg på igjen, Kjører den på maks. Enda slipper den tempen for lang ned før den skrur seg på. Panelet til den har jeg montert på et sted som ikke har direkte kontakt med varmluft som kommer ut. Den er montert i forhold til hva eber anbefaler. Jeg har to uttak for varmluft. En til baug kabinen og en til akter kabinen. Er dette normalt eller er det noe feil i båten min?

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Høres ut som du har justert termostaten for lavt ? At det var så enkelt er vel lite trolig. Ser du har skrevet at du kjører på maxs , dvs at termostaten er justert opp på 27 ? Om så er tilfelle skal en gå på full guffe konstant til den treffer 27, om den roer seg ned, før den kommer opp i tempratur , så er vel panelet kaputt..

Dersom skottet hvor betjeningspanelet er montert varmes opp av varmeren kan dette oppstå. Med ekstern temperaturføler er det lettere å unngå. Det er i alle fall ikke normalt med så stor variasjon mellom stopp og start.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 1 år senere...

Har en eber bare men ikke en d4,men.

Jeg har opplevd noe av det samme. Min varmer skrudde seg ikke av, men gikk ned på minimum ganske raskt etter jeg hadde skrudd den på. Selv om rommet ikke ble varmt nok. Så de problemene jeg har hatt er at lufta den suger inn blir for varm. Dette ble fiska med å hente luft fra ett annet sted. Så fortsatte problemet at den gikk helt på minimum men dette var nå pga at varmeren står i ett for lite rom. Virker som hele enheten blir for varm og igjen går ned på minimum.

Håper dette kan være til hjelp

Før hadde varmere ofte kun 2 effekter, full og null.

At dagens varmere ikke slår seg helt av, men veksler mellom full og lav effekt (noen også kontinuerlig) er for å unngå stadige oppstarter. Når en varmer starter så er det mye som skjer ift når den er i drift, sjansen for at noe går feil er større. Samtidig som at den bruker veldig mye strøm til glødepluggen. Omtrent som når et fly tar av....

Skal denne vekslingen i effekt fungere må varmeren være dimensjonert slik at full effekt er mer enn nok til å oppnå ønsket temperatur, og at min effekt er for lav til å holde på den.

Da vil den hele tiden veksle mellom full og lav. Stopper den helt er det fordi temperaturen, til tross for at den går på minimum effekt, stiger over innstilt verdi.

Nå kjenner jeg ikke akkurat denne varmeren, men det er ikke nødvendigvis slik at temperatursensoren sitter i kontrollpanelet, mulig du må ha en ekstern i tillegg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...