kjellboe Startet 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2012 Jeg har nå fått montert en 30 hk evinrude 91 modell, og var ute og testkjørte igår. Den går som ei kule på bånn gass, men jeg sliter med og få den til og gå sakte nok til dorging (selv på tomgang)... Noen ganger går den sakte og fint men begynner og fuske for så og stoppe. Den er alltid lett og starte når jeg gir den litt gass... Når jeg skulle kjøre hjem etter litt dorging i går så ville den ikke dra ordentlig og fusket et par minutter før den plutselig kom seg, skulle nesten tro den soter seg ned elller noe sånt... Jeg synes også at det ryker mye av motoren når jeg kjører, mog det ble mye olje i vannet når jeg testet den i en tønne... Noen tips? -Kjell Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 mulig du blander for mye olje i bensinen.er den 2sylindret? Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Ja, den er tosylindret.. Jeg har aldri blandet slikt før og hadde bare oppi det han på marinaen ga meg, mulig han tok i litt... Er det noen slitedeler på motoren jeg bør vurdere om det ikke hjelper? (tennplugger, pluggkabler osv?) Den skal ha 2% olje? -Kjell Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 2% ja. det vil si 1 desiliter olje på 5 liter bensin. Ikke ha på mer.. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 (redigert) Var ute igjenn i dag med kone og to barn (3 år og en på 6 mnd) så stoppet den midt ute på innsjøen vi var i, og ingen andre båter og se... Jeg lot oss tilslutt drive inn til land den veien det blåste og fikk rodd oss til nærmeste brygge... Fant ut i kveld at det er splinten som holder svinghjulet i riktig posisjon som hadde gitt seg... Så jeg skal bytte den og tennplugger i morgen da de var helt sotet ned... Hva skal foresten ladingen ligge på på disse motorene? Er det noe annet jeg bør bytte samtidig? -Kjell Redigert 6.Juni.2012 av kjellboe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Om du nettop har kjøpt den kan det være kjekt å bytte gearolje om det ikke er gjort. ? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
kjellboe Svart 8.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2012 Jeg vet ikke hva de har gjort, så det skal jeg vurdere :) Fikk forresten byttet splinten til svinghjulet og tennplugger til noen som var riktige i går, og da gikk den heeeeelt strøkent :) -Kjell Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 (redigert) Jeg sliter litt fremdeles. Nå har jeg byttet følgende: - splint ved svinghjul en gang til (og skrudd til med riktig moment 140nm) - Alle bensinslanger på motoren da de var gamle - Alle pakninger i forgasser. - Pakning mellom bensinpumpe og blokk Det som henger igjenn nå er at om motoren kveler seg må jeg bak og pumpe, så starter den igjenn... Er det normalt? -Kjell Redigert 17.Juni.2012 av kjellboe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Du burde ha byttet hele bensinpumpen når du først var i gang. Lufteskruen på tanken skal være åpen ellers greier ikke motor å få bensin nok, kan også være skitt. Sjekk der du fester slangen til tanken, løsne dette og undersøk røret som går ned i tanken. Kan hende det er en tett metallsil der. Hvilken splint ved svinghjulet tenker du på? Svinghjulet er jo festet med en låsskrue ovenfra, muligens er det en låssplint til svinghjulet, men dèt skal ikke forårsake slike problemer. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Det er ikke normalt at den kveler seg og ikke normalt at du må pumpe om den kveler seg.. men det tyder vel på at den får for lite bensin. Bytta du membran i pumpen også? hvordan kveler motoren seg? stopper den på tomgang eller når du gir gass? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
kjellboe Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Lufteskruen på tanken er åpen. Slangen og koblinger fra tank til motor er helt nytt. Metallsila i tanken har jeg ikke sjekket, så den skal jeg se på i morgen... Den kan kvele seg på tomgang, og i overgangen når jeg skal sette den i gir, den ble en del bedre etter at jeg gikk gjennom lista i forrige post. Nå gikk den javnt og fint når den var varm på forrige test tur som ikke var allt for lang. Jeg har åpnet bensinpumpa og membranen ser tett ut, det er noe rust inni der på den plata slangen fra tanken kommer inn mot. Så jeg funderer på å kjøpe et pakningssett til bensinpumpa eller bytte den ut. Vil dette kunne hjelpe? -Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.