Jump to content

produseres det langkjølede seilbåter idag?

Nero II

Recommended Posts

Hei,

fotsyka har meldt seg og jeg ønsker å gå over til seilbåt.

Jeg ønsker meg en lankjølet seilbåt, men undres på om det er noe som overhode produseres lengre.

Erfaringene fra liv med motorbåt tilsier at jo grovere sjø, jo viktigere er at en har bygget inn sikkerhet i skroget, og ut fra det har jeg tenkt meg at en langkjølt båt vil passe meg.

- Men lages de overhode mer?

Jeg hadde tenkt meg plastbåt i størrelse opp til ca 30-32 fot, slik at jeg kan seile norskekysten og Skagerak, men jeg vet ikke om annet enn IF fra 70 tallet som jeg synes blir for liten for meg.

- Hvis det ikke lages slike båter mere, hva er aktuelle merker som ble laget opp mot nylig?

Er f.eks IW 31 langkjølt?

- Er det spesielle forhold jeg bør være oppmerksom på i denne konstruksjonen?

Det ligger noen fine Vindø 32 ute (29 fot) på Finn.no. Har mye erfaring med en slik en, supre båter med fin innredning! :smiley::sailing:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Tusen takk for opplysende og kloke råd og vurderinger! Båtplassen er et flott sted å være!

Til Bliss X: takk for instruktiv sondring. Kan du også si noe om hva forskjellen betyr i praksis?

Den NAJAden som du bruker som eksempel, og som JGH linker til, så ut som en fin båt men det er litt av et løft å ta tak i en båt som er så godt som uten elektronikk. Men at kvalitet på skrog og nnredning er topp, det tror jeg.

Ellers takker jeg for opplysningen om at Fortissimo 33 er en Marieholmbåt, har seilt noe med Marieholm 26 og syntes den oppførte seg veldig greitt - selv om den er et like hakk for liten. Den som lå til salgs i Lyngdal var faktisk slik at jeg tror jeg må ta en tur....

Så må jeg nok også si at det å gå for en helt ny båt, som en Hans Christian 33, det er "out of my league". Selv om jeg nok har pengene, så bruker jeg ikke så mye båt, men opp mot en 5-600 000 kan jeg tenke meg, men da skal det være bra strøkent.

Ellers er det ingen som har kommentert noe jeg selv har gått og lurt på: Hva er det seilere vet som har gjort at langkjøla båter er blitt så marginalisert? Seiler de så mye senere/lavere? Er det ratio vkt i kjøl/total som er det viktige og ikke utformingen?

Takk for fortsatt hjelp og interesse!

Ellers er det ingen som har kommentert noe jeg selv har gått og lurt på: Hva er det seilere vet som har gjort at langkjøla båter er blitt så marginalisert? Seiler de så mye senere/lavere? Er det ratio vkt i kjøl/total som er det viktige og ikke utformingen?

Grunnen til at det ikke lengre produseres mye langkjølte båter er vel at de seiler saktere, går lavere og er vanskeligere å styre enn båter med "vanlig" kjøl.

vanskeligere å styre ? De er vel mer retningsstabil så de styrer vel heller seg selv ergo lettere å holde styr på

sant det Enzo, men jeg tenkte på i havn, i revers og ved slag.

Står ikke det meste i disse innleggene?

Hva er det seilere vet som har gjort at langkjøla båter er blitt så marginalisert? Seiler de så mye senere/lavere? Er det ratio vkt i kjøl/total som er det viktige og ikke utformingen?

Naturlig utvikling vil jeg tro.

Det er jo ekstreme racere som også her driver utviklingen. Man fant etter hvert ut at en dyp, kort kjøl ga mye bedre løft enn en grunn og lang. Den dype, korte finnekjølen gir også mindre våt overflate og gir tyngdepunkt som ligger dypere i båten. Ulempen er at båten fort kan bli vinglete når det går fort unnavind.

Det samme har jo skjedd med rigg. Man har gått fra flere forseil til ett som er høyt og relativt kort, high-aspect. Samme med storseil hvor gaffelseilet måtte vike for et høyere og kortere seil med mer effekt i samme seilflate. Riggen ble også lettere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...