Jump to content

Epoxy fra NM system? Erfaringer?

k73

Recommended Posts

Hei!

Jeg har slipt ned gelcoat under vannlinjen og skal behandle dette med epoxy for å hindre vanninntregning.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke West System sine produkter, men ser at Asdal Trading http://www.asdal-trading.com forhandler epoxy fra Nils Malmgren AB http://www.nilsmalmgren.se

Har noen av dere kjennskap til NM sine produkter eller erfaring med bruk av dette?

Mvh

Knut

NM er eneste `poxyen jeg har vært borti som er ENDA dyrere enn West ( som også er overpriset ) ..

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor i all verden finner jeg da epoxy som ikke er overpriset?? :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvor i all verden finner jeg da epoxy som ikke er overpriset?? :headbang:

1. Definer overpriset...

2. Kjøper EBALTA epoxy for omlag 50kr kg+herder 70-90 kr kg (?)

Altså omlag 1/3-1/4 av West pris. Fyllstoffer ( microballonger, cellulosefiber, glassfiber ( løst ) og vevd duk, ligger også milevis unna de prisene West opererer med...

Suzuki

No boat needed..

NM er eneste `poxyen jeg har vært borti som er ENDA dyrere enn West ( som også er overpriset ) ..

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Ringte nettopp Asdal Trading, prisen for ei pakke på 2.6 kilo var på 790 inkl mva. Dette er epoxy beregnet til utbedring/hindring av plastpest. (92 % epoxy innhold)

West System sin B-pakke på 5kg epoxy + 1kg herder får du på tilbud (ut februar) til 1439,-

.....men....ha er best ? NM eller West??

Knut

1. Definer overpriset...

2. Kjøper EBALTA epoxy for omlag 50kr kg+herder 70-90 kr kg (?)

Altså omlag 1/3-1/4 av West pris. Fyllstoffer ( microballonger, cellulosefiber, glassfiber ( løst ) og vevd duk, ligger også milevis unna de prisene West opererer med...

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Definisjonen på overpriset er vel det som WS skal ha for sine produkter blant annet, og det er sikkert flere som stiller opp i denne klassen.

Hvor kan jeg finne EBALTA da ?? Trenger jo en del av dette siden Stauden skal ha nytt teakdekk lagt av teakstaver på 6x45mm.

Litt mere Epoxy, er det noen som har erfaring og laminering av teak med Expoy, Stauden skal ha nytt nebb(baugspyd) Har kuttet teakplanken, 20x45mm som skal limes til å bli 360x45mm som en limtrebjelke liggende flatt. Har en pakke Epoxy fra West S som jeg skal bruke. Trenger jeg å forsterke dette med skruer eller rekker det å lime med epoxy

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

....skal ha nytt teakdekk lagt av teakstaver på 6x45mm.

Hei sydvesten, litt O.T. dette her - men hva gir du for teakplank 6x45 mm per løpemeter? Har selv planer om å "kle" dørkplatene i Grimsøy'en min med slike. Tror at det tar et sted mellom 38.- og 42.- per meter her i området.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Definisjonen på overpriset er vel det som WS skal ha for sine produkter blant annet, og det er sikkert flere som stiller opp i denne klassen.

Hvor kan jeg finne EBALTA da ?? Trenger jo en del av dette siden Stauden skal ha nytt teakdekk lagt av teakstaver på 6x45mm.

Litt mere Epoxy, er det noen som har erfaring og laminering av teak med Expoy, Stauden skal ha nytt nebb(baugspyd) Har kuttet teakplanken, 20x45mm som skal limes til å bli 360x45mm som en limtrebjelke liggende flatt. Har en pakke Epoxy fra West S som jeg skal bruke. Trenger jeg å forsterke dette med skruer eller rekker det å lime med epoxy

<{POST_SNAPBACK}>

Som denne tråden startet med, så er det epoxy til bruk for å hindre vanninntregning/plastpest jeg er intressert i. Og hvilken type som egner seg best til dette.

Etter det jeg har fått med meg så er ikke all epoxy lik (innhold av epoxy i guffa, ect?)

Sydvesten: Sorry, men lime sammen "tre-biter" til dekk er ikke tema her.... lag heller en egen tråd!

Knut

Hei sydvesten, litt O.T. dette her -  men hva gir du for teakplank 6x45 mm per løpemeter? Har selv planer om å "kle" dørkplatene i Grimsøy'en min med slike. Tror at det tar et sted mellom 38.- og 42.- per meter her i området.

<{POST_SNAPBACK}>

Denne prisen som tas i Norge er ikke noe problem å klare, prisen her varier litt på opprinnelseslandet. Burma teak er dyrest, Indisk 2/3 av Burma (Ikke lett å se forskjell)

Afrikansk teak er ennå noe billigere enn Indisk, men har ikke noe kjennskap til dette pr. i dag. Jeg har kun Burma og Indisk teak som jeg bruker.

Prisen vil vel ligge på rundt 20 kroner ++ for Burma og rundt 15 for Indisk vil jeg tippe. Det kommer helt an på hvor store mengder det er snakk om.

Says who ?

De som produserer/selger den dyre :lol:

Ellers så er jo SP systems et alternativ. Du kan få god pris fra Diab om du trenger litt større kvantum. I små kvantum så er nok prisen mye den samme som West mfl. oppererer med.

Tilbake til kvaliteten.

Om og isåfall hva som er forskjell på de ulike vet jeg ikke. Men West Epoxy og SP systems sin, og også NM Epoxy er beregnet for bruk på båt.

Ebalta sin er vel egentlig mer en industrivariant, til bruk i støping av former etc. Men om dette har noen betydning for holdbarheten, styrken og vannintrengning det har jeg ingen formening om.

Selv bruker jeg SP systems sin Epoxy på mitt båtprosjekt. FOrdi jeg fikk den til en fornuftig pris, og jeg synes det er greit å vite at den er beregnet for nettop den type bruk som jeg bruker den..... Og ikke til noe annet rart.

Som denne tråden startet med, så er det epoxy til bruk for å hindre vanninntregning/plastpest jeg er intressert i. Og hvilken type som egner seg best til dette.

Etter det jeg har fått med meg så er ikke all epoxy lik (innhold av epoxy i guffa, ect?)

Sydvesten: Sorry, men lime sammen "tre-biter" til dekk er ikke tema her.... lag heller en egen tråd!

Knut

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager at jeg tråkket deg litt på tærne og kommenterte i DIN tråd, det var ikke meningen å spore av debatten siden den epoxyen som du skal ikke er den samme som annen epoxy som selges av West System og andre.

Jeg kan saktens starte en egen tråd for mine tre-biter, men anser jeg som unødvendig og bli ikke gjort. Beklager også avsporingen om teak plank generelt siden det heller ikke omhandler dine problemer vedrørende vanninntregning.

Både International og Hempel har jo produkter som egner seg til det formålet du tenker å bruke det til, forhindre vanninntregning i fibrene. Begge er basert på epoxy.

Hei!

Litt info på siden av temaet!

Da jeg restaurete min "Malaika" prøvde jeg både West, SP og NM epoxy.

Erfaringsmessig vil jeg si at West og SP er epoxyer med ca. samme egenskaper (hardhet og herdetid ).

Disse to har en fargenyans som ikke alle med hvite nater setter pris på , så av den grunn brukte jeg NM epoxy til overflatebehandlin av overbygg og dekk.

NM epoxy har dessuten et meget godt UV filter.

Ulempen med NM var i mitt tilfelle at den utskiller en god del overflateharpiks som ikke lot seg vaske bort med hverken såpe eller aceton !!

Dette klisset til slipepapir og var kraftig irriterende :headbang:

Men natene ble da ikke grønnlige slik de ble med West epoxy.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...