Jump to content

30 hk Evinrude 91mod Ryker mye og stopper ofte på tomgangskjøring.


kjellboe

Recommended Posts

Jeg har nå fått montert en 30 hk evinrude 91 modell, og var ute og testkjørte igår.

 

Den går som ei kule på bånn gass, men jeg sliter med og få den til og gå sakte nok til dorging (selv på tomgang)...

Noen ganger går den sakte og fint men begynner og fuske for så og stoppe.

 

Den er alltid lett og starte når jeg gir den litt gass...

 

Når jeg skulle kjøre hjem etter litt dorging i går så ville den ikke dra ordentlig og fusket et par minutter før den plutselig kom seg, skulle nesten tro den soter seg ned elller noe sånt...

 

Jeg synes også at det ryker mye av motoren når jeg kjører, mog det ble mye olje i vannet når jeg testet den i en tønne...

 

Noen tips?

 

-Kjell

Link to post

Var ute igjenn i dag med kone og to barn (3 år og en på 6 mnd) så stoppet den midt ute på innsjøen vi var i, og ingen andre båter og se...

 

Jeg lot oss tilslutt drive inn til land den veien det blåste og fikk rodd oss til nærmeste brygge...

 

Fant ut i kveld at det er splinten som holder svinghjulet i riktig posisjon som hadde gitt seg...

Så jeg skal bytte den og tennplugger i morgen da de var helt sotet ned...

 

Hva skal foresten ladingen ligge på på disse motorene?

 

Er det noe annet jeg bør bytte samtidig?

 

-Kjell

Redigert av kjellboe (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg sliter litt fremdeles.

 

Nå har jeg byttet følgende:

- splint ved svinghjul en gang til (og skrudd til med riktig moment 140nm)

- Alle bensinslanger på motoren da de var gamle

- Alle pakninger i forgasser.

- Pakning mellom bensinpumpe og blokk

 

Det som henger igjenn nå er at om motoren kveler seg må jeg bak og pumpe, så starter den igjenn...

Er det normalt?

 

-Kjell

Redigert av kjellboe (see edit history)
Link to post

Du burde ha byttet hele bensinpumpen når du først var i gang.

 

Lufteskruen på tanken skal være åpen ellers greier ikke motor å få bensin nok, kan også være skitt.

Sjekk der du fester slangen til tanken, løsne dette og undersøk røret som går ned i tanken.

Kan hende det er en tett metallsil der.

 

Hvilken splint ved svinghjulet tenker du på?

 

Svinghjulet er jo festet med en låsskrue ovenfra, muligens er det en låssplint til svinghjulet, men dèt skal ikke forårsake slike problemer.

Link to post

Det er ikke normalt at den kveler seg og ikke normalt at du må pumpe om den kveler seg.. men det tyder vel på at den får for lite bensin. Bytta du membran i pumpen også?

 

hvordan kveler motoren seg? stopper den på tomgang eller når du gir gass?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Lufteskruen på tanken er åpen.

Slangen og koblinger fra tank til motor er helt nytt.

Metallsila i tanken har jeg ikke sjekket, så den skal jeg se på i morgen...

 

Den kan kvele seg på tomgang, og i overgangen når jeg skal sette den i gir, den ble en del bedre etter at jeg gikk gjennom lista i forrige post.

Nå gikk den javnt og fint når den var varm på forrige test tur som ikke var allt for lang.

 

Jeg har åpnet bensinpumpa og membranen ser tett ut, det er noe rust inni der på den plata slangen fra tanken kommer inn mot.

Så jeg funderer på å kjøpe et pakningssett til bensinpumpa eller bytte den ut. Vil dette kunne hjelpe?

 

-Kjell

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...