Nero II Startet 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2012 Hei, fotsyka har meldt seg og jeg ønsker å gå over til seilbåt. Jeg ønsker meg en lankjølet seilbåt, men undres på om det er noe som overhode produseres lengre. Erfaringene fra liv med motorbåt tilsier at jo grovere sjø, jo viktigere er at en har bygget inn sikkerhet i skroget, og ut fra det har jeg tenkt meg at en langkjølt båt vil passe meg. - Men lages de overhode mer? Jeg hadde tenkt meg plastbåt i størrelse opp til ca 30-32 fot, slik at jeg kan seile norskekysten og Skagerak, men jeg vet ikke om annet enn IF fra 70 tallet som jeg synes blir for liten for meg. - Hvis det ikke lages slike båter mere, hva er aktuelle merker som ble laget opp mot nylig? Er f.eks IW 31 langkjølt? - Er det spesielle forhold jeg bør være oppmerksom på i denne konstruksjonen? Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Det ligger noen fine Vindø 32 ute (29 fot) på Finn.no. Har mye erfaring med en slik en, supre båter med fin innredning! Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
bliss X Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Ja det er vel fortsatt noen som produserer langkjølte båter. Eneste jeg kan komme på i farten er Hans Christian: http://bluewaterboat...33-traditional/ Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) http://www.finn.no/f...nnkode=34110860 Ikkje ny, men sikkert kurant. Redigert 5.Juni.2012 av JGH (see edit history) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Kristian_H Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Grunnen til at det ikke lengre produseres mye langkjølte båter er vel at de seiler saktere, går lavere og er vanskeligere å styre enn båter med "vanlig" kjøl. en gammel langkjølt Najad eller lignende, som linket til i innlegget over er gode båter som mange bruker på langtur. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Ja det lages i massevis, Island Packet for eksempel, det produseres også Hans Chrisitian 33T på bestilling i Thai om ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 vanskeligere å styre enn båter med "vanlig" kjøl. vanskeligere å styre ? De er vel mer retningsstabil så de styrer vel heller seg selv ergo lettere å holde styr på Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Najad 34 er ikke langkjølet, men har delt lateralplan. En langkjølet båt har roret feste til kjølen slik som på f.eks HR rasmus som ble produsert fram til 1979 Delt lateralplan: Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 En i foreningen her har en Fortissimo 33. Dette er en båt som ikke er så kjent i Norge men som har egen klasseklubb i Sverige. Jeg har prøveseilt den båten og det fine med den er at den seiler ok i lite vind. Det er en tilsalgs her sør. Det er ikke den båten som jeg kjenner til. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Jawik Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Er f.eks IW 31 langkjølt? Finnkjøl. IOR 1/2 ton. Sparkman & Stephens design #1899C. Ligner på SHE 31 av South Hants Engineering (UK). Island Packet 360 - 36' - ny av året 2012 og langkjølt. Redigert 5.Juni.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Roger jo Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Mener at Motiva bygger enda, http://www.xn--btsider-exa.com/default-css.asp?k=1589&id=5817 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kristian_H Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 vanskeligere å styre ? De er vel mer retningsstabil så de styrer vel heller seg selv ergo lettere å holde styr på sant det Enzo, men jeg tenkte på i havn, i revers og ved slag. Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Jeg tror Marieholm-33 (Fortissimo) fremdeles blir produsert i Nederland. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Både 40 og 35 har vel delt lateralplan, Mulligan. Forøvrig er Overseas drømmebåter i begge størrelsene. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 7.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Tusen takk for opplysende og kloke råd og vurderinger! Båtplassen er et flott sted å være! Til Bliss X: takk for instruktiv sondring. Kan du også si noe om hva forskjellen betyr i praksis? Den NAJAden som du bruker som eksempel, og som JGH linker til, så ut som en fin båt men det er litt av et løft å ta tak i en båt som er så godt som uten elektronikk. Men at kvalitet på skrog og nnredning er topp, det tror jeg. Ellers takker jeg for opplysningen om at Fortissimo 33 er en Marieholmbåt, har seilt noe med Marieholm 26 og syntes den oppførte seg veldig greitt - selv om den er et like hakk for liten. Den som lå til salgs i Lyngdal var faktisk slik at jeg tror jeg må ta en tur.... Så må jeg nok også si at det å gå for en helt ny båt, som en Hans Christian 33, det er "out of my league". Selv om jeg nok har pengene, så bruker jeg ikke så mye båt, men opp mot en 5-600 000 kan jeg tenke meg, men da skal det være bra strøkent. Ellers er det ingen som har kommentert noe jeg selv har gått og lurt på: Hva er det seilere vet som har gjort at langkjøla båter er blitt så marginalisert? Seiler de så mye senere/lavere? Er det ratio vkt i kjøl/total som er det viktige og ikke utformingen? Takk for fortsatt hjelp og interesse! Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Ellers er det ingen som har kommentert noe jeg selv har gått og lurt på: Hva er det seilere vet som har gjort at langkjøla båter er blitt så marginalisert? Seiler de så mye senere/lavere? Er det ratio vkt i kjøl/total som er det viktige og ikke utformingen? Grunnen til at det ikke lengre produseres mye langkjølte båter er vel at de seiler saktere, går lavere og er vanskeligere å styre enn båter med "vanlig" kjøl. vanskeligere å styre ? De er vel mer retningsstabil så de styrer vel heller seg selv ergo lettere å holde styr på sant det Enzo, men jeg tenkte på i havn, i revers og ved slag. Står ikke det meste i disse innleggene? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Hva er det seilere vet som har gjort at langkjøla båter er blitt så marginalisert? Seiler de så mye senere/lavere? Er det ratio vkt i kjøl/total som er det viktige og ikke utformingen? Naturlig utvikling vil jeg tro. Det er jo ekstreme racere som også her driver utviklingen. Man fant etter hvert ut at en dyp, kort kjøl ga mye bedre løft enn en grunn og lang. Den dype, korte finnekjølen gir også mindre våt overflate og gir tyngdepunkt som ligger dypere i båten. Ulempen er at båten fort kan bli vinglete når det går fort unnavind. Det samme har jo skjedd med rigg. Man har gått fra flere forseil til ett som er høyt og relativt kort, high-aspect. Samme med storseil hvor gaffelseilet måtte vike for et høyere og kortere seil med mer effekt i samme seilflate. Riggen ble også lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.