Jump to content

Gammel plastbåt, åpen, ca 13ft - hvilken fabrikat ?


jadalber

Recommended Posts

den der er nok ifra barndommen av norsk plastbåtproduksjon. Minner meg litt om tidlig Ancas eller Herwa...?

 

Den minner meg også litt om "Tonnes Plast" i linjene , men kanskje ikke like sannsynlig at en sånn skulle finne veien helt sørover

http://www.luroy.folkebibl.no/artikkel_75_lokalhist.htm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

sportsmann2.jpg

Kan det være den gamle vår forresten? Med mahogny tofter og "rekker"

Kjøpte den av en i Høvåg -dvs mellom lillesand og Kristiansand. Den har iallefall gått der siden 1978 med en 14 hk penta

Jeg synes og det ligner på en skibsplast

http://www.skibsplas...&p_id=66&meny=5

akterspeilet er veldig likt - litt høyere enn ripa og samme utformingen på nedskjæringen til motoren

det som mangler er "linjen" i avrundingen ved vannlinjen, men kanskje de første skrogene til Skibsplast var slik ?- altså uten linjen slik som det ser ut til at båtene på bilen over

Redigert av jadalber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er 100 % sikker på at dette er samme båten vi hadde, og er også like sikker på at det sto et lite skilt på akterspeilet som fortalte at den var bygget på lysaker i Oslo. Og da har vel kanskje finnmarken rett...var det ikke Selco som ble bygget der?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Begynte sånn smått å fjerne uønskede ting i dag som stålforsterkningen på akterspeilet, plastrøret over ripa og kuttet ut forsterkningen over akterspeilet for å kunne fjerne det råtne treverket i akterspeilet

Her hadde maur kost seg lenge

 

p1000296.jpg

 

p1000297.jpg

 

p1000298.jpg

 

p1000299.jpg

 

p1000300.jpg

 

p1000302.jpg

 

p1000306.jpg

 

p1000307.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har omsider fått bekreftet av Roald Skibsrud at dette nok er en skibsplast sportsmann 13 som kan være helt tilbake fra 1958. Han ville gjerne komme ned å kikke når jeg er igang med trearbeidet på relingen :smiley:

Skvettkanten som han kalte linjen i vannskorpa kom først på modellene etter brannen i 63'

Bilder kommer..

 

Her er forresten bilde av herwa 13 standard

Som man ser har den en markant vinkel i vannlinjen og annet akterspeil

standard13.jpg

Redigert av jadalber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

skrutvinger-_listverk.jpgHar nå fått laget meg teaklister som har blitt dampet og bøyd til rundt mal som ble laget etter båtsiden. Disse er limt sammen med epoxy og skrudd til båtsiden

Oprinnelig var det mahogny der, men brukte teak sidenjeg hadde noen gamle dører liggende. Disse er kuttet opp og høvlet til.

Nye tofter er og fabrikert.

plastbaaten_med_lister_rundt_esingene.jpg

 

 

Noen som husker hvordan dørken i disse var bygget opp ? Regner med den iallefall var delt i 2 seksjoner så man kan løfte opp en og øse ?

Redigert av jadalber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som jeg skrev synes jeg dette ble helt topp! :thumbsup:

 

Bare en ting; (dette er absolutt ikke ment negativt, bare som tips), jeg synes du burde få tak i noen tidsriktige åregafler i krom. Samt hjørne og baugbeslag i krom om dette var originalt.

 

Jeg er av den typen som synes litt "bling" er prikken over i'en på en klassisk plastbåt med teak/mahoganey detaljer :wink:

 

(Har selv en klassisk Boston Whaler Outrage 19,4 spekket med teak/mahoganey og krom detaljer) :thumbsup:

Redigert av Porsche (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det var og tanken å få tak i åregafler/fester i chrom, men ingen i kr.sand og omegn som hadde. Kunne kjøpt på nettbutikk, men liker å se varen før jeg kjøper.

De kan jo byttes ut siden.

I baugen skal det ikke være noe beslag, men en øyebolt med ring. Denne har jeg , men må lage noen tykke rustfrie skiver til den før den kan monteres.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...