hermansen Startet 4.Juni.2012 Del på Facebook Startet 4.Juni.2012 Noen som kan hjelpe med teknisk dokumentasjon eller beskrivelse for hvordan en skal rengjøre børstene på motoren på en Sleipner SP40 (2004 mod) baugpropell ? Har lett på websidene deres, men finner ingen skikkelig teknisk dokumentasjon eller beskrivelse om dette. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Noen som har gjort dette før og kan hjelpe med en beskrivelse ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 (redigert) Ingen problem. Easy match. Skru av motoren. Unbrakoskruer var det hos meg iallefall. Sitter på kopling som kun trekkes rett ut. Frakople ledningene etc. og ta ut motoren. Demonter dekslene etc. så du kommer til børstene Sannsynligvis sitter de helt fast da problemet snarere ikke er børstene men aluminiumskanalene de sitter i, som oksyderer/eirer kraftig. Noe som i sin tur gir faste børster. Var litt småplunder med innfestingen av børstene så jeg tok den på verkstedet der tilgangen til skikkelig utstyr er god. Børstene sitter antakelig helt fast men med en bra tang lar det seg gjøre å trekke de ut. Jeg brukte en firkantfil for å fjerne korrosjonen i sporene og jevne disse ut. Kjørte inn godt med elektrocleaner og satte sammen igjen. Helt kurant jobb og redusert effekt ble til full effekt på et blunk. Redigert 5.Juni.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Blir en "never endring story" dette her. Har nå skudd ut baupropell og forsøker å åpne den opp. Det var ikke lett. Har lagt med et bilde. Gikk ut fra at det var de 4 skruene rett på motoren som skulle fjernes. Vi ser 2 av dem her på bildet, på hver side av merkelappen til Sleipner (beklager at bildet ble vridd 90 grader). Er stjerneskruer og de sitter fast "som nøkken" Får dem rett og slett ikke av. Har også prøvd å skru av de 2 mutterne på toppen. De kommer greit av, men får ikke av lokket (hvis det er et lokk). Kan vri litt til høyre og venstre på "lokket", men det går ikke av. Mest sannsynlig festet i motor. Flere tips ? Hadde hatt lyst å sjekke børstene før jeg eventuelt kjøper helt ny motor. Trenger sårt input her !! Takk Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Lokket på toppen skal av, der sitter det nok et lager og derfor litt vanskelig å få av. Forsök å trekk lokket rett ut. Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
hermansen Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Lokket på toppen skal av, der sitter det nok et lager og derfor litt vanskelig å få av. Forsök å trekk lokket rett ut. Fant det ut. Lokket ville rett og slett ikke av, men med hammer og skrujern klarte jeg å lirke det av. Nå er børster rengjort. Får håpe jeg får den sammen igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.