Jump to content

Rana 530 HT - Montere styrekonsoll frem eller i midten av båten?

Gega

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å kjøpe meg en Rana 530 HT m/ Yamaha 50 hk 4-takt og med styreposisjonen montert sånn ca midt i båten, noe som er helt vanlig idag på disse båtene, men jeg har sett at veldig mange eldre Rana båter har montert dette på fremre tofte eller helt fremme i baugen....fordelen med dette må jo være at man sitter tørt og godt så langt under hardtoppen men bakdelen kan jo være at man vil merke mer slag så langt fremme.

Var forsåvidt ute med en kompis som har styringen og setene helt fremme og kan ikke si at jeg opplevde dette som ubehagelig..heller tvert i mot, det var veldig lunt og fint å sitte helt fremme, prøvde å gå bak på tofte nr 2 å sette meg, det var straks mer "tull vind" rundt hode mitt og det var ikke fult så lunt...dette er oppe i Finnmark og det er ikke akkurat så veldig varmt på sjøen akkurat:-)

Båten kommer mest til å bli brukt til fisketurer ut på fjorden og heller lite turkjøring....en annen fordel som jeg kan se med styreposisjonen helt fremme er at det blir mye mer deksplass bak for å drive med fisking,det blir jo endel søling med blod og gørr og man slipper å få dette på seter og styrekonsollen, forenkler rengjøringen veldig mye..

Jeg kan lett skjønne at om man driver i hovedsak med turkjøring for det meste så er det mer behagelig å sitte midt i båten under kjøring:-)

Båten er utstyrt med kalesje men jeg ønsker vel ikke bruke den så mye, utrolig upratisk å ha den på eller nedfelt men man holder på å fiske...selv under landligge kommer jeg vel ikke til å ha den på og da er det jo greit at seter,instrumenter og alt det andre ligger tørt og fint fremme på våte regnfulle dager.

Har dere noen erfaringer eller synspunkter for eller mot dette, hadde blitt utrolig glad om noen har noe å si om det jeg tenker:-)))

Mvh

Gega

Hilsen Geir

Noe du kan tenke på er om du skal overnatte i båten. Har du planer om det, mener jeg det er best om styreposisjonen er midt på, for da blir det plass under tak. Det føles i hvert fall lunere enn å ligge under kalesjen.

Jeg har en lignende type båt, med konsollen på midten, og jeg liker det best da jeg av og til overnatter i den.

En annen fordel, synes jeg, med styring i midten er at når jeg skal legge i land eller ved brygge, kommer raskere til og får stoppet båten helt før den treffer brygga eller bunnen med steiner (har ikke akkurat perfekt "landing" hver gang). Er bare å reise seg opp og ta i mot i stedet for å knote seg ut av setet og komme seg bakover og ut først. Det blir jo litt trangere der foran.

En annen fordel med styring på midten, synes jeg, er at man lettere kan korrigere båten for vind og strøm når man ligger stille på fjorden og fisker. Ellers må man løpe innunder taket og korrigere. Det blir mer tungvindt. Med styring på midten kan man jo faktisk både holde i rattet og i fiskestanga samtidig. Det blir verre om man sitter langt innunder et tak.

Til slutt, jeg ser ingen store ulemper uansett med å ha styringen midt på, selv om man sitter under åpen himmel. Er det dårlig vær når jeg er utpå, drar jeg bare over kalesjen uten å kneppe den fast mer enn høyst nødvendig. Da kan jeg lett vippe en frem til taket når jeg føler behovet, som feks om det biter på en fisk under dorging eller når jeg skal i land.

Synes ikke plassen blir vesentlig redusert med konsollen i midten heller i grunn. Det er taket på båten som ødelegger uteplassen for min del.

Men skal man ikke overnatte og ikke bruke kalesje, ja da er det kanskje bedre med styringen foran siden man ikke trenger mye inneplass, samtidig som man beskytter styring, kanskje instrumenter, og konsoll for vær og vind.

Nå har jeg aldri vært i en slik båt med styrekonsoll helt foran, bare slike som har i midten (min egen 15-foter, pluss NorDan 18 og Rana 18 Cabin), og jeg har lite erfaring med hav-/sjøfiske (futter rundt på Mjøsa og andre større innsjøer innimellom. Ikke fullt så mye vær og vind her!) annet enn et par turer til Oslofjorden (Son) og syntes det var greit å ha rattet i nærheten pga strøm og vind da, mens jeg fisket.

Tusen takk for veldig utfyllende svar.

Overnatting i båten kommer ikke til å bli et tema, med mindre man blir tvunget på grunn av uvær eller noe i den duren:-)

Tilstanden på kalesjen er jeg usikker på, men jeg er ganske lei hele kalesjestyret og alt som følger med å kalesje, eneste fordelen er jo når båten ligger i havna, ute på sjøen syns jeg det er helt forferdelig å måtte sitte under "presenning":-)

Det bare føles som at det vil gi meg mer dekksplass ved å ha styringen helt fremme, hva skal man bruke den plassen til fremme om man ikke kommer til å overnatte...vi er jo kun ute på sjøen når det er fint vær og sola skinner...å da er det jo ikke noe å måtte sitte under hardtoppen å drikke kaffe...ser for meg at man kan rigge til et bord bak i båten pluss 2 avtagbare eller svingbare stoler i midten:-)

Når det gjelder fiskeri, så bruker man ikke lange tiden å fylle opp et par kasser fisk i de farvannene jeg befinner meg i...å da er det godt å ha litt plass bak...

MEN, for å være helt ærlig så er jeg slett ikke sikker på hva jeg kommer til å gjøre:-)

Har også tenkt på å montere Hydraulisk styring, har det noe for seg på en så liten båt og motor??

Mvh

Gega

Hilsen Geir

Ok, ser at dere alle foretrekker å sitte på midten, kanskje jeg får teste med det først før jeg gjør noe annet:-)

Hva med hydraulisk styring på en sånn liten båt, er det bortkastet penger, eller?

Jeg har en kompis med maken til båt men med 60 hk Johnson fra 1994...han klarer ikke mer enn 25-26 knop på den og det virker på meg at han ikke får ordentlig turtall, propellen han har er 13 3/ x 17...jeg syns den virker enorm til å være montert på en så liten motor...noen som vet om hvordan propell han burde prøve eller noen som vet hvilken propell som skal være til denne båten med den aktuelle motoren?

Hilsen Geir

Johnson/Evinrude i den størrelsen har store propeller og lav giring. Til sammenligning så vil nok en Yamaha F50 has noe sånt som 11 1/4 x 13" , med annen utveksling og et smekrere undervannshus.

Tipper den 60-hesteren bør ligge på ca 5500 rpm på full gass..

25-26 knop er ikke all verden av fart, men virker som at dette skroget begynner å butte i mot litt fartsmessig ved rundt 26 knop

Har teleflex "no feeback" styring på min Yamarin med F115 - savner ikke hydraulisk styring et sekund..!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

5200 er vel innenfor det akseptable, neste str ned blir 15" stigning, da kan turtallet bli litt høyt igjen

teleflex NFB funksjonen er vel i selve styresnekka , fant den her: http://www.maritim.no/motor-styring/styring/mekanisk-styring_3/teleflex-styresnekke-nfb-4-2

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ok, det der var jeg ikke klar over, ser at ultraflex også har en styresnekke som heter T 73 NRFC og som har samme funksjonen.

Jeg solgte min Yamarin 5940 med med en Yamaha F115 uten hydraulisk styring, kan vel ikke si at jeg tenkte så mye over at jeg burde hatt det heller.

Men om jeg skal ha en sånn styresnekke med alt tilbehør og ny styrekabel..da begynner jeg å nærme meg prisen av dette settet fra flak.no

http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=1020&MainPrC=1000&ProdNo=H1002685

Dette settet koster meg 2500.-

Men så kommer spørsmålet, bør jeg kjøpe den med tilbakeslagsventil eller har det mer å si på en større motor?

Hilsen Geir

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...