Jump to content

Ny kikkert ombord

Bern

Recommended Posts

Jeg var i byen for å kjøpe meg ny kikkert, men kom hjem med uforrettet sak, mer forvirret enn noensinne. Det var alt for stort utvalg. En av modellene jeg så på hadde innebygget kompass. Er det en god ide? Jeg tar imot forslag til en skikkelig båtkikkert med takk.

Mvh Bern

Har pløyd alle "kikkert-trådene", og har i grunnen fremdeles det samme spørsmålet som Bern hadde: Er det lurt med peilekompass i kikkerten, sett i forhold til pris og bruksområde? For min del vurderer jeg en Fujinon WP-XL, alternativt en WPC-XL, som Seatronic selger for hhv. 1550 og 1980 kroner.

I sommer kjøpte jeg meg en ny kikkert. Hadde tenkt meg en dyr fin en. Skulle liksom kjøpe KIKKERTEN med stor K denne gangen. Var en tur innom Malfix og så på utvalget.

For rundt 6-700 kroner endte jeg opp med Optisan Atlantic-IV 7x50 fix fokus. Dvs at jeg slipper å stille skarpheten. Topp skarphet. Jeg stiller høye krav til opptikken og jeg fikk full valuta for pengene uten å tømme kontoen.

Den holder skarpheten i området 116 meter til 1000 meter og derover.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hver gang kikkerter diskuteres, så gremmes jeg

Kjøpte en knalldyr ( etter min målestokk ) kikkert; TASCO Marine 7x50,

nitrogenfyllt, med BAK 4 optikk, avstandskala og peilekompass.

Rævva kjøp, har reklamert en gang, ny reklamasjon er på tur. I tillegg er den uskarp i "ytterkant" og kan på ingen måte forsvare prisen jeg betalte. :sad:

Neste gang blir det nok en STEINER el.l Så er jeg ferdig med kikkertkjøp mener jeg.

PS - når jeg ble konfirmert, brukte jeg deler av pengene til en vanlig turkikkert. Kostet dengang omlag 1200 SEK, for godt over 15 år siden. NIKON kikkert 8x30. Beste kikkerten jeg har vært borte i. Perfekt stand fortsatt, bruker den masse. Er dog redd for den på sjøen, er ikke vantett og ikke gummiert.

Suzuki

No boat needed..

En av modellene jeg så på hadde innebygget kompass. Er det en god ide? Jeg tar imot forslag til en skikkelig båtkikkert med takk.

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

Om et innebygget kompass virker må det være mere en kjekt å ha. De fleste av oss vet så vel

hvor vi er til hver en tid med våre fine GPS'er, men skulle farkosten stoppe opp av en eller annen grunn (eller elektronikken svikte) blir saken straks annerledes. Ingen har vel peileskiver ombord, og med hånden på hjertet - hvor mange har en oppdatert deviasjonstabell? Med kompass innebygget i kikkert kan du sannsynligvis plassere deg et sted ombord hvor deviasjonen er nærmest fraværende - og dermed kan du lese av direkte misvisende peiling til objekter du har i syne. Jeg er klar over at "misvisende peiling" ikke høres helt kjekt ut, men det er simpelthen det beste du kan få til med et magnetisk kompass :lol:

Hadde i mitt forrige båtliv et eget peilekompass, og et slikt skal anskaffes igjen.

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

For min del vurderer jeg en Fujinon WP-XL, alternativt en WPC-XL, som Seatronic selger for hhv. 1550 og 1980 kroner.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har to slike Fujion kikkerter i familien. Begge er kjøpt på Seatronic. En kikkert brukes i seilbåt - og peilekompasset brukes når det seiles regatta. Veldig kjekt for å få kursen mot et merke. Da jeg vurderte kikkert til meg selv konkluderte jeg med at den Fujion kikkerten var meget bra, og at et peilekompass er "kjekt å ha". Fint å kunne finne bæringen mot et punkt man ser på (om man f.eks. leter etter et merke - og da kan sammenligne bæring mot merket på kompasset og på plotteren). Det er også et innebygd, rødt lys i kikkerten slik at man kan se kompasset i mørket, og det er en skala som gjør det mulig å beregne avstanden til det man ser.

Jeg ble fortalt av Seatronic - men jeg har ikke sjekket - at veil. pris på Fujion kikkerten er nesten dobbelt så høy som Seatronic selger den for. Jeg leste også en test i et engelsk båtblad for mindre enn 1 måned siden der de testet kikkerter - og der kom denne kikkerten bra ut. Ikke best - men veldig bra "value for money", og rett bak den kikkerten som vant. Merk at kikkerten er nitrogenfylt slik at den flyter. For meg som har unger ombord er det et stort +

Bilde

I sommer kjøpte jeg meg en ny kikkert. Hadde tenkt meg en dyr fin en. Skulle liksom kjøpe KIKKERTEN med stor K denne gangen. Var en tur innom Malfix og så på utvalget.

For rundt 6-700 kroner endte jeg opp med Optisan Atlantic-IV 7x50 fix fokus. Dvs at jeg slipper å stille skarpheten. Topp skarphet. Jeg stiller høye krav til opptikken og jeg fikk full valuta for pengene uten å tømme kontoen.

Den holder skarpheten i området 116 meter til 1000 meter og derover.

Har også Optisan Atlantic-IV 7x50 fra Malfix :smiley:

Merk at kikkerten er nitrogenfylt slik at den flyter. For meg som har unger ombord er det et stort +

Elsker å brilliere med den elendige fysikkunnskapene mine:

At den flyter, er vel og bra, og angitte argumenter om hvorfor den bør det er sikkert velbegrunnede.

Men at den flyter, grunnet nitogenfyllingen, er selvfølgelig bare tull.

Kikkerten er nitrogenfyllt og trykksatt fordi nitrogen har en meget bra varmekooffesient, mao. motvirker dugg mv.

Skal kikkerten flyte må den:

1, være lettere enn vann.

2, Ha på seg flytevest. Den du viser har flytevest på seg ( reima )

PS - her neddi gata, finnes landets eneste verksted, som kan trykksette kikkerter etter reparasjon av optikken De kan i tillegg slipe linser for synskorreksjon i dykkemasker, som de også er enerådende på. Men da er vi bra OT.

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Hej på er !

efter diskusjonen vi hade her för ett par år sedan, våren 2003 !

(tiden går snabbt när man har roligt !! :lol: , ja ja jag vet att det blir lite tokigt o säga så på norsk....)

men hur som helst, så bestämde jag mig för denna kikkerten (2995 SEK)

Bilde

som jag seglat med den en säsong nu, og er veldi nöjd 'so far' !!

den er veldi bra för dom som har briller, stora okular (tror det heter så?!)

som många redan skrivet, jättefint o ha pejlingsmöjligheten o jämföra med vad man har från plottern

när man letar efter något sjömärke o er langt ute til havs!

S/Y Gunga Din

Hei

Jeg er også interessert i å kjøpe meg en god kikkert i år,men har ikke bestemt meg ennå.

Tror ikke det blir aktuelt å velge en modell med innebygget kompass.

Her er en tilmakemelding som jeg fikk i fjor høst hos et firma som mente at deres :

" Bestselgeren blant båtkikkertene er Opticron Marine-2 7x50 BIF.GA

m/kompass og avstandsskala til kr. 2995,- Her får du svært mye for

pengene, inkludert sylskarp og briljant optikk.

Ønsker du en båtkikkert uten kompass, kan Opticron Marine 7x50 BIF/GA

til kr. 3095,- muligens være den rette kikkerten for deg. Den har

omtrent samme optikken som førstnevnte og er enda mer robust."

Redigert av black (see edit history)

Jeg fikk en Schwarofski Habicht av kona for 17 år siden. Har siden ligget i båten. Tåler allt, bortsett fra lang tid i solen, i henhold til leverandøren. Fantastisk kikkert, meget god optik, og kan fint brukes om natten, det blir betydelig lysere når man ser gjennom den enn andre kikkerter jeg har brukt. Har falt ned fra toppen av båten og neg i salongen mange ganger, og to ganger har den havnet i sjøen (har fast montert "redningsvest" på stroppen), uten at det har påvirket den. Om 23 år går garantien ut....

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Ser også etter ny kikkert, men så var det det med prisen da............... Biltema har en, er det noen har testet denne http://www.biltema.no/products/product.asp...1&iItemId=41552

Hebbe har også lyst på kikkert og det uten at det koster 3-4000 kr.... OK, så får en ikke det ypperste av det ypperste når en ser slike tilbud, men er det noen som har tatt sine hender i en slik å kan si noe om de... Er det brukbart, eller skal jeg fortsatt benytte min kikkert fra krigens dager som helt klart er modent for utbytting...

Båten har sin faste plass i hagen.......

PS - her neddi gata, finnes  landets eneste verksted, som kan trykksette kikkerter etter reparasjon av optikken  De kan i tillegg slipe linser for synskorreksjon i dykkemasker, som de også er enerådende på. Men da er vi bra OT.

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Ha !!! Her må jeg nok korrigere deg, :wink: det er flere firma i norge som kan lage masker med korreksjon i, bl.a der hvor jeg jobber, selv om vi bare selger videre til optikere. Er det Nittedal optiske du tenker på? De er veldig flinke med kikkerter.

1/2geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Ha !!! Her må jeg nok korrigere deg,  :wink: det er flere firma i norge som kan lage masker med korreksjon i, bl.a der hvor jeg jobber, selv om vi bare selger videre til optikere. Er det Nittedal optiske du tenker på? De er veldig flinke med kikkerter.

1/2geir

<{POST_SNAPBACK}>

OK, mulig detta var gammal info. Tidligere var Nittedal Optiske de eneste om dette. Uansett - flinke er de..

Suzuki

No boat needed..

Ser også etter ny kikkert, men så var det det med prisen da............... Biltema har en, er det noen har testet denne http://www.biltema.no/products/product.asp...1&iItemId=41552

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, denne har jeg hatt i båten på andre vinteren nå. Meget god kikkert synes jeg. Bruker briller og dette er en behagelig kikkert for brillebrukere (og sikkert andre også). Ellers er den lett og skarp over hele synsfeltet. Får mye for kr 598 her. På samme tid er den ikke så dyr at du blir overengstelig for den. Dette med at det skal være peilekompass i kikkerten, mener jeg er unødvendig. Hva skal en egentlig med det, bortsett fra at det er kjekt å ha? Ikke er det lovlig ved regattaseiling heller.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

.......Dette med at det skal være peilekompass i kikkerten, mener jeg er unødvendig. Hva skal en egentlig med det, bortsett fra at det er kjekt å ha? Ikke er det lovlig ved regattaseiling heller.

Sikkert kjekkt å ha peilekompass i kikkerten som alt mulig annet som er kjekt å ha... Selv har jeg kompass og plotter så jeg jeg regner med at det går bra uten en "kikkertpeiler". Neste gang jeg er på Alna-sentret skal jeg se på Biltemakikkerten, håper førsteintrykket er av en slik karakter at jeg kjøper den. Er overhode ikke i mot å kjøpe duppeditter som er billig, spesielt ikke om andre sier å ha hatt god nytte av de...

Takk Arnstein... :wink:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Oj, det visste jeg ikke  :blush: Fint om du kan utdype det. Er det ikke lov med peilekompass heller?

<{POST_SNAPBACK}>

Peilekompass vil du nok bruke. Det var en på jobben som seiler som fortalte dette en gang vi kom inn på temaet. Har ellers ikke peiling på regler innen seilingen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...