Fanafjord Startet 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2012 Finnes det Motorbåter rundt 30 til 33 fot som har er CE godkjent i designkategori A? Ser at de fleste seilbåter er i kategori A, men selv stødige motorbåter som for eksempel Viknes 1030 er bare godkjent som B. Noen som vet om Motorbåt i kategori A? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bitteliten Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 (redigert) Targa er B ser jeg nå. Fant en link som sa A Redigert 4.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
64dc Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Havgående fartøy klasse A, skal være selvhjulpne til å bla. Ferdes over større strekk. Kanskje rekkvidde med tanke på bunkringskapasitet gjør at motorbåt av denne str sjelden blir sertifisert som klasse A?! Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Endel sunseeker er hvist dette etter ryktene Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
CSL Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 (redigert) Denne er klasse A, men er 54 fot, så ikke akkurat mellomstor etter min mening. Redigert 4.Juni.2012 av CSL (see edit history) Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
chrisrik Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Hva med en zodiac pro open 650? Den er a, med seks personer ombord (hvis jeg ikke husker feil). Problemet med disse bokstavene, slik jeg har hørt - er at det er ganske dyrt å oppnå A-rating, derfor nøyer mange seg med B. Kan dog ikke bekrefte dette :) oi, ser nå du snakket om 30 fot.. hehe Redigert 5.Juni.2012 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
CSL Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Hva med en zodiac pro open 650? Den er a, med seks personer ombord (hvis jeg ikke husker feil). Den er B med 5 personer ombord. C med 13 pers. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
SF Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) I 2005 var det en artikkel i Båtliv om at Kloster Patrol 28 undergikk en klassifisering iht CE-klasse A, Noen som vet hvordan dette gikk? (se link under) Kan bli første fri tids båt i CE-klasse A 11,30% 131063 4178 289,50% 154,40% Kloster Patrol 28 kan bli den første norske fritidsbåten i (E-klasse A. (E-inspektør Olaf Hjelmeland sier til Båtliv at utgangspunktet for A-klassifisering er godt. Redigert 5.Juni.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Fanafjord Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Problemet med disse bokstavene, slik jeg har hørt - er at det er ganske dyrt å oppnå A-rating, derfor nøyer mange seg med B. Kan dog ikke bekrefte dette :) Tror ikke det er så dyrt siden mange seilbåter i den størrelsen er jo klasifisert A. (Båter til ca 1 MNok). Så Viknes og Targa ville nok klassifisert sine båter helt sikker som A hvis det hadde vært mulig. Det er sikker en eller annnen generisk grunn hvorfor motorbåter i denne størrelsen ikke oppnår A. Men hva er det: Stabilitet? "Selvhjulpenhet"? Sikkerhet mot Vannintrenging? (f. eks store vinduer som knuser lettere?) RED: Da ser jeg ditt innlegg SF. Jeg synes den artikkel du linker til er veldig oppklarende. Det er altså ingen norsk fritidsbåt som er A godkjent og grunnen er vel stabiliteten og terskel mot vanninntrenging som er vanskelig å oppnå for en motorbåt. Redigert 5.Juni.2012 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
-morten- Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20041220-1820.html CE godkjenning er et utrolig omfattende tiltak. For klassing av kategori A kreves en god del. Mange av de kjente fritidsbåtfabrikat har ikke tatt seg bryet med dette, da det er mye dyrere samt at kundene ikke etterspør dette. de fleste fritidsbåter blir brukt til kystseilas eller innaskjærs. Jeg er lit forundret over alle fritidsbåtene som har utrolig lave dørterskler og liten lensekapasitet. Dette tror jeg jeg har skrevet om før her..men det er jo en annen sak.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
SF Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) RED: Da ser jeg ditt innlegg SF. Jeg synes den artikkel du linker til er veldig oppklarende. Det er altså ingen norsk fritidsbåt som er A godkjent og grunnen er vel stabiliteten og terskel mot vanninntrenging som er vanskelig å oppnå for en motorbåt. Det er nok der kjernen i saken ligger ja, og du ender opp med å lage båter som markedet ikke etterspør. Ref kommentaren fra Olaf Hjelmeland i artikkelen jeg linket til. Sikkerhetskravene til CE klasse A er så høye at de gjerne går ut over komforten på fritidsbåter som jo er ment for rekreasjon,sier Olaf Hjelmeland. Komfortkrav fra båtkjøpere er nok en av grunnene til at ikke flere fritidsbåter satser i A-klassen. Redigert 5.Juni.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Denne er CE-kategori A men noe større en det du etterlyser http://www.royalyacht.eu/en/properties-elling-e3 http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/34DAB819E76DE829C125761800481BF3?OpenDocument Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Fanafjord Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Enig i at det B er mer enn godt nok for de fleste. Men jeg synes det er likevel litt rart at det er INGEN Familie-Cabin-cruiser som legger opp til A sertifisering. Jeg tror det er et segment i markedet som etterspør dette. Spesiellt her på vestlandet. Det å kunne si til kona: "Dette er det garantert sikreste båt på markedet." vil vel være en argument for mange? Andre vil også gjerne ha en ekstra sikkerhetsmargin å kunne dra ut uansett årstid, vær og vind. Mange drømmer om å drar til Shetland med motorbåten og vil gjerne har den ekstra bit av sikkerhet. Jeg tror selv om det blir terskel inn i stua og store lensåpninger i hekken bør det være et markedet. Redigert 5.Juni.2012 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
SF Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Ser at Kloster sine båter fremdeles ligger med CE-kategori B selv om Hjelmeland alt i 2005 uttalte at de var godt på vei til å bli klasset til CE-kategori A. Det kan jo hende de støtte på nye utfordringer i prosesen som de ikke hadde tenkt på Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
BjornLie Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Denne er CE-kategori A men noe større en det du etterlyser http://www.royalyach...rties-elling-e3 http://www.batmagasi...F3?OpenDocument Denne var på messa "Sjøen for alle" i fjor. En flott skute som bar preg av solide konstruksjoner. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
SF Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Selv reagere jeg med vanntro på hvor dårlig en del motorbåter er konstruert. Så en stor Windy hos et motorverksted for en tid tilbake, den hadde tydelig vært under. Snakket litt med verksmesteren og det som hadde skjedd var at baugpropellen hadde løsnet, ikke bare propellen men hele rakkelet løsnet i innfestning til tunnelen. Dette resulterte i at hele båten be fylt med vann og gikk ned. Hadde dette skjedd i min gamle danskbygde Apollo 30 fra det herrens år 1982 så hadde jeg fått noen liter vann i forrpiggen, ikke noe mer. Svaret er vanntett skott, i min båt er det fem av disse. Ja di ødelegger litt for komfort, stikkabiner blir en utfordring å lage osv men båten er nærmest usynkelig. Redigert 5.Juni.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Regina III Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 At alle nye Nordhavn er CE kategori A er vel ikke så overraskende. Det er tross alt det båtene er bygd for. Vi importerte vår Nordhavn 46 selv og måtte følgelig gjennom CE klassifisering. Siden vår båt ikke ble bygd med spesiell tanke på CE var det oppmuntrende at eneste modifikasjon som var nødvendig for å oppnå CE kategori A var å øke terskelhøyde 4 cm for dør ut til akterdekk. Enkelt løst med 5 cm teaklist (for å ta i litt.) Jeg har kopi av kalkylene og beregningene fra CE Notifying Body og kan bekrefte at dette er relativt omfattende med rigide stabilitetskrav. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Men hva skal man egentlig med "CE-klasse A" mht. en 33 fots "havgående" båt?? Joda man har da tette stuplivbåter på oljeinstallasjonene osv. som enkelt imotstår 20 meters bølgehøyde Dog uten noen fremdriftsmulighet under samme værforhold men iallefall kantringsfrie. Hvilket marked skal slike båter rette seg mot og hvem etterspør dette fra den designkategorien båter som i dag er klasse B.? En slik "dupp" har etter mitt syn ingenting å gjøre i 12 meters bølgehøyde uansett, og den blir ikke særlig mer egnet om den er klasse A i forhold til klasse B under slike forhold da man kan regne seg til å være tilnærmet uten fremdrifts og manøverkapasitet. Synkefrie båter kan man enkelt lage som en 9 fots jolle uansett om dette er det ønskelige. Jeg tror at ingen småbåtprodusent med respekt for seg selv ønsker å sertifisere båtene sine til en ubegrenset designkategoriklasse (som A er) med bevissthet. En Nordhavn 35 ville jeg absolutt ikke vært ute i Nordsjøen med under disse forholdene, selv om kategorien tilsier at dette er "greit" Det er her de fleste båtprodusentene stanser leken og holder på klasse B. [media=] [/media] Redigert 5.Juni.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 nordhavn 35 er vel svaret på spørsmålet? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Redningsbåde er vel både motorbåde og bygget til at klare stort set alle vejr- og bølgeforhold? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Men hva skal man egentlig med "CE-klasse A" mht. en 33 fots "havgående" båt?? ... Jeg tror at ingen småbåtprodusent med respekt for seg selv ønsker å sertifisere båtene sine til en ubegrenset designkategoriklasse (som A er) med bevissthet. Ser poenget. Men de fleste seilbåter fra rundt 30 fot og oppover er klassifisert A. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
-morten- Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 en motorbåt og en seilbåt har helt forskjellig konstruksjon! Motorbåter har store akterdekk som har lav dørkhøyde. relativt lette med minimalt av ballast og høyere metasenter og tyngdepunkt. Seilbåter har kjøl og god tyngde under vannlinja. dekkslayout og akterdekk er stort sett laga for å overskylles med vann. skrogene tar bølgene helt annerledes enn en brei butt motorbåt. Som nevnt koster det mere å klasse til en A og kundegruppene etterspør ikke havgående motorbåter fra 25-30 fot. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.