Jump to content

Bayliner 2855, heve kjøp/erstatning for lekkasje på bensintank?


Jazzmatazz

Recommended Posts

Kjedelig sitasjon for oss begge parter dette:

 

Har lekk bensintank på båt som er kjøpt for en god uke siden.

 

Kjøpte båt i pinsen og kjørte hjem fra Arendal-Oslo på sjøen. Selger hadde litt under kvart tank da vi prøvekjørte og ingen problemer/lukt. Dog stod kalesje åpen samt luker. Luktet litt ved overnatting i Tjøme, men jeg har aldri hatt bensinbåt før.. så tenkte det luktet fra motor. Kom hjem dagen etterpå med nesten tom tank/tankmåler litt dårlig og sa empty- men greide å komme meg de 10 minuttene fra havna en halv uke etter for å fylle bensin. Da ble det fyllt 320 liter altså noe under full tank. Selger fyllte aldri mer enn kvart/halv tank.(400 liters tank). Kjørte kun de 10 min tilbake i havna da. Dagen etter drar jeg ned for å vaske/rydde. Lukter veldig mye bensin i kabin foran og kjøkkenskap/skott. Ser ingen lekkasje. Prøver å se i kjøl der hvor det var litt olje/svart hvor jeg spurte selger hvorfor lå der,- og han mente det kom fra service eventuelt motorbyttet (ny motor i 2010) jeg trodde på selger, vanskelig å anslå hvor dyp kjølen er og hvor mye som ligger der da det er trangt under og i forkant av motor.

 

Der lå det ihvertfall 10 liter med bensin med et lite oljelag på toppen.Før det spylte jeg ned i kjølen og lot lensepumpa gå for å skylle ut litt. Derpå brukte jeg handpumpe for å ta det som ikke lensepumpa tok. Kjølen ble "tørr". Men, allerede etter 1 time ble det et bensinlag der igjen. Det siver ut av åpningen langs med dørken mellom bensintank og motor. Nesten helt sikkert kommer dette fra tankens underside og har ingenting med påfyllingsstuss eller lufteslange.

 

Selger sier båten har stått på land i vinter som var med bunnplugg ute med baug som høyeste punkt, da burde vel kjølen være tørr og lekkasjen ha vært der i selgers eietid.

 

Jeg har snakket med et verksted som kan ta jobben muligens om to uker. Vet ikke kostnad for dette enda, men det er en ganske stor jobb. . Midtkabin må skjæres hull i da tank er støpt inne i glassfiber, for så å sette inn ny og støpe igjen. I tillegg så kommer jo prisen av en ny tank.

 

I og med at båten er kjøpt uten at dette er nevnt kvalifiserer dette i mine øyne til en vesentlig mangel. (jmf. lovdata sine sider) Jeg mener dette er noe selger må dekke eller at kjøpet heves. Jeg tror størrelsesordenen på kostnad er et sted 30-40.000,-.

 

Selger vil ikke heve kjøpet da han ikke har interesse av å ha en båt med defekt tank og mener det har skjedd i min tid som eier.

 

Jeg har jo tidligere i korrespondansen mellom selger og meg spurt om der er noen lekkasje i båten. Hvor selger har svart at det ikke er noen.

I tillegg spurte jeg om når vi var for å kjøpe båten; Om tanken var blitt byttet og tilstanden på den, siden motoren ble byttet for et par år siden,- da jeg hadde sett en slikt tråd på Baylinerownersclub-forumet hvor en slik tank ble byttet og det virket som en stor jobb.

 

Er jo glad for at turen hjem gikk bra, tross tilstanden i tank og kjølsvin, man vet jo hva som kunne ha skjedd i verste fall. Jeg har jo kun vært ute en halvtime av havnen siden jeg kom til Oslo,- da for å fylle bensin. Ellers har jeg ikke brukt båten bortsett fra å vaske/rydde samt flere turer til og fra båt for å finne ut dette med lekkasjen.

 

Hva mener dere? Båten er den som står i signaturen/profilen min. Prisen for båten var 200.000,- 1992 modell.

Redigert av jazzmatazz (see edit history)
Link to post

Jeg ville absolutt krevd dekt reparsjon, hvertfall noe av det. Tviler sterkt på at tanken tilfeldigvis var 1/4 full, og at tilfeldigvis når du kjøpte båten så ble det hull i tanken og ikke på noe annet tidspunkt på de 20 årene båten er brukt. men Akkurat på din tur fra Arendal til Oslo ble det hull.. Tvilsomt.

 

Snakk med selger først og foreslå spleising. Om han nekter sier du at du kjører en sak på det og at du vil belaste han med de utgiftene du får, i tilleg til advokatutgifter. Det kan være nok å nevne det for å få selger litt mere på gli. Om du går videre med det er ditt valg. Det er dyrt og tar ofte lang tid.

 

Jeg kjøpte selv katta i sekken for to år siden. Fikk kunn prøvd båten i en kanal der det ikke var bølger, og fikk heller ikke kjøre selv, da det var en del berg i kanalen. Jeg var dum, ivrig og ung og kjøpte båten pga god pris. Første turen jeg brukte båten i bølger sprakk hele båten opp(igjen), og jeg kom meg så vidt til land med ødelagt akterspeil. Verksted sa båten var sjøudyktig, og "nyovermalt" gammel skade. Nå to år senere ligger fortsatt båten i hagen min og er relativt shabby stand etter to år utendørs. Ingen penger er kommet tilbake. Men tror selger har fått et betalingskrav nå. Vurderer snart å selge hele sulamitten og bli ferdig og glemme de 100000 jeg betalte som en lærepenge.

 

Håper det løser seg lettere for deg. :smiley:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Dersom han alltid har hatt halv/kvart tank er det jo ikke rart at det er hull på tanken. Når båten ligger stille med mye luft i tanken vil det begynne å kondensere. Vannet vil samle seg i laveste punkt på tanken og med tiden tærer dette hull i tanken, så det kan jo hende at det blir større og større hull med tiden. På mc er det vel vanlig å syrevaske tankene og så behandle med et epoksy produkt for å støpe en hinne inne i tanken. Dette blir vel vanskelig å få til i båten og dersom tanken er ute er det jo like greit å sette inn en ny. Tankene bør våre fulle når båten ligger stille over tid, ihvertfall ha på kondensfjerner iblant.

Link to post

Om det ikke luktet noe eller var merker etter tidligere beninlekkasjer så har det jo åpenbart ikkje lekt før. Det er nå engang slik at en tank er tett til den plutselig ikkje er det lenger.. Det er jo ikkje slik at man får noe som helst forvarsel eller noe.

Min tank også begynte å leke sånn brått over natta, aldri sett en dråpe før det plutselig lå flere liter å fløt så den logikken om det skulle være en vesentlig mangel kan eg overhodet ikkje sjå.

 

Å begynne å skjære ut tanken er galskap og fullstendig overkill. Den er 100% sikkert lekk i nedre sveis, det kan tettes med kjemikalier

Link to post

Du må uansett sørge for å få dokumentert dette med masse detaljbilder når tanken blir tatt ut. Det bør være lett å se, ihvertfall for en fagmann, om dette er helt nytt eller om det har vært der en stund.

 

Vil vel forøvrig tro at det skal være mulig å reparere tanken slik at du ikke må kjøpe ny?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Om han viste om lekkasjen og ikke fylte så mye om gangen kan selger ha vist om det. og da blir det vel ikke lukt om det ikke lekker ut bensin på en stund..? har selv sølt en stor dæsj bensin i båten min.. spylte av og litt jif, så lukta det ikke noe.

 

Synes bare det er rart at han selger båten og at tanken begynner å lekke på henteturen. Mistenkelig i mine øyne. Men jeg har tatt feil før..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Det er vel desverre oftere regelen enn unntaket at 20 år gamle tanker (Som ofte ligger direkte i i en fuktig båtbunn) plutselig begynner å lekke.

 

ALT i en 20 år gammel båt har potensielt null verdi, summen av alle desse verdiene blir likevel det markedet er villig til å betale...

 

I ditt tilfelle burde det kanskje vere mulig å få noen kroner fra selger, men du kan (etter mitt skjønn) ikkje forvente at selger skal dekke storparten eller hele kostnaden.

Link to post

Slikt kan desverre skje når man kjøper en 20 år gammel båt. Slike saker er kjedelig for begge parter, men hadde jeg solgt båten for en rimelig pris så hadde jeg neppe godtatt en ekstraregning for ny tank + alt arbeide med å bytte denne ( furudsatt dette ikke var en bevisst svindel)

Hadde båten vært 5 år gammel hadde saken vært annerledes. Tror du skal ha god advokat for å oppnå noe rettslig når tanken har nådd forventet levealder.

Link to post

Men, det lå jo nesten 10 liter bensin med olje over i kjølen når jeg så på båten. Selger sa det muligens skyldtes service, noe jeg tok for god fisk.

 

Hvorfor ligger det da i båten, når båten har vært knapt 1 mnd på vannet og bunnpluggen vært ute i opplag hjemme i vinter?

Link to post

Spørsmålet her er todelt. Først og fremst er det et spørsmål om hva som forelå ved levering. Det er et rent bevis-spørsmål om det på det tidspunkt forelå en aktuell lekkasje. Svarer man ja på det spørsmål, blir neste spørsmål om selgeren har noen plausibel grunn til ikke å ha kjent til det. Uten å forsverge noe vil jeg tro at den spesielle oppmerksomhet man skal ha mot lekkasjer i bensindrevne båter, ganske fort ville medføre om ikke total kunnskap så i alle fall vesentlig mer enn bare en mistanke. Når man ikke frem denne vei, er spørsmålet om båten, MED denne lekkasjen, er i vesentlig dårligere stand enn en objektivisert normalkjøper etter alle omstendigheter måtte være forberedt på. Siden dette er en lekkasje med bokstavelig talt lettantennelig katastrofepotensiale og siden båten med lekkasjen er i en tilstand som er uforenlig med sjødyktighetsbegrepet etter Småbåtloven, tror jeg at det er riktig å fall ned på at det uansett er en mangel. Dog med et forbehold for kostnad -- hvis det er relativt billig å ordne med kan løsningen bli en annen men da trenger man vel heller ikke å klage på kjøpet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Når vi nordmenn kjøper en relativt billig bruktbil bruker vi gladelig ett par tusen kroner på en NAF test. Kjøper vi bruktbåte i hudre tusen kroner eller million klassen er det meget sjelden at vi henter inn en båt spesialist til å foreta en såkalt "survey" av båten. Har sjøl før gått på trynet her da jeg var relativt grønn. Lærdommen er å sjekke alt i bauger og kanter.

De som ikke har peil må få sjekket båten av spesialister før kontrakt underskrives. Det beste hadde vært om selger hadde fått en survey laget. I utlandet er det bortimot standard å få foretatt en survey-i allefall på båter fra 4-500.000 kr og oppover. En båt-takstmann er vel den rette i Norge.

VG's sjekkliste for bruktbåt kjøp: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10064966

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...