Jump to content

Hjelp: Rubbing under bunnstoff? Primer i mellom lag?

vestover

Recommended Posts

Hei,

På tide å få båten opp fpr stoffing. Skal tas opp og spyles i morgen, og når groene forhåpentligvis viker for 200bar (eller noe sånt) Ser jeg forfatningen under. Men båten har ikke vært stoffet på minst to år, så det er vel på tide. Aner ikke hva slags stoff som er blitt brukt tidligere, noen tips til hvordan å finne utav dette??

I tillegg har jeg lest mye forskjellig på nettet. Lest at om man er usikker på eksisterende bunnstoff, bør man rubbe, og legge en primer på. Stemmer dette? Jeg planla halvveis å bare smøre over nytt.

I tillegg lurer jeg på hvordan man kan se gelcoat. Båten grunnstøtte i høst, og har lest at man bør bruke epoxy om gelcoaten er skadd. Men hvordan ser jeg dette? Jeg er også blitt advart om å ikke skade gelcoaten ved skraping av løst gammelt bunnstoff, men hvordan vet jeg at jeg er ved gelcoaten? Er livredd for å slippe vann inn til plasten...

Og om gelcoaten ikke skulle være skadd, er det vel bare å stoffe over. Men jeg aner ikke hvordan jeg ser dette.

Kjøpe bunnstoff på Biltema etter å ha lest gode omtaler om dette, men vet ikke hvordan dette reagerer med et ukjent bunnstoff. Det jeg har kjøpt markedsfører seg som "slipefri bunnmaling" - jeg tar dette som selvpolerende, men er ikke sikker...

Jeg blir evig takknemlig for innspill, aner rett og slett ikke hva jeg kan og absolutt ikke bør gjøre!

Hva du bør gjøre avhenger av hva som er på båten nå. Når du spyler båten så skal du bruke en rotor-dyse/turbo-dyse. Fjern så mye som mulig, gammelt bunnstoff suger til seg virkestoffene i det nye du har på så det er ønskelig å fjerne det som går av med spyling. Når det har tørka kan du gå over og se etter skader. Gelcoat er som oftest hvitt, tilsvarende lakken på en bil. Resten av båten har jo også gelcoat uten bunnstoff. Om det er sår i den skal du sparkle med epoksi-sparkel. Den er vanntett. Det samme er epoksi-primer, grunning. Dersom det er for mye gammelt stoff til å fjerne med spyling kan du enten skrape (en drittjobb, men det blir bra) eller du kan legge et lag med en-komponent primer før nytt bunnstoff. Fordelen med å handle slike produkter på en båtutstyrsforretning er at de har kunnskap om det de selger, i motsetning til isenkramen, som faktisk er dyrere i mange sammenhenger.

Jeg har aldri noengang slipt ned bunnstoffet, kun spylt med høytrykkspyler til all groe er borte. Deretter blir det flekking der det har flasset og i vannlinjen, og evt. et helt strøk om det er veldig tynnslitt. Ikke påfør for mye bunnstoff, det blir bare klumpete. Selvpolerende bunnstoff virker så lenge det er stoff igjen, uavhengig av alder.

Ob det er selvpolerende fra før er lett å sjekke: Dra over det med en fuktig fille, om bunnstoffet farger av så er det selvpolerende. Hvis det er det, sløyf primeren. Det sitter uansett.

Gelcoaten har samme farge som resten av skroget, om denne er slitt bort ser du den grågrønne glassfiberen under. Det er ganske vanlig å grunne gelcoaten med en epoxyprimer før første strøk bunnstoff, så om du finner et grått lag under bunnstoffet så er det nok dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei, tusen takk!

Men, hvordan vet jeg om det er for mye gammelt stoff? Skal det være flekkete før en kan legge nytt? Lurer litt på hvor mye jeg evt. må skrape. Jeg har ikke tenkt å skrape vekk alt ned til gelcoaten denne gangen. Og om jeg finner ut at jeg må skrape, da må det primes. Men om ikke jeg skraper er dette ikke nødvendig..Da antar jeg at så lenge det er gjevnt blått (bunnstoffet er blått), er ikke priming nødvendig. Kun vask kanskje?

Ang skader.

Da antar jeg at man sparkler og siden bruker primer.

Jeg skulle nok handlet i en båtforretning, men avstanden til Biltema vant. Tror nok jeg skal ta turen likevel, for anoder og andre ting jeg kunne komme til å trenge...

Det skal helst ikke være flekkete nei, helst skal det være et tynnt lag igjen av eksisterende bunnstoff. Den som heiser opp båten for deg har kanskje sett en båt før og kan gi deg et svar. Husk at der sollys slipper til vil det lettest gro. Ved vannlinjen slites det mest. Der det ligger tjukkest i dag legger du på så lite som mulig. Hvis du vil se hvordan det helst bør se ut kan du få se på båten min :cool: Ikke legg på drittjukkt for at det skal vare i to år, ligger båten ute året rundt bør du vurdere å heise opp for spyling en gang eller to.

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Ja.

Jeg har null erfaring med plastbåter, men antar slippen har det! Ville bare møte nogenlunde forberedt. Tviler på at det blir flekkete egentlig, men om det blir det, er det vel best å smelle en primer over hele? Men da bør kanskje også hele slipes/skrapes ned først? Har inntrykk av at en ikke kjører over med primer før det er blitt matt?

Lurer også litt på kjølen. Jernkjøl. Tror det er brukt vanlig bunnstoff der. Så det går vel...Det er det jeg regner med at det er mest skader, men epoxysparkel kan vel brukes her og...?

Hei igjen!

Da var båten spylt, skrapet og slipt. Ulike lag med bunnstoff, fått vekk det værste. Fikk beskjed at om jeg brukte en primer over glatte plasser, vore dette OK, også er det bare å stoffe over med selvpolerende.

MEN! Jeg sa klart ifra at noen steder var det slitt helt ned til gelcoaten. Jeg har også hevet vannlinjen litt. Fikk da henvist en primer, men leser etterpå at denne er enkomponent: Seajet 011. Denne er vel ikke tilstrekkelig til å dekke over gelcoat, og jeg er meget bekymra: Må jeg gjøre alt påny? Var ganske mye flekking, pluss hele vannlinjen. Der var noen steder under båten, små hull bare, inn til gelcoat, også noe av linjen da. Kan jeg bruke seajet 117 over? Det blir innmari mange lag. Eller er dette greit? Båten er 35 år gammel, og jeg er lite interessert i vannintrengning til plasten! Plastpest er et ord jeg nesten bare tøe hviske...

Plastpest er noe "oppskrytt",mest propaganda.....

Det lureste er jo selfølgelig å fjerne alt av gammelt stoff og primer og legge 4-6 lag med Seajet 117!

Men selv hadde jeg bare bare mattet en-Komp primeren om det har gått over overmalingsintervallet for siden å legge minimum 4 lag med 117.

Er du smart bruker du svart bunnstoff,er du ekstra smart bruker du svart Seajet 033/034,styr unna hvitt eller lyse stoff om det du vil unngå groing.......

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Hei, tusen takk!

Men, hvordan vet jeg om det er for mye gammelt stoff? Skal det være flekkete før en kan legge nytt?

Hvis du har hardt bunnstoff og det er to år gammelt er svaret at det er for mye så lenge det er noe igjen. Som det ble skrevet over mister det virkestoffene uten at laget blir tynnere, og det vil trekke til seg virkestoffene fra nye strøk slik at det nye stoffet ikke blir effektivt. Stoffet må slipes/skrapes vekk før du legger på nytt. Evt. kan du legge på et lag primer før du stoffer som vil hindre virkestoffene å trenge inn i det gamle stoffet isteden, men det er bare ris til egen bak, egentlig.

Hvis du har selvpolerende blir det egentlig opp til deg selv å avgjøre. Hvis det er lagt på lag i bøtter og spann vil det etterhvert bli problemer med feste og flak vil flasse av. Dette er mest kosmetisk stygt - men tross alt under vannlinja - og det gir litt ujevn bunn, så hvis max hastighet/min drivstoffforbruk er veldig viktig er det ikke optimalt. Men så lenge det er noe igjen vil det være effektivt mot groe.

Dersom du har selvpolerende bunnstoff vil du lett se at det smitter av hvis du gnir fingern mot skroget når det er vått, f.eks. etter spyling.

Hvis du har en plastbåt som ikke er veldig rask, er det mest sannsynlig at du har selvpolerende. Hvis båten har vært behandlet ritktig tidligere er det sannsynligvis passelig å legge på ett nytt strøk. Hvis det har begynt å flasse av noen steder betyr det egentlig bare at det er flere lag alle andre steder, og du trenger i høyden å flekke på der det har flasset av mest. Hvis du ser primeren noe sted (den er ofte grå/hvit) er det ihvertfall for tynnt. Det er klart det blir penere om du får vekk alt sammen, med høytrykk, vannsliping, kalkblåsing eller skraping (skal visstnok gå som en lek i minus 10-15-20 gr, da er stoffet sprøtt ...), men det er ikke sikkert det er nødvendig. Og dersom du tar denne jobben, ikke ødelegg for deg selv ved å dynge på med for mange strøk selvpolerende etterpå. Det er helt meningsløst å legge på lag med selvpolerende som så skrapes vekk noen år senere. Jeg ville seriøst vurdert å droppe hele skrapejobben og brukt tiden på sjøen isteden. Ihvertfall i år nå som sesongen er godt igang. Jobben gjør seg tross alt nesten av seg selv på et par-tre sesonger mens du bruker båten. Det er klart at hvis jobben må gjøres nå, f.eks. fordi primer også begynner å flasse, så må den gjøres, men det er så lett å sette igang med en masse unødvendig jobbing bare for å være på den sikre siden. Hvis du skraper deg helt inn til gelcoat og legger ny primer, kan det være lurt å legge det første strøket med bunnstoff før primeren er fullstendig tørket, for å få bedre feste. Det kan også være lurt å la det innerste laget stoff ha en konstrastfarge, så ser du lettere når det begynner å bli tynnt senere.

Du lurer også på hvordan du vet når du har skrapet så og så langt. Her må du nesten prøve deg fram, skrap/puss deg innover på et lite område over vannlinja hvor det er bunnstoff. Når alt det blå forsvinner og du kommer inn på noe som kanskje er grått, er du kommet inn på primer. Denne vil være ganske hard men bittelitt "gummiaktig" i konsistensen. Skrap videre og du kommer inn på gelcoat som sikkert er hvit, og enda hardere. Nå vet du hvordan det ser ut innover, og du kan flekke over med litt bunnstoff, du trenger ikke primer over vannlinja.

Du sier båten har skade fra grunnstøting, men det er umulig å si hva du bør gjøre med dét, det kommer an på skaden. Men det går an å si noen generelle ting om primer; Det er flere årsaker til å bruke primer. Én er å danne en vanntett hinne inn mot skrog/gelcoat. Du må da ha en vanntett primer - f.eks. tokomponent epoxy, men det fins vanntette enkomponent også - og du må bruke så mange lag som produsenten foreskriver. Andre årsaker kan være å få feste på gammelt bunnstoff, eller å hindre virkestoffer fra nytt bunnstoff i å bli sugd opp av gammelt ikke-selvpolerende stoff. Til dette bruket er det ikke nødvendig med vanntett primer. Enkelte hevder det ikke er nødvendig med vanntett primer i det heletatt, men det stiller jeg meg skeptisk til, medmindre du har trebåt eller båt støpt i epoxy.

Tusen takk for et flott svar!

Jeg ser ting klarere nå, etter å ha skrapet litt allerede. Synd at jeg fikk en tokomponent-primer i hende av dem på marinaen - det er spørsmålet nå. For som du sier nederst, jeg er og skeptisk til at man ikke trenger en vanntett primer. Liker dårlig å tenke på at det er hull inn til gelcoaten med kun tokomponent-primer på.

Jeg skal ta til meg det du sier. Jeg kommer til å kjøre på med primer for feste. Antar at det er et par lag, minst, med hardt bunnstoff, også selvpolerende over nå. Skrape helt ned får skje siden!

...Liker dårlig å tenke på at det er hull inn til gelcoaten med kun tokomponent-primer på.

...Skrape helt ned får skje siden!

Med kun tokomponent? Det er jo det nærmeste du kommer pottetett - så jeg skjønner ikke helt bekymringen. Men klokt å trø vannet, sannsynligheten for å pådra seg noe som helst pga. det, er mikroskopisk. Neste sesong - eller alt til høsten - har du bedre oversikt. Nyt heller sesongen nå. Ikke vet jeg hvaslags båt du har, men det er vel også nok av annet å henge fingra i, volvoer og yanmarer, stående og løpende rigg, webasto, eber og mikuni, jabsco og så videre ... first things first ...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...