Sjeldenutpå Startet 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2012 (redigert) Eg kjøpte to brukte racor 900 filter, "nyoverhalte" .. Nå er eg i båten og monterer de....og det eine lekker som en sil i mellom bunndel på huset og toppdel/røret som filter står inni. Eg finn ikkje ut hvordan det er satt sammen.... Altså ikkje på undersiden mellom hus og bunnskål. Nokon tips? Redigert 5.Juni.2012 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Flow Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Høres ut som det mangler en pakning. e.l. Hvis du søker på internett finner du raskt en beskrivelse av dette filteret, f. eks: http://www.maesco.com/products/racor/r_tbn_intro/r_tbn_assm900ma/r_tbn_assm900ma.html Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Ja se der Eg fikk plutselig ombord en bekjent, og sammen så banket vi forsiktig de to delene fra kvarandre. Paking såg heil ut, men det var tykk lakk nokre plasser, og flasset vekk nokre plasser, og endel laus lakk. Pakning er samme som på bollen og filtelokket, så eg bytte den ut med ein av de andre. Og så pussa eg vekk all gammel lakk, og satte sammen. Så var det kveld. I garasjen har eg reservefilter og litt pakninger så eg får sette på ny pakning på bunnskaåla i morgon, og krysse fingre for at det ble tett. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jan E. Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Synd å høre den ene ikke var tett. Når jeg plukket de fra hverandre for å bytte de delene som trengtes å byttes så det ut til at all lakk på anleggflatene var hel. Men etter rensing og bytte av deler var det som du kanskje så kun ene filteret som var brukt (fuktig filter i bollen). Det var kun dette jeg monterte i båten før jeg så at de var alt for store for mitt motorrom. Den andre fikk jeg aldri lekkasjesjekket. Den ytre metall ringen rundt filteret er kun presset på plass i sporet til midtre del (nr 20 på tegningen). Så mulig jeg ikke har fått presset det langt nok ned til at pakningen har kommet nok i klem. T-håndtaket i toppen er ikke beregnet til å skru ringen ned på plass, den må presses inn. Jeg har noen pdf filer for filterene, som en også finner på Racor sine hjemmeside. Om du sender meg mail adresse kan jeg sende de til deg. Har ikke hørt noe fra deg før jeg leste denne tråden. Men om du ikke er fornøyd er det bare å ta kontakt så finner vi ut en løsning. Redigert 5.Juni.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Ser ut som eg fann feilen, så det ordner seg :-) Er heldigvis samme pakning på alle 3steder. Får testet der i morgon. Har slitt litt med gjengene på ene filteret. Fullt i locktite. Måtte ha andre koblinger i. Får alltid noen tips her vettu, men eg tenkte ta kontakt, men hadde bare mobil om bord. Men da fikk eg iaffal hjelp :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jan E. Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 (redigert) Ja skulle vel ligge en 8-10 pakninger der om du tar med de som ligger sammen med filterne. Regner med at det er inn/ut overgangene som du da skal bytte? Det er bare brukt Loctite gul gjengetetting på de om jeg husker rett. Men kan sikkert være litt knot å få bort rester i gjengene. Ser ut til at Loctite sitt rensemiddel er ethanolbasert, så kanskje litt vodka, isopropanol, eller annet mer passelig virker bra. Redigert 5.Juni.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Det ble tett :-) takker for link til skisse Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.