Jump to content

Hvor sitter termostaten på en vp aq 140a

Newbi

Recommended Posts

Har nylig kjøpt min første båt, og håper på noen gode tips her da jeg har noen små problemer( håper jeg).Har mistanke om at termostaten på min Volvo penta kan være defekt da nåla ikke gjør noe utslag på temperaturen. Tenkte da å få kontrollert dette, evt. Bytte den. Men, jeg vet ikke hvor den sitter eller horden den demonteres.

Håper noen har no tips

Jeg ville byttet sensor eller i det minste testet den først. Ellers så sitter termostaten i "røret" som går mellom topp og kjølevesketank, rett over fordeleren. Denne er festet med 2 bolter og 2 muttre hvis jeg ikke husker feil. Bruk høytemp silikon og nye pakninger når du holder på med disse ellers så blir du plaget med lekk.

Du "kjenner" om termostaten virker høvelig, for hvis du kjenner på toppen så merker du denne blir varm men tanken skal være kald helt til motortemp er rett for så å åpne, denne blir da "plutselig varm". Hvis termostat står åpen vil du merke at den blir sakte varm sammens med motor.

Har nylig kjøpt min første båt, og håper på noen gode tips her da jeg har noen små problemer( håper jeg).Har mistanke om at termostaten på min Volvo penta kan være defekt da nåla ikke gjør noe utslag på temperaturen. Tenkte da å få kontrollert dette, evt. Bytte den. Men, jeg vet ikke hvor den sitter eller horden den demonteres.

Håper noen har no tips

om termostaten er åpen, er den da defekte å må byttes, eller kan den fikses??

Jeg er 99 % sikker på at manglende utslag(ingen reaksjon i det heletatt) på "nåla"(og med nåla regner jeg med du mener nåla i instrumentet som viser temp :smiley: ) ikke kan relateres til termostat. Det betyr ikke at termostaten din ikke er ødelagt, men sannsynligheten for at motoren skal gå så kaldt, selv på full åpning hele tiden, at du ikke får noe utslag må måles i promille.

Når du tar på tank/topp og ikke klarer å holde fingrene der er det over 60 grader og det skal nåla vise uten problem.

Så.... problemet ditt ligger i føler, instrument eller kabel mellom disse.

Jeg ville IKKE rørt termostat før jeg viste at den fusket, for mye styr og for mye gris.

Stikk innom biltema, en hugger, en venn, eller noen som har en temp føler. Koble ledningen fra sensor i toppen på motor(sitter under innsug). Ta en ledning å surr rundt føleren og koble denne til jord. Finn så en lighter og se om du får responds på instrumentet. Er ikke så nøye om føleren er til måleren, du ser etter utslag ikke nøyaktighet.

Jeg har nå biltema måler i min båt etter den originale sluttet å gjøre jobben sin.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...