Jump to content

Svivel på ankeret

Krimart

Recommended Posts

Har i en del år nå benyttet WASI powerball sviel på ankeret (25 kg Delta). Dette er av flere grunner: unngå tvinn på kjettingen så den ikke sporer av ankervinsjen og lettere få rotert ankeret i riktig posisjone når man tar opp ankeret, samt at ankeret skal kunne rotere fritt på bunnen - speielt når det skal re-sette seg ved et vindskift.

MEN har lest en del om at slike sviveler er et svakt punkt:

http://www.wasi.de/e...2444_32485_1104

http://www.ybw.com/f...ad.php?t=249823

Selv om WASI trolig er bedre med "Ball-joint" har den likevel det samme problemet når bevegelen er på max. Lurer derfor på å fjerne svivelen og sette på en god gammeldags sjakkel.

Hva mener forumet?

Enig i at svivel er nyttig?

Er det et unødvendig produkt for å løse et problem som ikke finnes?

I værte fall farlig?

Redigert av Krimart (see edit history)

Solid kjetting og sjakkel holder etter min mening. Som du selv er inne på kan svivelen fort være det "svakeste leddet" under ankring. Du har alltid nok kjetting ute til at den vender/vris seg ved vindskifte, så det er ikke noe problem å tenke på. Dersom du har problemer med at kjettingen sporer av vinsjen er kjettingen muligens av feil dimensjon eller ikke kalibrert til vinsjen din. Da bør i så fall hele kjettingen skiftes. Kommer ankeret ditt alltid skjevt opp kan du forskyve kjettingen et hakk fremover på vinsjen din. Dette hjelper ikke hvis du har frittfallvinsj.

• 1 år senere...

Hadde ankret oppe for å polere det, da jeg var ferdig og slapp det uti vannet så forsvant ankret til buns.

Bolten i svivelen røk tvers av, både anker, kjetting og svivel var syrefast levert av Ancorlift. Båten er fra 2006.

Godt det skjedde mens jeg lå på båtplassen og ikke i uthavn i sterk vind da det skjedde. Det var en tankevekker for meg, har satt på sjakkel nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...