Jump to content

Hull i dobbelbunn, lappe fra innsiden? Gammel Nordkapp glassfiber

knetrom

Recommended Posts

I 2010 kjøpte jeg en båt som viste seg å være skadet i skroget (en lapp falt av midt på kjølen). Båten er en Nordkapp 16 fot av typen som ble laget på 70-/80-tallet, min er visstnok fra 1973.

Skaden gikk ut på en lang sprekk langs kjølen. Jeg snudde båten, tørket den og lappet den etter beste evne fra utsiden. Det som skjedde på høsten var at det ser ut som om sprekken har vokst videre, enten har jeg ikke lappet langt nok likevel (tok sikkert 20cm overmål i begge retningerm, men kan jo være det var for lite) eller så har sprekken vokst og kost seg inni båten. Resultatet ble uansett at det nå er en sprekk rett bak der jeg har lappet, og båten har stått siden 2010 for jeg ble så lei..

Lurer på å prøve å dele båten og lappe og ikke minst forsterke hele kjølen med en laminert fjøl fra innsiden, men er det mulig? Hvordan kan jeg feste den doble bunnen igjen etterpå, og hvordan tar jeg den av i det hele tatt? Det er et lokk rundt hele båten som inkluderer framdekk og lasterom bak, men det ser ikke ut som om det er en del av dobbelbunnen. Så da må det vel kuttes? Jeg må være dårlig på terminologi for jeg finner ingenting når jeg søker

Båten er allerede 40 år gammel, så hadde det ikke vært for at jeg har lyst å kunne lappe en båt hadde jeg vel kjøpt en annen..

Slik ser båttypen ut;

339132_0.jpg

Nordkapp_16_Sport_Bj_ca_1971.jpg

Redigert av knetrom (see edit history)

jeg reparerte en gang i verden nordkapp m dobbelt bunn

det viktigste er å skjære opp dørken og få ut all vått skum

slip opp og støp opp innen og utenifra

jeg skar opp hele dørken og lot det stå igjen en kant rundt jeg skrudde fast plater i

kan lønne seg og stive opp bunnen eller få i nytt skum e.l , blir ganske myk etter det er fjernet skummet

jeg dro ut 11 søppelsekker m vått skum , båten slet i plan og etter tømming gikk den som ei kule

kan den ha sprekt fordi det har gått frost i våte skummet??

Redigert av Jarle B (see edit history)

Det er godt mulig frosten har tatt den, det skjedde riktignok på sommeren men det var ikke etter så alt for mange turer (og det var og er en trailer queen så kjølen får vel kjørt seg en del når den må opp og ned på hengeren hele tiden).

Den selvsagte løsningen er jo å la det stå igjen en kant å jobbe fra, da kan jeg egentlig bare gå i gang.. Falt meg ikke inn en gang, hehe.. Har prøvd å se for meg hvordan det kan bli solid nok å bare plaste en bunn rett på en slett flate.

Tenkte å laminere en fjøl og legge langs hele kjølen for å stive av, men bør kanskje gjøre noe mer? Klarer meg uten skum hvis det er mulig, det holder så lenge på evt inntrengt vann, båten er sikkert fuktig fremdeles.. Tenker at sjansen er jo tilstede for at det oppstår en ny sprekk, så hvis den kan tørke raskere kan sprekken tettes utenfra om den er liten nok og båten ikke er full i skum.

Hvor stor var kanten du lot stå igjen?

Når du sier at du skrudde i plater, var det finerplater f.eks? Laminert i glassfiber? Ble den gamle dørken kastet?

Jeg tror rett og slett jeg bare går i gang raskest mulig, båten står bare og forfaller likevel! Går det til helvete kan jeg bare fortsette å kutte og hive den i en container

du har kanskje noen båtbyggerier i næreten der du kan kjøpe divinycell plank? Den er godt egnet til innstøping, et par langsgående sånne burde stive opp bra

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er nok hengeren som har gjort det, blir svært stor belasting på kjølen. Anbefaler å tenke seg om både en og flere ganger før du går igang med å åpne bunnen, det er en enorm jobb på en slik båt, mulig du må ta av overdelen for å komme til. Koster endel i materialer også.

Om det ikke drypper fra skaden er det ikke sikkert at det er så mye vann i bunnen. Du kan veie båten på en trafikkstasjon. Om den ikke veier vesentlig mer enn den skal ville jeg heller forsterket kjølen skikkelig fra utsiden, men da må det være helt tørt i området der du skal reparere.

Ikke vet jeg hva du har gitt for båten eller hvor mye jobb, penger og tid du er interessert i å bruke på å få dette i orden.

I orden kan jo være:

*som ny

*tilfredsstillende

*flytende

Jeg kjøpte en gang i forrige årtusen. (ca 1990) en Trifoil med 25HK for 5.000,-

Den var vasstrukken så det holder. Min løsning var å vippe den over på siden, skjære langs kjølen med en vinkelsliper. Så grave ut det jeg kom til av vått gammelt skum. Så plassere den vannrett og la den dryppe seg tørr i løpet av en helg.

Mandag tippet jeg båten over på siden igjen og fylte på med masse byggskum (her er det nok andre skumløsninger som er bedre men det var det jeg brukte). Når tumrummet var fullt og før det størknet, stappet jeg inn en 1"x2" på høykan som ny kjøl og tapet den fast i en ok stilling. Når skummet var stivnet, skar jeg vekk overflødig skum og begynte å støpe med glassfiber. Etter fire-fem lag med Glassfiber, var det bare å slipe litt og så malte jeg to lag med bengalakk over etterpå. (her er det nok store muligheter for å finne bedre stoff).

Så var det blitt torsdag og tid for stoffing. Fredag havnet båten på henger og ble sjøsatt klokka 16. Denne båten gjorde nytten sin i 10 år etter denne behandlingen og veide ikke mye mer etter ti år enn den gjorde den dagen vi sjøsatte den etter behandlingen.

Selvfølgelig er dette ikke en optimal løsning, men den funket veldig greit for meg. Det er også fullt mulig å bruke en dullion kroner på å få den like flott som den dagen den kom fra verftet. (Det er garantert løsninger som ligger i mellom disse løsningene også)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Målet er ikke "som ny", det er å få den tett. Det er en lang og god sprekk som det drypper fra når båten har vært på sjøen, og den er absolutt full i vann for den veier "en del". Men alle gode ideer tas i mot med takk, jeg har ikke begynt å gjøre noe enda og jeg kan sikkert komme med mange unnskyldninger hvis noen vil ha

Noen innspill på løsninger som ligger mellom "som ny" og "det holder sikkert"? Båten er 40 år gammel og er det ikke blikkstille tør jeg knapt passere 20 knop med den som den er (eller var) uansett. Det jeg mener er at jeg ønsker en tett båt som tåler noen turer på hengeren uten å ruinere meg, det kan heller en ny båt gjøre senere.

Tror jeg hadde skjært opp bunnen innvendig langsmed og i god bredde rundt sprekken og plastet godt med glassfiber og polyester fra innsiden av sprekken.

Så hadde jeg laget 3-4 spant av vannfast finer oppi,plastet dette og skjært til ei baderomsplate og lagt oppå.

Et fint teppe oppå der igjen så ser det ikke så stygt ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...