glalaksen Startet 5.Juni.2012 Del på Facebook Startet 5.Juni.2012 Lager meg en egen tråd for strømmen ombord i båten vår. Her har det dukket opp mye rart. Har begynt med å fjerne en masse ledninger som ikke var i bruk. Det ble en god bærepose av det. Er masse å gjøre som å bytte ut diverse lampettledninger, bytte ut ødelagte kabelsko, prøve å få et oversiktelig system osv osv Første utfordring: Har en slik dings som regulerer ladingen mellom startbatteri og forbruksbatteri. Tilsvarende denne: http://www.elja.nl/h...ng/diode_en.pdf Har den typen med R- connection denne skal kobles på spenningsregulator og ladelampen. Denne har ikke vært koblet så lenge jeg har hatt båten. Kan det være årsaken til at ladelampen lyser kraftigere ved høyere turtall omtalt i denne tråden: https://baatplassen.n...ll-hva-er-galt/ Hvordan får jeg koblet denne, Har vel innebygd regulator? Og til slutt hva slags funksjon har R- connection? Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 En ting til hvor tykke ledninger skal jeg bruke mellom denne og dynamo og batterier? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Den skilledioden ville jeg ikke ha brukt med mindre du har en dynamo med ekstern sense. Det var en slik i min Columbi også når jeg kjøpte den, på grunn av spenningstapet på 0,6-0,8 volt i en slik fikk ikke batteriene mer enn 13,6 volt på max og ble derfor aldri ladet som de skulle. Jeg skiftet i stedet til et BEP skillerele, det fungerer uten tap og er en bedre løsning. Ledning mellom dynamo og batteri: Jeg ville gått for minimum 16 kvadrat. Bruk mangetrådet ledning, beregnet for båt/bil. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Jeg kommer nok til å følge denne tråden nøye om det blir matnyttig innhold. Har en følelse av at strømopplegget i min comfort30 er i samme gata som ditt. Grunnleggende opplæring og prinsipper for oppbygging av opplegget fra landstrøminntaket til den enkelte forbruker er noe jeg må få oversikt over. Tenker da på hvilke komponenter man skal bruke på de ulike delene av systemet. På søndagen bestilte jeg en bok oversatt av Herr Winge på Haugen bok. Tipper den kommer en av de første dagene, så da får jeg sette meg til å lese. Ellers har jeg brukt 3 artikkler i båtbladet for å lære litt prinsipper i begynnelsen. Jeg mistet strømmen ombord på alt, bortsett ifra på det utstyret som var koblet direkte på forbruksbatteriet, 3 dager etter overtakelse. Fikk etterhvert byttet det meste av koblinger med nye, men skal bytte ut el-tavlen og legge opp med fordelingsskinner mellom sikkring og forbruker, der hvor det er flere forbrukere, eksempelvis alle cabinlys. -det er ihvertfall slik jeg har forstått det skal gjøres. I dag er for eksempel 10 minuser, til ulike forbrukere koblet sammen med dobble skjøte-hunner. .... Så, dette kan bli en spennende tråd. Linker til prinsipptegninger hadde vært kjekt. Ingar har vel noe på lur tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Takker igjen Index Du er veldig flink til å svare på alle spørsmålene mine. Setter stor pris på det. Er det et slikt du har montert? http://www.maritim.no/elektrisk/brytere-og-paneler/batterivelger/bep-voltsenitivt-rele-125a-dual-sense Kan jeg bruke dette. Er kjappere å få tak i dette. http://biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Skillerele-25230/ Min skillediode sto i motorrommet på en planke satt opp mellom dieseltank og motor og er angrepet av rust. Kan jeg f.eks flytte et nytt et inn på skottveggen enten på wc eller i skapet ved døren? Eller er det noen regel om at de må stå veldig nært dynamo eller batteri? Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 (redigert) Ingen som har erfaring med denne fra biltema? En ting til kjøpte 2,5 kvadrat ledning på biltema som jeg skal bruke til å bytte ut div lampettledning som er ombord nå. Hvor stor sikring tåler denne tykkelsen? En ting til, hvor er det riktig å koble til landternene. Skal disse kobles på hovedstrømsbryteren slik at de kommer på når man kobler til. Eller har man dem på egen bryter? Er det noe annet en startmotoren som skal kobles til startbatteriet? Mener å ha lest en plass at lensepumpe og/eller Vhf skal på start??? Redigert 6.Juni.2012 av glalaksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Lensepumpe, automatisk, kobles direkte på batteri utenom hovedstrømbryter fordi den skal kunne fungere uten at hovedstrømbryter er på. Den skal jo gjerne fungere mens du ikke er i båten. Men må vel uansett via en sikring. Å koble denne til startbatteriet er vel ikke helt feil da dette sannsynligvis er det som oftest er toppladet. Men her skal jeg ikke være bastant. VHF skal også direkte på batteri slik at den fungerer selv om det er feil på annet annlegg. Etter "boka" så skal VHF kobles på et høytmontert batteri slik at du har strøm på den mens skipet er på vei ned i havet. :) også denne må via en sikring. Lanterner kobles på egen bryter på el-tavla. Du vil jo ikke ha behov for lys der på dagtid. Om du har kompass med innebygget lys så kobles vel også dette sammen med lanternebryteren slik at du har lys i kompasset når du finner det for godt å sette på lanterner. Lys på logg går vel på samme også. Hva skal du bruke for å fordele henholdsvis pluss etter sikring/bryter og minus hvor det er flere forbrukere på samme kurs? -for eksempel på cabine-lys? Er det en slik skinne det går i? Holder på med samme greiene som deg vet du. :) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 (redigert) Tja godt spørsmål. I dag er landternene koblet til to stooore sukkerbiter som ligger og slenger i motorrommet. Jeg tenkte at jeg dro en kabel fra hver landterne inn til "strøm skapet" og koblet dem på en ledig bryter der. Sånn som det er i dag inni skapet så er det bygd opp med flere kabelsko festet sammen og inn på bryterne. Tanken var å ordne opp i skapet når kablene er kommet på plass. Minusen inne i skapet er i dag koblet på en rund dings som det er koblet på mange med kabelsko. Jeg kan ikke demontere for mye av gangen for da tror jeg fort jeg får krøll. Forslag til utstyr for å koble sammen med blir jeg veldig glad for. Må være enkelt og greit. ikke for fancy... Redigert 6.Juni.2012 av glalaksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Angående ledninger til lys i lugar, kan jeg ta strøm fra et lys og koble på neste osv.? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Min skillediode sto i motorrommet på en planke satt opp mellom dieseltank og motor og er angrepet av rust. Kan jeg f.eks flytte et nytt et inn på skottveggen enten på wc eller i skapet ved døren? Eller er det noen regel om at de må stå veldig nært dynamo eller batteri? Jeg brukte BEP sin, men ikke den Dual Sense varianten du viser til. Det kan godt være at Biltema sin er helt OK. Til den prisen ville jeg i det minste ha prøvd. Min stod også på den plankebiten du viser til, men jeg har flyttet den inn i skapet på toalettet. Sa har jeg litt mer kontroll på hva den gjør. Jeg har koplet forbruksbank som primærbatteri, da slipper jeg å belaste releet med all ladestrøm til den banken som alltid er tommest. Startbatteriet får uansett det det trenger, ikke noe problem! 2,5 kvadrat tåler vel rundt 20A, men spenningsfallet avhenger av lengden på kabelen. Så til applikasjoner der spenningsfall er kritisk, er det lurt å gå opp i kvadrat. Kjøleskap og kokeapparat for eksempel. Og dieselvarmer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
egilwh Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Disse er jo kjekke da. Hos meg har jeg brukt en av de store skinnene til jord i elskapet. http://www.maritim.no/elektrisk/kopling-og-sikringer/koblingsskinner Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
glalaksen Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Index: Flytter min inn i båten der det er bedre miljø for sånne elektriske duppeditter. Har kjøpt den fra biltema og skulle vært og montert nå, men er hjemme med syke unger. Jeg trodde regelen var at start alltid skal være 1. batteri, men er jo logisk at forbruk trenger mer lading. Den 2,5 kvadraten jeg har kjøpt inn tenkte jeg kun å bruke til landterner og lys. skal bytte ut noe som ser ut som 0,75 kvadrat eller der omkring. Egilwh Er noe sånt jeg har tenkt på. tror jeg bør lage meg en plan når jeg kommer litt videre. Det primære akkurat nå er å få koblet opp batteriene og få liv i landternene så jeg kan komme meg ut en tur til helga. Fikk mms bilder fra en kompis som har fått en 50 kilos kveite på stor gummifisk her om dagen. Da kan jo ikke jeg drive og tulle med strøm Har en wallas 2400 ombord. Hvilken dimensjon skal det være på kablene til denne? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Primærbatteriet får lading direkte fra dynamo, sekundærbatteriet får via releet. Da er det ikke så lurt å kjøre hoveddelen av strømmen vi releet da belastningen blir unødig stor. Startbatteriet får uansett sitt, etter start tar det kun få minutter før bankene koples sammen. Selv med godt nedtappet forbrukbank tar det skjelden mer enn 10 minutt før releet har slått inn. Så det hadde jeg ikke bekymret meg for! Angående Wallasen: Det kommer litt an på lengden på kablene. Ved korte kabler holder nok 4 kvadrat, men med litt avstand kan 6 kvadrat være OK. På den annen side, hvorfor ikke legge 6 kvadrat uansett? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
glalaksen Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Den står på do veggen som er mot salongen, men er helt enig i tankegangen bedre med 6 enn 4 for sikkerhetskyld. Bare for å få det avklart. Kan ikke kablene bli for tykke? kunne jeg hatt 20 kvadrat til wallasen. For å sette det på spissen. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Den 2,5 kvadraten jeg har kjøpt inn tenkte jeg kun å bruke til landterner og lys. skal bytte ut noe som ser ut som 0,75 kvadrat eller der omkring. Har en wallas 2400 ombord. Hvilken dimensjon skal det være på kablene til denne? Jeg synes 2,5 kvadrat til lanterner og lys høres overdimensjonert ut.... Ikke at det er noe problem, jo større kvadrat jo mindre spenningstap. Det samme gjelder Wallas eller hva som helst. Men nå er det jo sånn at prisen på kabelen avhenger av kvadrat og kvalitet.... Den sorte/røde tolederkabelen på BT får du i 0,7, 1,5 og 2,5 (og noen størrelse over det) Til lanterner og lys så må det jo holde i lange baner med 1,5. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Ingar Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Ingen som har erfaring med denne fra biltema? Vet at flere har spurt om dette, men jeg har ikke sett noen som har delt sine erfaringer. Ut fra pris og utseende er det en kina-kopi av BEP, de har også brytere som etterligner BEP's produkter. Ang. startbatteri så er det kun starter som skal tilkobles. (enig i betraktingen til Eurekas omkring lensepumpe, at dette batteriet alltid er fullt, men på den annen side så har forbruksbanken gjerne vesentlig større kapasitet) Normalt vil dynamoen være koblet til startene og vil da indirekte også være koblet til startbatteriet. Hvilket medfører at all ladestrøm må gå gjennom releet. (ladebehovet til startbatteriet er i praksis null) Det beste er derfor å flytte koblingen til dynamoen over til forbruk, gjerne bytte ut med en større dimensjon også hvis det medfører lengre kabel. Heller ikke uvanlig at kabelen i utgangspunktet er underdimensjonert. (Skrevet endel om dette her: https://baatplassen.n...lere-batterier/ ) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Egilwh: Er den kabelen til BT du referer til jeg har kjøpt. Tok 2,5 kvadrat for sikkerhetsskyld. Ingar: Var og kjøpte den på BT i går er så billig at den er verdt å prøve, og jeg fikk den med en gang. viktig. Har forøvrig erfart at BT i Bodø er veldig greie hvis jeg kommer tilbake med noe jeg ikke er helt fornøyd med o.l. Må lese den tråden du linket til, men hvor store kabler skal jeg ha? Bli ikke lange strekk. alt er i motorrommet. Hvordan finner jeg kvadraten på en kabel? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Vi har en kalkulator her: https://baatplassen.n...kulatorer&id=14 Det som er kritisk er kabel mellom dynamo og batteri, da spes. om du har en dynamoregulator som sjekker spenningen lokalt på dynamoen. (ikke egen kabel til batteriet for dette). Større spenningsfall her enn ca 0.2 volt ved full ladestrøm bør man ikke ha. Har du en 70A dynamo og det er 1 meter mellom den og batteriet betyr det at 16kv er nok. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 (redigert) ok takker igjen. Er ikke noen ekstra ledning der. Hvordan finner jeg ut kvadraten på en kabel jeg allerede har? Redigert 6.Juni.2012 av glalaksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.