Jump to content

Trenger hjelp - rengjøre børster Sleipner baupropell

hermansen

Recommended Posts

Ingen problem. Easy match. Skru av motoren. Unbrakoskruer var det hos meg iallefall. Sitter på kopling som kun trekkes rett ut. Frakople ledningene etc. og ta ut motoren. Demonter dekslene etc. så du kommer til børstene Sannsynligvis sitter de helt fast da problemet snarere ikke er børstene men aluminiumskanalene de sitter i, som oksyderer/eirer kraftig. Noe som i sin tur gir faste børster. Var litt småplunder med innfestingen av børstene så jeg tok den på verkstedet der tilgangen til skikkelig utstyr er god.

Børstene sitter antakelig helt fast men med en bra tang lar det seg gjøre å trekke de ut. Jeg brukte en firkantfil for å fjerne korrosjonen i sporene og jevne disse ut. Kjørte inn godt med elektrocleaner og satte sammen igjen. Helt kurant jobb og redusert effekt ble til full effekt på et blunk.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
  • 2 uker senere...

Blir en "never endring story" dette her. Har nå skudd ut baupropell og forsøker å åpne den opp. Det var ikke lett.

Har lagt med et bilde.

sp40.jpg

Gikk ut fra at det var de 4 skruene rett på motoren som skulle fjernes. Vi ser 2 av dem her på bildet, på hver side av merkelappen til Sleipner (beklager at bildet ble vridd 90 grader). Er stjerneskruer og de sitter fast "som nøkken" :sweat: Får dem rett og slett ikke av.

Har også prøvd å skru av de 2 mutterne på toppen. De kommer greit av, men får ikke av lokket (hvis det er et lokk). Kan vri litt til høyre og venstre på "lokket", men det går ikke av. Mest sannsynlig festet i motor.

Flere tips ? Hadde hatt lyst å sjekke børstene før jeg eventuelt kjøper helt ny motor.

Trenger sårt input her !!

Takk

Lokket på toppen skal av, der sitter det nok et lager og derfor litt vanskelig å få av. Forsök å trekk lokket rett ut.

Fant det ut. Lokket ville rett og slett ikke av, men med hammer og skrujern klarte jeg å lirke det av. Nå er børster rengjort. Får håpe jeg får den sammen igjen....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...