Sinilsen Startet 4.Juni.2012 Del på Facebook Startet 4.Juni.2012 jeg liker og se hva som bruker og komme opp på gies bort på finn. og en dag kom jeg over en 18 fot trebåt. så da fikk jeg lånt en båt henger for og sjekke ut tilstanden. var bare 5-6 mil unna. båten virket som og være i grei stand, så da blei den med hjem. så var jeg så heldig og komme over en 35 hk johnson uka etterpå ,med dårlig komp, så den blei henta også. så nå har jeg ett greit ( og gratis ) utgangspungt til en sommer på sjøen. ;) bilder av hærligheten noen som hvet hvilken merke det er? eller noe som helst? og motoren som skal på etter en overhaling. har kommet frem til at det mest sannsynlig er en 77 mod. fikk med endel ekstra deler også ;) så nå er det bare og hive seg irundt. det blir ett lav budsjett prosjekt. men endel timer i innsats da. så det skal bli en fin og trygg båt på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Sinilsen Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 har fått skrapet hele båten utvendig nå. + bunnsmøring. skal få pusset resten når været tillater det! så ganske fin ut under vann linjen. noen sprekker er det. og muligens noen nagler som må skiftes ut. dette er den værste sprekken ellers så føler jeg og forsterke akterenden før jeg setter på 35 hk motoeren- Sitér dette innlegget Link to post
Sinilsen Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 men nå kommer jeg til den store olje lakk delen snart. hva bør jeg velge. ett bra produkt til en billig penge. som en amatør som meg kan håndtere. vært rundt på rund for og sjekke i dag. så her er det jeg har funnet ut: monter: clipper 1 2,5 ltr 299 kr clipper 2 2,5 ltr 699 kr owatrol d1 2,5 ltr 435 kr owatrol d2 2,5 ltr 509 kr får 20% rabatt på de prisene også og om jeg handlet 1 ltr bokser så skulle jeg få de for 125 kr per ltr de hadde to stk 3 ltr spann med d2 astående på lageret. hvor hun ikke viste hvor lenge de hadde stått- disse skulle jeg få for 500 kr. coop ekstra bygg: owatrol d1 2,5 ltr 415kr owatrol d2 2,5 ltr 339 kr de hadde tilbud på 1 ltr bokser der også 99kr per ltr. ergo: gjøko innpregnerings olje g1 3 ltr 269kr g2 3ltr 449kr dekks olje 3 ltr 399kr 10 ltr 1099 disse to har jeg ikke funne så mye om. så jeg er usikker på hvor bra de er. felleskjøpet: fant jeg en treolje til terrasse o.l. den innholder tre tjære, kinesisk tre olje, tall olje og amrikansk terpentin 3 ltr til 199 kr. den har jo det som er viktig til og behandle en trebåt med. og den ar desidert billigst. jeg håper ikke dette blir slått ned på som reklame. da jeg syns at dette er en fin ting og vite. har søkt på nett i lang tid for og finne priser og hvor jeg kan handle dette, uten og finne noe. og siden dette er ett lavbusjett prosjekt så er det endel av opplegget ;) men så kommer det store spørsmålet : hvor mange liter trenger jeg?? jeg annslår enplass mellom 5 og 10 ltr d1 og rundt 7 ltr med d2. men dette er en vill gjetting. noen som har noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Har akkurat behandlet dekket på min Polar 17 fra begynnelsen av 1960-tallet med Owatrol D1. Det gikk med 4 liter D1. Har nå hatt på tre strøk D2, og det har gått 1 liter av denne. Dekket er av teak staver med mahogany dollbord og midtfisk. Har etpar sprekker jeg har forsøkt å mette med olje, så det har nok innvirket på mengden. Ser at D1 olja har trukket helt i gjennom dekket, 12mm heltre ! Et 50 års gammelt tredekk er sikker tørt...... Det vil sikker gå nærmere 10 liter D1 tenker jeg, Spesielt dersom treværket er tørt og med enkelte sprekker som må mettes. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
valvolainen Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Jeg har brukt rå linolje på min, og der gikk det ca. 20 liter linolje / terpentin bare utvendig. Det er delvis påført med kost og deslvis med sprøyte. Hadde nok fått ned mengden noe om en utelukkende hadde brukt kost. Har forøvrig behandlet med rå linolje / terpentin og dretter epiphanes blank lakk. Åh hvor det dufter. Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Gratulerer med trebåt. For det første tror jeg ikke denne 35hk Johnson er fra 1977... Hadde en 1982 modell 15hk Johnson kjøpt ny med samme farger, er også usikker på om Johnson/evinrude hadde eksos gjennom proppelnav i 1977 slik du har og som jeg hadde på min 15hk. Owatrol D1 og D2 har jeg dårlig erfaring med etter bruk av dette i ca 3 - 5 år. Clipper har jeg ikke prøvd. Benarolje uttynnet først med terpentin og så tykkere blanding har funket noenlunde. Nå bruker jeg milebrent tretjære tynnet med terpentin når det gjelder de første påføringer, senere blander jeg tjæren med kokt linolje + litt terpentin. Ps. Båten din har ikke nagler, men klinker... Nagler ( av tre ) brukes på kravellbygde båter, men kan også bruke klink på kravellbygd båt. Men mere sjeldent jeg har sett dèt her. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 (redigert) Ut fra motornummeret kan du se hvilken årsmodell det er. http://www.marineeng...980-present.gif Ihvertfall etter 1980. Den verste sprekken du refererer til har vært sånn fra starten, den skal du drive med drevgarn. (det gjelder IKKE det som faktisk er en sprekk i et bord som synes på bildet) Husker jeg ikke helt feil, så kan du sjekke gjennom tråden om Svaap eller Minde om hvordan dette gjøres. I store trekk, drive det inn med hammer og "meisel". På denne kan du deretter tette resten med den tykkeste Farmen (husker ikke om det er 50 eller 100 som er tykkest) Redigert 6.Juni.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Sinilsen Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Jeg fant ikke noe nr på selve motoren. Men sjekket det som var på festebranket duppeditten. ( i mangle av navn ) men den som motoren er festet i som du fester fast i båten. Men denne kan jo ha vært skiftet før. Holder på og falle for olje malinge de har på fk butikken. Starte med utblandet med terpetin i de første lagene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.