oivindg Startet 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2012 (redigert) Jeg har kjøpt en brukt båt fra utlandet, og i den sitter det en blå gassflaske i stål med skrukobling. Er dette noe som er kurant å få byttet/fylt? Jeg har bare 34cm høyde i rommet til gassflaske og regulator. Er det noen andre løsninger som passer med så lav høyde? Kobberrøret som stikker opp i rommet er 10mm i diameter. Redigert 5.Juni.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Enzo Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Det der er en 907flaske campinggass butan og den er kurant i utlandet men neppe hjemme i Norge dessverre om du ikke har en fyllestasjon i nærheten og istedet må driver og veksle inn flasker Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 I tilfelle det er flere som kommer i samme situasjon som meg, med lav høyde i gassboksen. Løsningen ble to 2-kilos stålflasker med industrikobling. Regulator og stengekran i koblingen til flaska. Videre med 10mm gummislange til 3/8-tomme lekkasjetester med innmonterte slangestusser og gummislange ned til en spesialovergang til 10mm kobberrør. Jeg fikk god hjelp hos Kulkompaniet i Drammen. Det er én kar der som har peiling på gass. Ulempen med 2-kilos stålflasker er, i tillegg til begrenset størrelse, sannsynligvis at de kan være vanskelig å få byttet langs kysten. Jeg håper å klare meg med de to 2-kilosflaskene jeg har kjøpt. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bernt Svart 10.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2012 Den blå er også kurant rundt omkring , Har sånn i båten har ikke noe problem med å bytte ! Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Jeg har også denne, byttes stort sett overalt. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
SRA Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Yepp helt kurrant flaske, men at den kan byttes overalt er ikke tilfelle på vestlandet. Men nok av plasser som gjør det. Men ikke alle bensinstasjoner har denne. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Standar AGA flaske. http://www.aga.no/international/web/lg/no/like35agano.nsf/docbyalias/propane_enterpage Forhandlere http://www.aga.no/international/web/lg/no/like35agano.nsf/docbyalias/nav_locations Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Erik Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Jeg har slike. Fortvilet var jeg innom nesten 10 stasjoner i Stavanger uten å få ny da jeg hadde kjøpt båten, men til alt hell hadde de på den Essoen som nærmest båten Trengte ny da jeg var på ferie i mandal i fjor. Måtte da innom flere stasjoner der også før jeg fikk tak i. Ble en lang gåtur, spesielt hjemigjen Så ja, du får tak i, men ikke over alt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mariell Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Å kalle dem helt kurante er vel å ta litt hardt i. Hadde en sånn i en tidligere båt. I Sandefjord var det kun 2 plasser hvor de kunne byttes Jernia og Sogn maskin/Tools. Ingen bensinstationer hadde dem. Kostnad ved bytte var 100% dyrere enn vanlig gassflaske hos Vestfold gass og 50 % dyrere enn på bensinstationene Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Roger jo Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Mariell skrev On 11.6.2012 at 12.19: Å kalle dem helt kurante er vel å ta litt hardt i. Hadde en sånn i en tidligere båt. I Sandefjord var det kun 2 plasser hvor de kunne byttes Jernia og Sogn maskin/Tools. Ingen bensinstationer hadde dem. r Ifølge lista over er det 9 stykker innenfor 10 km rundt Sandefjord. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Erik Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Jeg testet for Stavanger nå. Mange av de som ikke førte den for 3 år siden står i listen der (Ja, de hadde AGA, men ikke rette typen), mens de som faktisk har denne, Esso u Hundvågkrossen), de står der ikke, så ta den listen med en klype salt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Enzo Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Dere som sier denne er kurrant, er dere nå 100% sikker på at dere ikke blander den med en standard blå "norsk" campingflaske med skrukobling ? Denne her har denne Eurokoblingen som er noe større diameter på i gjengepartiet enn den typiske vanlige blå flasken som har vært brukt i Norge i år og dag Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Jeg har den norske blå flasken ombord som du sier har en annen diameter på koblingen. Jeg har nettopp kommet hjem med båten fra Europa, der den flasken du har på bilde er vanlig. Der måtte vi bytte koblingen på slange. Det samme må du gjøre her i Norge, få deg kobling til de blå flaskene i Norge. De har samme høyde og mål, bare en annen dim. på koblingen. Jeg har forøvrig begge typer ombord, også den vanlge grå gass flasken på 5 kg, med en slik låsekrans. Denne flasketypen får du også i 2,5 kg oss Statoil. Det og ha begge typer ombord, gjør at en dermed aldri får problem å få byttet gass her hjemme... Har faktisk kommet til steder her hjemme, der de bare har de blå flaskene... Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2012 Jeg var kanskje ikke tydelig nok, men flasken på bildet er den som fulgte med båten, og som nå er kassert. De nyanskaffede tokilosflaskene ser annerledes ut. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.